• Classic

(Tillåter anonyma svar) Alkohol och tonåringar, vad har ni för tankar kring detta?

Hej! (Denna tråd tillåter anonyma svar, det gjorde inte den andra)

Det där med alkohol och tonåringar är nog något som skärmmer väldigt många föräldrar (iaf mig). Det är ju nästan 100% att ditt barn kommer att börja dricka eller vara med på fester åtminstone.

Vad tycker du som förälder är viktigt att tänka på i dessa situationer när din tonåring ska festa, frågar om alkohol osv. Själv tycker jag och säkert väldigt många att kommunikation är det bästa och sen att man visar att de kan prata med en, att de inte ska dölj saker osv.

Dela gärna med era tanka kring detta, hur ni kontrade detta osv :)

• Svar på tråden (Tillåter anonyma svar) Alkohol och tonåringar, vad har ni för tankar kring detta?
  • Rani
    Anonym (Fia) skrev 2015-06-22 21:36:20 följande:

Tillåts de dricka mer så är det klart att de dricker mer. Finns det inget "mer" att dricka så kan de naturligtvis inte göra det, eller hur? Eftersom DU är av åsikten att man inte kan hindra sitt barn från att gå ut och supa så ska du naturligtvis inte också ge barnet alkohol hemma, det är det som studierna säger. JAG däremot, hindrar mitt barn, trots att du tror att det inte går.

Frankrike har för övrigt lägre frekvens av hjärt- kärlsjukdomar än Sverige.

Vadå jag är av åsikten att man inte kan hindra ett barn?

Nu handlar det om 18-20-åringar. Allltså myndiga. Har de bjudits hemma dricker de mer.

Men visst, låser du in din 19-åring så är du definitivt ett undantag.
  • Anonym (Fia)
    Rani skrev 2015-06-22 23:40:45 följande:

Vadå jag är av åsikten att man inte kan hindra ett barn?

Du antydde det i ett tidigare inlägg.
    Rani skrev 2015-06-22 23:40:45 följande:

Nu handlar det om 18-20-åringar. Allltså myndiga. Har de bjudits hemma dricker de mer.

Men visst, låser du in din 19-åring så är du definitivt ett undantag.

Nej, studierna man brukar referera till handlar framför allt om tonåringar. Här är exempelvis en av de senaste, just denna har följt barn i sjätte klass-gymnasieålder:

www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25785796/&from=Center%20for%20Alcohol%20and%20Addiction%20Studies%202015%20kristina%20jackson
  • Rani
    Anonym (Fia) skrev 2015-06-23 12:57:17 följande:

Du antydde det i ett tidigare inlägg.Nej, studierna man brukar referera till handlar framför allt om tonåringar. Här är exempelvis en av de senaste, just denna har följt barn i sjätte klass-gymnasieålder:

www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25785796/&from=Center%20for%20Alcohol%20and%20Addiction%20Studies%202015%20kristina%20jackson

Jag uppattade det som att diskussinen gällde ungdomar 18-20-årsåldern utifrån det anonym skrev. Om hen bjuder yngre än så på alkohol hemma så är det bara korkat.
  • Rani
    Rani skrev 2015-06-23 18:04:49 följande:

Jag uppattade det som att diskussinen gällde ungdomar 18-20-årsåldern utifrån det anonym skrev. Om hen bjuder yngre än så på alkohol hemma så är det bara korkat.

Ser nu att det är samma person. Så...om det handlar om att du bjuder barn under 18 på aökohol hrmma så är det bara korkat. Oavsett om du tror att du kan låsa in dem till 18-årsdagen eller inte.
  • Anonym (Fia)
    Rani skrev 2015-06-23 18:06:32 följande:

Ser nu att det är samma person. Så...om det handlar om att du bjuder barn under 18 på aökohol hrmma så är det bara korkat. Oavsett om du tror att du kan låsa in dem till 18-årsdagen eller inte.

Och jag tycker att det är du som är den korkade.
  • Rani
    Anonym (Fia) skrev 2015-06-23 19:09:57 följande:

Och jag tycker att det är du som är den korkade.

