Fjäril kär skrev 2015-06-16 21:21:58 följande:
jag tror du måste börja med att tänka smått. Hitta dom små sakerna som kan ge dig glädje och lite hopp om framtiden.
Ordna lite fint hemma, möblera om, köp nya gardiner, ta hem fräscha blommor, placera om lite tavlor osv . Forma om ditt hem till DITT hem. Skapa ett hem där du kan känna att du kan trivas, komma hem och andas i och känna dig nöjd med att du bor där.
Skapa nya rutiner som bara är DINA rutiner. Alltid se ett visst tv-program, välja att följa någon tv-serie, ät middag framför tv:n. Häll upp ett glas vin för att det är regnig söndag. Kör ett yogapass varje lördag medan du löser melodikrysset. Ät på resturang en gång i veckan, dra på dig joggingdress alternativt klä upp dig en viss dag i veckan osv osv...
Sysselsätt dig med något hemma. Lägg pussel, lös korsord, läs alla böcker du har ståendes i bokhyllan, handarbeta, sy kläder, tapetsera om ett rum. Något som får dig att känna dig lugn och avslappnad och som du ser ett resultat på och något som kanske får dig att längta till dom små stunderna av pyssel/hobby. Känn dig nöjd med det du åstadkommer.
Boka in saker i vardagen. Låt inte alla veckans dagar rinna ihop som en enda sörja. Boka in saker och känn att det är viktiga saker. Även vardagliga saker behöver bokas in för att inte ditt själförtroende ska förfalla . Boka tvättstuga, schemalägg att du ska städa, lägg en dag i veckan på att storhandla, baka och laga mat minst ett par gånger i veckan. Känn dig nyttig och behöv dig själv för din egen skull. Boka in träffar med familjen och vännerna.
Våga saker ensam. Köp en tidning med dig och gå ut och käka lunch en lördag på restaurang. Se den där utställningen du är intresserad av och våga lita på att den är lika intressant fast du går dit ensam. Gå på bio själv och frossa i att du själv väljer vad du vill se utan någon som gnäller. Boka en natt på hotell och njut av lite shopping och ett glas vin på en uteservering.
små saker i vardagen gör att du snart vill prova på att ta större steg i livet !
jag bor i hus, så jag har egen tvättstuga, men städdag har jag infört varje Söndag så dammsuger jag.. Laga mat det har jag gjort 1gång sen vi..ne hon lämmande mig, å det var i april. Jag har inte några problem med att gå 1dag å inte äta. Men det är ju väldigt olika för person till person:)
Ny tv-serie.. mm bra tanke, problemt där är att jag fastanr, å streck kollar på alla avsnitt. Tvabb har jag sagt ut. Då det var en onödig kostand nu i alla fall.
Jag tycker det är jätte kul att greja hemma, tex tapetsera, bygga ett bord osv, men det kostar ganska mycket, dom planerar jag har nu, har tänkt att sätta in en kamin, till hösten
Min dagar är dom samma allihopa, åker till jobbet.. kommer hem, kollar dator i 2-3h timmar... försöker hitta på något vettigt att göra.... gör de, å sen sitter jag i soffan alt ute å lyssnar på musik.
MM möbler behöver jag verkligen köpa, det jag har nu är tvbänk, soffbord,säng som jag fått av en bekant. Tyvärr är de samma där, Har jätte dålig ekonomi, just nu då, jag är sjukskriven, å vet inte hur mycket jag kommer få tex 25 juni. Men ekonomin kommer garanterat bli bättre i höst, på all sätt. Ska även försöka att göra om huslånet, så jag kan få ut lite pengar där, till kamin. å ev en bil, då jag pedlar til jobbet.
SATAN vad possetiv mitt inlägg är.... men tack så mycket för ditt svar
får försöka hitta på små saker varje dag...