• Blossom08

Tips för potträning!

Jag har en dotter som är 1,5 och hon har börjat bli väldigt medveten om när hon kissar/bajsar i blöjan. Säger alltid till när hon har bajsat och oftare och oftare även när hon har kissat.

Har haft potta framme sen hon var ca 7 månader och försökt med att hon ska sitta där ibland (någon gång varje dag i alla fall) sen dess men hon vill absolut inte mer än några sekunder. Nu har vi även skaffat en sits till toan så att hon kan sitta där men det är inte heller så populärt.

Jag har skaffat nya, spännande böcker som vi bara tittar i när hon sitter på toa/potta och då går det väl lite bättre men det känns inte som att hon slappnar av riktigt.

Är det bara att fortsätta och fortsätta eller är hon inte riktigt redo ännu och det är bättre att vänta ett tag innan man försöker igen så att det kanske blir mer på hennes initiativ?

Någon som har något bra tips? Hur gjorde ni?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Tips för potträning!
  • mammalovis

Min erfarenhet är att det tar några månader från det att barnet talar om att jag har kissat till nu kissar jag till att kunna berätta innan det kissar.

Vi försökte utomhus med 2,5-åringen en sommar och då blev det att hon skvättkissade ner 5-6 trosor på kort tid så vi la ner det. Under hösten försökte vi en period uppmuntra till att hon sattes regelbundet på pottan, men det slutade med att hon tvärvägrade. Så småningom kunde hon hålla sig uppåt 5 timmar på förskolan och började då ta egna initiativ och då fungerade det mycket bättre.

Så gör det på ett trivsamt sätt, för blir det en strid om viljor kommer ni ändå bara att förlora.

• Blossom08
    mammalovis skrev 2015-06-18 16:49:57 följande:

Min erfarenhet är att det tar några månader från det att barnet talar om att jag har kissat till nu kissar jag till att kunna berätta innan det kissar.

Vi försökte utomhus med 2,5-åringen en sommar och då blev det att hon skvättkissade ner 5-6 trosor på kort tid så vi la ner det. Under hösten försökte vi en period uppmuntra till att hon sattes regelbundet på pottan, men det slutade med att hon tvärvägrade. Så småningom kunde hon hålla sig uppåt 5 timmar på förskolan och började då ta egna initiativ och då fungerade det mycket bättre.

Så gör det på ett trivsamt sätt, för blir det en strid om viljor kommer ni ändå bara att förlora.

Jo det är väl så jag känner också, att det inte får bli tvång och något negativt att gå på toan för då tar det bara längre tid.

Det kanske är som du säger så att det tar ett tag till innan hon kan säga till i förväg och då blir det ju naturligtvis bättre :)

Tack för ditt svar!
Svar på tråden Tips för potträning!