• Flansen

Snarlikt namn, hur hade ni gjort?!

Vi är nästan säkra på att vi vill döpa vår dotter till Mila. Vi har dock en vän som har en son som heter Milo. Inte alls speciellt nära förvisso (har inte umgåtts aktivt på flera år) men jag betraktar ändå henne som en vän.

Hade ni sett det som fel att välja ett så pass snarlikt namn? Hade ni "frågat om lov" först eller känns det bara heltöntigt och konstigt?

• Svar på tråden Snarlikt namn, hur hade ni gjort?!
  • StinaFlina

Fråga:

Ser du henne som vän för att hon finns i din vänlista på FB, pga att ni umgicks mycket förr?

Isf kan du döpa din dotter till Mila och även din ev. framtida son till Milo.

• mammalovis

Varför ska ni be om lov för att ni tycker ett namn är fint, när det inte ens är samma namn. Jag har haft ett syskonpar i skolan där det bara skiljt ett a mellan flickan och pojkens namn och sett liknande hos andra syskonpar.

Vi råkade få en kusin som heter Mira och vår dotter heter Amira i andranamn, så det var lite komiskt då det bara skiljer 3 veckor på dem. Tur vi inte valde Amira som tilltalsnamn.

• Fjäril kär

vem skulle bry sig helt ärligt? 

När jag väntade mitt första barn låg jag inlagd på sjukhus pga havandeskapsförgiftning och hamnade i en 4-sal med tre andra mammor med samma symtom. 

Vi hade alla valt namnet Alexander/Alexandra  (ingen visste könet)   Och inom loppet av fyra dagar föddes tre Alexander och en Alexandra.   Min son och Alexandra hamnade dessutom på samma dagisavdelning ett år senare.  Big deal..  Vi tyckte det var roligt att ha en gemensam story tillsammans.

• vampyria2

Nej det är inte så likt att du behöver fråga, dessutom så är de ju inte av samma kön så det spelar väl mindre roll tycker jag.

• AnLiErKi

Jag vet två systrar som fick varsin dotter som alltså blev kusiner. Kusinerna föddes med 4 månaders mellanrum och fick namnen Anna och Hanna . Nu har 20 år gott och de har aldrig varit något större problem förutom att de hör fel ibland :)

• StinaFlina

Jag känner tre bröder; Johan, Jonas och John.

That kinda' says it all, doesn't it?

Lite som en hundkull. Varför!?

• Flansen

Tack för svar!
    Ja det har varit mer en fb-vän eller gammal barndomsvän nu ett par år ska erkännas, men sen jag blev gravid har vi haft endel kontakt och vi har sagt att vi ska ta en fika när jag har fått min bebis (Milo är ett år).

Ja jag känner ju själv att det nästan vore ännu töntigare att fråga, eftersom det inte är samma namn ens. Samtidigt vet jag att hon blev helt rasande när en person snodde hennes andra sons lite ovanligare namn rakt av. Men då var det som sagt exakt samma namn och dessutom ett väldigt ovanligt.

• Fjäril kär
    Flansen skrev 2015-06-22 06:33:51 följande:

Tack för svar!
    Ja det har varit mer en fb-vän eller gammal barndomsvän nu ett par år ska erkännas, men sen jag blev gravid har vi haft endel kontakt och vi har sagt att vi ska ta en fika när jag har fått min bebis (Milo är ett år).

Ja jag känner ju själv att det nästan vore ännu töntigare att fråga, eftersom det inte är samma namn ens. Samtidigt vet jag att hon blev helt rasande när en person snodde hennes andra sons lite ovanligare namn rakt av. Men då var det som sagt exakt samma namn och dessutom ett väldigt ovanligt.

man kan inte sno eller paxa ett namn.  Det är snarare din vän som är oerhört löjlig som blir arg över att någon ger ett barn samma namn. 

HON har ju fått namnet ifrån någonstans.  Alltså borde fler kunna hitta namnet vilket också gjordes. 

Det är ganska vanligt att namn sprids som ringar på vattnet.  Någon ger sitt barn namnet "Benkta" och någon snappar upp det - googlar på det och hittar dess förklaring och bakgrunden och en lista på liknande namn dyker upp och ett annat liknande namn väljs av personen och någon annan googlar vidare... osv...  

Din vän borde snarare skämmas över att bete sig så som hon gör. 
  • fluu

Inte ens om det var samma namn behöver ni be om lov.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Snarlikt namn, hur hade ni gjort?!