• Daviod

Familj med en staffe och jämthund? Hjälp!

Har problem med att jag aldrig tagit hand om en staffe och nu har hittat min livspartner som har en men är aggressiv Mot andra hanhundar.

Anledningen är att han blev attackerad av en jämthund när han var två år.

Vars kan jag vända mig för råd om staffe och aggressiva hundar och vad man ska göra??

/David

• Svar på tråden Familj med en staffe och jämthund? Hjälp!
  • Dexter dot com

Det är rätt vanligt i rasen och kan vara svårt att jobba bort, man får oftast vara nöjd med att hundar med sådana problem accepterar att vara runt andra hanhundar men slipper närkontakt.
    Staffarna är sociala och arbetsvilliga , behöver få använda både huvud och kropp för att vara balanserade och inte gå upp i varv och bli speedade.
    Hur aktiverar ägaren hunden idag och vilka metoder har han prövat tidigare för att jobba med hundaggressiviteten?

Kolla på IMMI för att hitta en hundpsykolog i närheten av er.

www.immi.nu/lista-over-hundpsykologer/

• Daviod

Jag har ju själv en jämthund men har typ gett den till min föräldrar.

Det jag undrar är om det kommer att funka om vi skaffar en jämthundstik eller om herr staffe är aggro mot den också?

Ägaren till staffe har aldrig tagit tag i problemet och nu är hunden 10 år, är det för sent att lösa aggressiviteten mot andra hanhundar nu?

Staffen är ju så kär i matte att han står och skakar om han vet att han ska lämnas ensammen hemma ett tag.

/david

• Dexter dot com

Man kan ju alltid göra problemet mindre även om det kanske aldrig går att jobba bort helt och hunden skulle naturligtvis må mycket bättre om den slipper stresspåslagen.  Hur ter sig aggressiviteten mot andra hanar och hur är hunden mot valpar & tikar?
    Att hunden skakar när den ska lämnas ensam har nog inget med "kärlek" till sin ägare att göra utan med seperationsångest dvs den mår dåligt över att vara ensam. Klarar den av ensamheten eller ylar/skäller den eller visar andra stressbeteenden?

• Daviod

Valpar vet jag inte men andra tikar går bra så länge han känner att det är en tik innan dom kommer nära varandra.

Den brukar skälla när man lämnar den, speciellt om jag är med matte också, den är typ lite svartis.

Denna staffe har varit väldigt bortskämd med att sova i säng och i alla soffor och sitta och tigga när man lagar mat, nästan inga gränser har den haft. Efter att jag kom in i bilden så har jag satt upp gränser för jag tillåter inte något av det nämda.

Denna hund är behandlad som en bäbis och inte en hund om man frågar mig.

Attackerna mot andra hundar är riktigt arga utfall, dom gångerna det gått illa så har han hunnit bita fast och då sitter han där. Vatten hjälper tydligen då.

Jag vill jobba med båda hanhundarna så att dom skulle kunna umgås under kontrollerade förutsättningar men matte tror inte att hennes staffe orkar psykiskt en sådan påfrestning, jag tror det mer är matte som inte orkar den psykiska påfrestningen att behöva göra dom ändringarna på hunden.

Det funkar ju för henne bara hon inte behöver träffa andra hundar.

/d

• Dexter dot com

Att tro att denna hund ska kunna bo under samma tak som en hanhund är nog naivt. Biter han sig fast är det ju på blodigt allvar att han tänker skada andra hundar om han får chansen. Hunden är 10 år och bör få leva sina sista år som den är van om du frågar mig. 

Hur vet ni att han bara skäller när ni går hemifrån? Har ni filmat/spelat in honom?

• mjau5

Hade jag varit er hade jag tränat honom att ha på sig munkorg ute. Bara som en säkerhet.

Hade även väntat med en annan hund tills han gått bort, tror inte det kommer sluta bra om ni tar in en ny hund nu.

Hade även skaffat en tränare, behövs en proffosionell i sådana här fall. Se till att tränare har en utbildning och använder posetiva metoder.

• Daviod

Det man kan höra vet vi.. Ska testa filma han någon gång.

Hur gamla blir staff hundar?

Är ju svårt att jaga älg med en staffer :)

• Dexter dot com
    Daviod skrev 2015-06-22 13:27:35 följande:

Det är ju individuellt men du får stå ut några år till och du har ju en jakthund hos dina föräldrar så det går ju ingen nöd på jagandet ;) Tar du dit din hanhund är ju att du inte har någon hund kvar alls. Nej, låt den äldre hunden få några fina lugna år som den är van av sin matte och så skaffar du valp när den andre somnat in.

• Daviod

Hur fungerar en staffe med spädbarn?

Kan dom bli avundsjuka om han hamnar i fjärde hand nu när vi ska ha barn?

Matte säger att det inte är några problem men det spelar nog ingen roll när detonera till små barn så litar jag inte på hundar pga "svartsjuka"

/d

• mjau5
    Daviod skrev 2015-06-22 21:17:38 följande:

Hur fungerar en staffe med spädbarn?

Kan dom bli avundsjuka om han hamnar i fjärde hand nu när vi ska ha barn?

Matte säger att det inte är några problem men det spelar nog ingen roll när detonera till små barn så litar jag inte på hundar pga "svartsjuka"

/d

Ska ni ha barn är det verkligen läge att skaffa en hundtränare. Att en bebis kommer in i hushållet är en stor omställnig även för en stabil hund. Er hund verkar stressad och ha en del problem. Det krävs mycket planering och förberedelse för att få det att funka med en hund och en bebis.

Spela ljud för hunden som en bebis gör, skaffa en docka som ni kan låtsas är en bebis framför hunden. Träna hunden att kunna gå bredvid en barnvagn utan att tycka det är läskigt osv. Ge hunden godis under dessa träningsmoment. Se även till att lära hunden att gå och lägga sig i det trygga området på kommand.

Staffar brukar annars vara bra med barn, men er individ verkar lite ostabil. Lämna aldrig bebisen ensam med hunden. Och låt aldrig bebisen krypa runt vid hunden eller röra hunden saker. Bättre att vara väldigt försiktigt med hundar och barn än att ha en olycka som hunden får skulden för.
  • patriot8
    Daviod skrev 2015-06-22 13:27:35 följande:

Dom brukar bli några år över 10.
Svar på tråden Familj med en staffe och jämthund? Hjälp!