• twistedsocks

Hur påverkar tjänstledigheten?

Hej!

Jag är anställd som lärare sedan aug 2013, men har bara arbetat med ferielön sedan 1 januari 2015. Det innebär att jag inte får lön under hela sommaren utan bara fram till 22/7 (inkl inarbetad komp tid). De resterade 10 arbetsdagarna måste jag ta tjänstledigt utan lön. Jag jobbar två extra veckor under min egentliga semester, alltså inte när jag är tjänstledig, och får skriva upp dem som vikarie. Jag får ju alltså i slutänden heltidslön för alla dagar under semestern, bara det att vissa veckor registreras som tjänstlediga. 

I slutet av november kommer jag gå på föräldraledighet, påverkar den påtvingade tjänstledigheten under sommaren den föräldrapenning jag får ut? Kan jag motverka det på något sätt i så fall? 

Hälsningar,
    Anna

• Svar på tråden Hur påverkar tjänstledigheten?
  • Försäkringskassan

Hej Anna!

Generellt sett kan du som är blivande mamma sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks.

Vi behöver dock mer information från dig för att kunna ge besked. Kontakta vårt Kundcenter 0771- 524 524.

Våra öppettider v23-35

Vardagar 8-16

Hälsningar Asta, handläggare

Svar på tråden Hur påverkar tjänstledigheten?