• Anonym (vill ha besked)

stadigvarande sjukersättning

Kan någon från Försäkringskassan svara på om det fortfarande görs treårskoll med stadigvarande sjukersättning som beviljades efter 2008, min beviljades 2009?

Jag har gjort en efterkoll 2012, och då skulle dom höra av sig om tre år igen.

Den skulle omprövas i juni men ingen har hört av sig, det är rätt jobbigt att inte veta vad som ska hända.

• Svar på tråden stadigvarande sjukersättning
  • Försäkringskassan

Hej

Det görs fortfarande uppföljning vart tredje år på stadigvarande sjukersättning som beviljades från och med 2008.  Uppföljningen sker via telefonsamtal eller brev från Försäkringskassan . Vill du ha svar om  ditt ärendet så kontakta vårt kundcenter på telefon 0771-524 524  då kan vi be en handläggare som har hand om dessa frågor att kontakta dig.

Hälsningar
    Birger, handläggare

Har dom ovanligt mycket att göra eftersom ingen hört av sig, måste man sitta hemma vid telefonen eller skickar dom brev hem innan dom ringer? Jag sitter ute i min trädgård när det är varmt och kan ju då missa om dom ringer på den fasta telefonen och inte mobilen som jag alltid har med mig.

• Försäkringskassan

Hej

Uppföljningen innebär att vi tittar på uppgifterna i ditt ärende och om det behövs kontaktar vi dig. Det är ett bra tillfälle att prata om vad du får och kan göra när du har sjukersättning. När uppföljningen är avslutad skickar vi ett brev till dig.

Hälsningar
    James, handläggare

Det innebär alltså att man ska få ett beslut hemskickat även om ni inte ringer?

Något besked borde man väl få, så man inte ska behöva sväva i ovisshet.

• Försäkringskassan

Hej

Det fattas inget nytt beslut automatiskt i samband med den förnyade utredningen som Försäkringskassan ska göra ungefär vart tredje år.  

Om du undrar hur det är i ett specifikt ärende, får du kontakta oss på kundcenter på telefon 0771-524 524  så kan vi be en handläggare som har hand om dessa frågor att kontakta dig.

Hälsningar

Hanna, handläggare

Svar på tråden stadigvarande sjukersättning