• Anonym (Anna)

Föräldrapenning, gå ner i arbetstid

Hej! Har två barn, en som fyller tre i augusti och en som fyller ett i juli. Jag börjar arbeta den 31 augusti och då ska min man vara föräldraledig med vår yngsta medan vår äldsta går 15 timmar i veckan på förskola. Mina första två arbetsveckor ska jag arbeta 75 % (har en tjänst på 100 %) och kommer då alltså gå ner 25% i arbetstid. Om jag har förstått det rätt behöver jag fylla ut med 1 hel och 1/4 dels dag för att skydda min SGI.

Min fråga är : Jag kan inte ta ut lägstanivå dagar på vår yngsta då vi inte tagit ut 180 dagar ännu. Kan jag ta ut på vår äldsta fast hon går i förskolan 15 timmar/ vecka? Jag tänker att jag tar ut på lördagen och söndagen. Är det samma regler för sjukpenninggrundande-dag och lägstanivådag? (hur mkt tid som ska spenderas med barnet för att få ta ut sgidag eller lägstanivådag).

Mvh Anna

• Svar på tråden Föräldrapenning, gå ner i arbetstid
  • Försäkringskassan

Hej Anna!

Från barnets ettårsdag behöver du ha en sysselsättning med fem dagar per vecka för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst, SGI.

Den tiden du har gått ned i arbetstid är den tiden du behöver fylla ut med föräldrapenning för att din SGI ska vara skyddad. Om din ordinarie arbetstid är 100 % men har gått ned till 75 % är det 25 % (1 ¼) föräldrapenning du behöver ta ut per vecka. Det spelar ingen roll vilken nivå du tar ut föräldrapenningen på utan huvudsaken är att det är 1 ¼ föräldrapenningsdag per vecka. Du kan ta ut lägstanivådagar på helgen för det äldre barnet.

För att man ska kunna ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå på helgen måste man ta föräldrapenning på sjukpenningnivå en vardag i anslutning till helgen, alltså måndag eller fredag. Däremot kan man ta lägstanivådagar på helgen utan att ta föräldrapenning en vardag i anslutning till helgen.

Hälsningar

Doris, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning, gå ner i arbetstid