• amorchic

Sjuåriga dottern vill vara med när vi tar bort hunden...?

Har en snart 14årig goldenhanne som är dålig. Han har problem med diarréer som inte går över trots behandling. Snart måste jag ta beslutet om att ta bort honom. Han är mager men fortfarande rätt pigg och glad. Men kan ibland inte hålla sej på nätterna och bajsar då inne. Har pratat med barnen om detta för att dom ska vara förberedda på vad som komma skall.

Nu till min fundering. Min ena dotter vill vara med när vi tar bort honom. Jag har aldrig själv varit med och tagit bort ett djur. Hur skulle ni ha gjort?

Önskar seriösa råd!! Detta är nog svårt som det är!

• Svar på tråden Sjuåriga dottern vill vara med när vi tar bort hunden...?
  • Erizajo

Det går till som så att hunden får spruta som gör att den sakta somnar in. Ögonen förblir öppna även om hunden är död. Tycker absolut barnet kan vara med om hon är införstådd med vad det innebär

• Mayy
    amorchic skrev 2015-06-22 12:18:30 följande:

Har en snart 14årig goldenhanne som är dålig. Han har problem med diarréer som inte går över trots behandling. Snart måste jag ta beslutet om att ta bort honom. Han är mager men fortfarande rätt pigg och glad. Men kan ibland inte hålla sej på nätterna och bajsar då inne. Har pratat med barnen om detta för att dom ska vara förberedda på vad som komma skall.

Nu till min fundering. Min ena dotter vill vara med när vi tar bort honom. Jag har aldrig själv varit med och tagit bort ett djur. Hur skulle ni ha gjort?

Önskar seriösa råd!! Detta är nog svårt som det är!

Låt henne vara med. Det går väldigt lugnt till när dom somnar in hos veterinären. Döden är en del av livet. Barn hanterar det ofta bättre än vuxna som oftast komplicerar det mer än nödvändigt tänker jag... :)
  • Dexter dot com

Jag har varit med om både fina och obehagliga avlivningar. Nu är hunden gammal och sjuk och borde somna in lugnt och stillsamt men det bästa vore nog att dottern kom in och säger "hej då" när sista sprutan är given så hon inte behöver uppleva något obehagligt.

• Satra

Jag hade låtit dottern följa med. Er hund har funnits i hennes liv sedan hon föddes och betyder förstås mycket för henne. Hon ska naturligtvis få ge den en sista kram och säga hej då.

• IsDimma

Jag är uppväxt med hundar i familjen och vi (jag och brorsan) har alltid fått vara med om vi velat. Jag var med första gången när jag var fem eller sex år. Jag har bara fina minnen av det. Vi fick vara med och gräva graven ihop med pappa och hundarna har alltid varit med på det också. Sen har vi fått kramas extra mycket med hunden precis innan, sen en spruta hos veterinären. Och sen vara med och ta med den hem. Virat in i favoritfilten och vi fick vara med och begrava hundarna uppe i skogen ovanför huset.
    Jag tror det är en bra grej att få vara med på.
    Det blir mer verkligt att få vara med på varje steg. Man är mer med på att det faktiskt har hänt.

• Ensam hemma

Det är hennes bäste vän, en familjemedlem som är gammal och trött och inte orkar leva längre. Låt flickan vara med och säga hej då och ge vännen en sista kram. Det är absolut ingenting som skadar henne, hon skulle må sämre av att vännen en dag bara var borta, dessutom tar barn det på ett helt annat sätt än vi vuxna.

• viseversa

Jag hade låtit barnet vara med. Tycker helt klart hon är gammal nog. Men förklara innan exakt vad som väntar och att det kan vara jobbigt och det är okej att vara ledsen och gråta.

• En PantherTant

Absolut bör hon få vara med, barn behöver få ta avsked av både djur och människor.

Mina nu 6-åriga barn har varit med om många djurs död, också akut avlivning av deras egna älskade kattunge som blivit påkörd och inte gick att operera. Livet lär, och barn hanterar sådant bra, lättare förstå när de får se och vara med. Mina barn var också som 3,5åringar med och såg min far / deras morfar i öppen kista. Döden är inte traumatisk för barn bara vi vuxna hanterar den rätt.

• Dockan

En del hundar kan få lite krampliknande ryckningar, kissa/bajsa på sig. I vårt fall har det varit en hundras som reagerar på det lugnande man ger innan själva sprutan. Det har inte vart jätteläskigt men tyckte det var särskilt jobbigt med hund 1 som jag var uppväxt från låg ålder med... Han ville inte ge efter för det lugnande och vandrat dessutom runt tills han segnade ner. Själva avlivningen var inte alls läskig.

Tänk på att ni måste kunna ge er hund stöd och kärlek, i detta fallet är det viktigare än barnet. Det förtjänar han efter ett långt hundliv. <3 Låt henne vara med innan i rummet och komma in efter sprutorna, det är en bra kompromiss...

• Motorcykel

Inget konstigt alls, jag var 5 när jag var med först gången farfar sköt en skadad hund hemma, sen var jag med vid jakt, fiske och slakt från kanske 6 år.
    Första gången som jag gjorde det med slaktmask var jag 10, när en av mina kaniner inte längre kunde kämpa efter 9 år. Hon blev mat till oss helgen efter.
    När min tax inte längre var frisk nog så kom pappa med bössan och vips så var hennes lidande över, jag begravde henne i trädgården.

Varför hos veterinären begriper jag inte, bättre i hemmiljön. Ett skott med bössan, sen är det klart!
    Bara slöseri med pengar, en jägare är billigare. Dessutom så går det snabbare.

• Gizmo

Som alla andra säger: låt flickan vara med! Det är viktigt att få ta farväl av en älskad familjemedlem. Solig

• danne1212

Om dottern vill vara med tycker jag att det är jättebra så slipper det vara så många frågetecken. Det är viktigt att hon är förberedd innan så att hon vet vad som ska hända. Veterinären kommer säkert gå igenom det med er hen har med största sannolikhet avlivat djur med lillmatte/lillhuse med ett flertal gånger. Men det är bra om ni pratar om det hemma innan så att ni båda är förberedda. Här är en länk där det står väldigt bra om hur det går till (den är från djursjukhusen i Stockholm men det går nästan till på samma sätt överallt)www.djursjukhusen.se/patient-hos-oss/sista-stunden/hur-gar-en-avlivning-till-for-hund/

Kram ????

Svar på tråden Sjuåriga dottern vill vara med när vi tar bort hunden...?