Berätta, hur gör du för att hålla ditt barn hemma till 18-årsdagen? Har hen protesterat?
  • Anonym (Fia)
    Rani skrev 2015-06-23 19:37:03 följande:

Berätta, hur gör du för att hålla ditt barn hemma till 18-årsdagen? Har hen protesterat?

Hitills har jag inte behövt göra någonting. Föräldrarna i vårt område är alla vettiga och det finns ingen som tillåter något supande, än mindre köper ut, plus att sonen inte har något dom helst intresse av att testa alkohol. Annars hade jag helt enkelt fått styra hans umgänge mer, sett till att han inte gick på vissa fester och kanske helt enkelt flyttat om det hade krävts.

Hur gör du när det gäller andra droger? Skulle du göra allt i din makt för att hindra ditt barn från att umgås med folk som röker spice regelbundet, eller från att gå på fester där majoriteten testar kokain, eller anser du att man får acceptera att barnen missbrukar dessa droger också?
  • Rani
    Anonym (Fia) skrev 2015-06-23 20:11:39 följande:

Hitills har jag inte behövt göra någonting. Föräldrarna i vårt område är alla vettiga och det finns ingen som tillåter något supande, än mindre köper ut, plus att sonen inte har något dom helst intresse av att testa alkohol. Annars hade jag helt enkelt fått styra hans umgänge mer, sett till att han inte gick på vissa fester och kanske helt enkelt flyttat om det hade krävts.

Hur gör du när det gäller andra droger? Skulle du göra allt i din makt för att hindra ditt barn från att umgås med folk som röker spice regelbundet, eller från att gå på fester där majoriteten testar kokain, eller anser du att man får acceptera att barnen missbrukar dessa droger också?

Nej, jag accepterar som jag skrivit ingen alkohol innan 18, varken hemma eller borta. Jag skulle aldrig bjuda en minderårig på alkohol och därmed signalera att det är ok att barn dricker (även om det handlar om ett glas vin). Jag accepterar inte heller att mitt barn går på superfest. Det tror jag det är få som gör. Däremot har jag lärt mig att tonåringar är luriga och sålänge man inte stänger in dem helt så kommer de gå på både fest och vistas i andra sammanhang där folk dricker alkohol. Men jag skulle aldrig signalera att det är ok att de också dricker genom att bjuda dem hemma. Aldrig.
  • Rani

Tillägg till Fia:

Av ditt svar kan jag också se att du inte heller kan hindra ditt barn från att vistas i sammanhang där det dricks alkohol, även om du imte tillåter det. Detta sålänge du inte är beredd att låsa in sonen tills han fyller 18.

• Anonym (e)

När jag var ca, 15-16 (är 19 nu) så hade jag en kompis var föräldrar var medvetna om att deras son drack och var på fester. De var nog de ända föräldrarna som alltid visste vart deras son var. Han kunde ringa sin pappa när han var full och pappan kom och hämtade honom och så var det bra med det.
    Jag tyckte alltid att detta var ett smart drag från föräldrarna.

Jag hade kompisar som hade föräldrar med nolltolerans mot alkohol också, och deras föräldrar visste Aldrig var de var, de ljög alltid och de hamnade i problem för att de inte vågade åka hem efter att de hade druckit, medan han med sjysta föräldrar aldrig fick problem.

Så mitt tips är prata om nackdelarna i att dricka med ditt barn. Men om de ringer dig och ber dig hämta dem när de är fulla så bli inte arg på dem, tacka dem för att de ringde och för att de faktiskt sa var de var och gör ingen grej av det och tala bara lugnt om för dem att det var dumt att dricka och att du skulle uppskatta om de inte gjorde det ingen.

• Mrs Green

"Kom alltid hem" kommer jag ha som viktigaste regel när min dotter blir tonåring.

Svar på tråden (Tillåter anonyma svar) Alkohol och tonåringar, vad har ni för tankar kring detta?