• Prettyblueyes

Högt sf mått i vecka 30 (Orolig)

Hej!

Väntar mitt andra barn och är idag vecka 30 (29+4) , redan i vecka 26 låg mitt sf mått över översta kurvan, hade 29 cm då. Idag när jag var iväg fick jag mått på 35 cm och en tid för ultraljud på torsdag för att se vad som avviker. Någon mer som varit i samma situation och isåfall hur gick det?

Trött på elaka och sårande kommentarer om att vi inte kommer få en bebis utan en stor klump, att jag är enorm osv osv.

Så rädd att något är fel på vår prins nu när vi äntligen blev gravida efter upprepade missfall :(

Min dotter föddes bf+5 och var 50 cm lång och vägde 4025, då låg mitt sf mått på 35 cm.

//Emma

• Svar på tråden Högt sf mått i vecka 30 (Orolig)
  • BigMami

Hade också ett stort sf mått nu med 4an. Fick göra ett tul som visade mer fostervatten än normalt (märktes vid förlossningen kan jag säga, när hinnan sprack ) och att han var tror ca 20% större än normalt.

Skulle in på ytterligare ett tul men då föddes han dagen innan, 51 cm 3910g så så stor var han ju inte v 39.

Men ju fler barn man fött desto större kan måttet vara.

Har du gjort glukosbelastning? Graviddiabetes kan ge stort sf mått, det är oftast första misstanken.

• Haloz3n

Du har ju redan fått ett bra svar o jag har inget o säga om ditt mått jag blev bara nyfiken och undrade vem det är som säger sådana elaka kommentarer?! :O Vilka jävla stolpskott! Hänvisa dom till mig så kan jag skälla ut dom...

Folk tror att bara för man är gravid så är allt helt plötsligt tillåtet(?!). Att ta på en, stirra på en, prata om en - prata om en som om man inte är där. 'Tjockis!' ehh JAG är GRAVID det är DU som är tjock? Och nu har dessa tröga människor fått dig o oroa dig över att något är fel med din lilla älskling. Fyyyyy. Man borde kunna böta för korkade kommentarer...

Du ska se att allt är bra med din lilla pluttis! Att inte växa tillräckligt är ju farligare än o växa för mycket. :) Kramar <3

• Prettyblueyes

Då var han ju inte alls stor din lilla kille :) Verkar svårt att uppskatta vikten innan dom verkligen är ute :)

Ja magen kom mycket fortare denna gången så verkar absolut rimligt att det blir större och större för varje gång :)

Alla prover ha varit jättebra så min BM har inte ens tagit upp diabetes, detta borde hon väl göra tycker jag om det var så att hon misstänker att det kunde vara felet? :)

Är supernervös för TUL men vi får hoppas det går bra och att det har en naturlig förklaring :)

Tack för ditt svar känns skönt att höra att allt gick fint :)

• Prettyblueyes

Kommentarer får jag från allt från mina kollegor, vänner till bekanta eller någon som bara måste tala om att nu är du väl ändå på övertid i kön på ICA, blicken jag får när jag då säger att han kommer i början av september är verkligen idiotförklande.

Min ena kollega var till och med tvungen att ryta ifrån på en när vi var ute och fikade men det kändes så himla skönt att hon såg mig och stod upp för mig utan att jag ens sa något själv.

Efter ett långt prat igår med min fina sambo och en av mina närmsta vänner så känns det som om jag bara har lust att be folk med sådana åsikter flyga och fara! Vi förtjänar bättre folk runtomkring oss än så :)

Huvudsaken för oss är att Vincent mår bra när han väl kommer ut sen spelar det ingen roll hur stor vare sig jag är han är för det är och kommer vara vår lilla kille ändå ?

• Dockan

Glöm inte bort att TUL har en felmarginal på 15 procent.

Vi gjorde TUL pga oro för låg tillväxt (som sagt är detta farligare än på andra hållet) och fick veta att bebisen låg på minus 18 procent, gränsen för tätare åtgärder var 20 procent.... Man var ju sådär avslappnad. Då påpekade vår BM felmarginalen och sa att hen lika gärna kan vara på medel typ. Vi var väldigt skeptiska! På TUL 2 så låg vi kvar på samma avvikelse.... På BF+4 kom en bebis på 3470 gram ut - typ smack på medelkurvan.

Så även OM TULet skulle vissa något, så behöver det inte vara något alls. Tänk bara vilken toppen mödravård vi har där de följer både mammor och barns hälsa så noggrant - gratis! :)

• BigMami

Det kommer gå toppen! Ja som sagt så har det ju en felmarginal på tul.

Men stick i fingret är inte samma som glukosbelastning. Ta upp det med din bm nästa gång

Ja han var ju inte överdrivet stor som tur var! Han blir 3 månader nu den 1a juli.

• Prettyblueyes

Det ska jag absolut göra, ska in på extra kontroll nästa vecka igen så kan ta det redan då :)

Åh så mysigt, längtar efter att få bebismysa :)

Svar på tråden Högt sf mått i vecka 30 (Orolig)