• Kaaka

Ska min dotter träffa sin pappa?

Hej!

Jag har en dotter som snart fyller 5 år.

För 2 år sen snart separerade jag med hennes pappa. Han tog separationen väldigt hårt och föll tillbaka till gamla vanor där både alkohol och droger förekommer. Efter ca 6 månader av hopp och tro om att han skulle bättra sig klippte jag deras relation helt, tills han ordnade upp sitt liv.

Nu har det gått 9 månader sen dom sågs.

Han vill träffa våran dotter. Men jag vet inte vad som är rätt. Hon frågar inte om honom men nämner han ibland.

Min fråga är om dom ska få ses? Tillsammans med mig då såklart. Och ska dom få ses trotts att det kan dröja veckor och kanske månader tills nästa gång pga hans destruktiva liv?

Vad är rätt mot en 5 åring?

• Svar på tråden Ska min dotter träffa sin pappa?
  • Drottningen70

Testa och se hur hon reagerar. Att ha en frånvarande pappa är också skadligt.

• Kaaka

Jag kanske ska tillägga att halvåret när dom träffades tog riktigt hårt på henne eftersom det aldrig gick att ha på någon rutin då han vid tillfällen blev okontaktbar. Våran dotter blev ledsen och undrade och tjatade då hela tiden efter honom. Nu har det ju gått 9 månader så det kanske fungerar bättre för henne nu. Men det jag vet är att deras relation nu, inte heller kommer vara rutinerad.

• Litet My
    Kaaka skrev 2015-06-16 21:50:29 följande:

Hej!

Jag har en dotter som snart fyller 5 år.

För 2 år sen snart separerade jag med hennes pappa. Han tog separationen väldigt hårt och föll tillbaka till gamla vanor där både alkohol och droger förekommer. Efter ca 6 månader av hopp och tro om att han skulle bättra sig klippte jag deras relation helt, tills han ordnade upp sitt liv.

Nu har det gått 9 månader sen dom sågs.

Han vill träffa våran dotter. Men jag vet inte vad som är rätt. Hon frågar inte om honom men nämner han ibland.

Min fråga är om dom ska få ses? Tillsammans med mig då såklart. Och ska dom få ses trotts att det kan dröja veckor och kanske månader tills nästa gång pga hans destruktiva liv?

Vad är rätt mot en 5 åring?

Du kanske skulle träffa honom först, höra hur han tänker kring kommande träffar, förklara hur dottern känner och vikten av att bibehålla umgänget/träffarna osv. Låter otroligt smärtsamt att som 5 åring slitas fram och tillbaka känslomässigt och aldrig veta när hon får träffa pappa nästa gång. Har själv ett barn som sällan träffar sin pappa och vet hur dåligt han mått och trott att det varit hans fel mm.
  • Maddi

Oavsett om han har problem med sprit och droger är det ändå hennes pappa, som hon säkert älskar. Så jag föreslår också att du skulle kunna träffa honom och om du kanske tom kan hjälpa honom att få hjälp beroende på hur du känner inför det, men för ditt barns skull som uppenbarligen saknar honom.

Om han får träffa sin dotter igen så kanske det kan bli en morot för honom att sluta med skiten.

• Kaaka

Jag träffade honom förra veckan, på en tisdag. Han var onykter. För tillfället håller han med, han tycker inte att det passar sig just nu att ta hand om ett barn, men vi pratade dock inte om att ses alla 3, för det har varit för jobbigt för honom tidigare.

Jag tänker också att det kanske kan vara en morot. MEN samtidigt är jag så rädd att dra upp allt för min dotter igen. Det är inte ofta han kommer på tal och hon mådde som sagt väldigt dåligt när dom fortfarande hade en relation eftersom hon aldrig visste när hon skulle få se han igen.

Jag är så jäkla kluven om vad som verkligen är rätt för min DOTTERS skull. Vem vinner på att ses nu? Jag vill ju att han ska ändra sitt liv först, visa att han tänker kämpa, skaffa jobb, byta umgänge, bli nykter och ren. Den här människan har alltså hållt på med droger större delen av sitt liv och har endast varit ren 1 år innan jag blev gravid samt fram till separationen när hon var 3.

Svar på tråden Ska min dotter träffa sin pappa?