• Georgssons

Gravid med första i Umeå

Hej

jag är i v.12 och skulle gärna vilja hitta någon/några par kring umeå som också är i ungefär samma veckor :) för att kunna få diskutera lite allt möjligt kring denna första graviditet och möjligtvis kunna träffas någon gång och prata både innan bebisen kommer och efter :)

• Svar på tråden Gravid med första i Umeå
  • Snobi
    Em15 skrev 2015-11-04 14:59:34 följande:

Hej,

är den här tråden fortfarande aktiv?

Jag väntar också mitt första barn nu i december som några av er andra. Det skulle vara kul att träffa andra med barn i ungefär samma ålder, eftersom man då kommer att vara föräldralediga ungefär samtidigt. Skulle vilja träffa någon att umgås med, ta en fika eller liknande, speciellt efter jul (januari/februari) då det kanske inte alltid är så motiverande att ta sig ur huset 

Samma här säger jag! Har inga kompisar med småbarn så det vore kul att lära känna andra föräldralediga när har du bf?
  • Em15
    celluliten skrev 2015-11-04 15:11:42 följande:

Gå med i någon av facebookgrupperna! :) Bebis i Umeå 2015 eller Bebis sommar/höst/vinter 2015 i umeå med omnejd!

Massor med mammor och bebisar och kommande bebisar i båda grupperna :)

Tack för ditt svar. Jag använder i princip inte facebook och har inte gått ut med graviditeten där. Men det är ju bra att veta att grupperna finns :)
    Snobi skrev 2015-11-04 15:48:09 följande:
    Samma här säger jag! Har inga kompisar med småbarn så det vore kul att lära känna andra föräldralediga när har du bf?

Jag har bara en kompis i Umeå som har småbarn, och hon slutar sin föräldraledighet när jag börjar min... Alla andra med barn bor på andra ställen eftersom jag är inflyttad. Jag har bf den 2 december. Visst hade du också första veckan i december? 
  • Snobi
    Em15 skrev 2015-11-04 16:15:01 följande:

Tack för ditt svar. Jag använder i princip inte facebook och har inte gått ut med graviditeten där. Men det är ju bra att veta att grupperna finns :)Jag har bara en kompis i Umeå som har småbarn, och hon slutar sin föräldraledighet när jag börjar min... Alla andra med barn bor på andra ställen eftersom jag är inflyttad. Jag har bf den 2 december. Visst hade du också första veckan i december? 

Jag har också ett par kompisar som nyligen har börjat jobba igen. Det blir ju inte riktigt samma sak även om man kan träffas ändå. Yes, 6 december för mig. Blir spännande att se när det sätter igång!
  • Em15
    Snobi skrev 2015-11-04 19:56:41 följande:
    Jag har också ett par kompisar som nyligen har börjat jobba igen. Det blir ju inte riktigt samma sak även om man kan träffas ändå. Yes, 6 december för mig. Blir spännande att se när det sätter igång!
    Skulle vara kul att veta hur det gick? :)
  • Snobi
    Em15 skrev 2016-03-30 13:11:50 följande:

Skulle vara kul att veta hur det gick? :)

Fick en liten flicka den 10 december. :) Själv då?
  • Em15
    Snobi skrev 2016-03-31 13:10:40 följande:
    Fick en liten flicka den 10 december. :) Själv då?
    Vad roligt! Jag fick en flicka den 8 december :)  Kul med en bäbis i nästan exakt samma ålder, min är alltid yngst i alla sammanhang. Går det bra? Vi hade en tuff början, men jag tycker att jag har börjat komma in i det hela nu. Plötsligt börjar hon kännas så "stor" och inte alls som ett spädbarn längre. Men jag väntar på den där "fyramånaders-fasen" som alla pratar om... Eventuellt är hon i den sedan 1-2 dagar tillbaka, hon vill plötsligt äta konstant på natten och sover jättedåligt... Är din flicka känslig för sådana där faser och utvecklingssprång? 

Var i Umeå bor du? 
  • Snobi

Jag tyckte också att det var tufft i början, både själva omställningen och med alla hormoner. Men nu känns det mest bara självklart :) De första faserna märktes inte av så mycket, men hon var lite klängigare och sov oroligt några nätter. Nu har vi däremot varit i den nya fasen i ca en vecka och hon är mycket gnälligare än vanligt på dagarna. Man får försöka underhålla henne hela tiden och inget funkar mer än ett litet tag. Jobbigt! Som tur är trivs hon fortfarande bra i vagnen så jag försöker ta mig ut två gånger om dagen för att få en paus.

Vi bor på Berghem. Du då?

• Em15

Vi bor på Ålidhem. 

Skönt att hon trivs i vagnen, speciellt nu när det börjar bli bättre väder. Säg till om du vill ha sällskap någon gång :) 
    Har ni varit något på öppna förskolan? Där händer det ju mycket hela tiden, och finns mycket att se. Jag har varit med E någon enstaka gång, och efter det brukar hon bli trött och somna av alla intryck. Hittills har hon varit mer intresserad av de andra barnens kläder (mönster), än av de andra barnen i sig. I tidigare faser har hon haft svårt att sova, och velat sova på mig, den här gången är hon helt som vanligt på dagarna, lite tröttare, och sen vaken/halvsovande en gång i timmen på natten, men bara mellan kl 2-6, det är som om hon har mardrömmar, hon gråter och sover oroligt och kastar sig fram och tillbaka i sängen. Ingenting fungerar utan det är som att det går över av sig själv på morgonsidan... Jag hoppas verkligen att det inte håller i sig någon längre tid, det är rätt drygt.

Ser du/ni fram emot att börja med smakportioner? Vi ska vara med i det där OTIS-projektet de gör reklam för på vårdcentralen. Vår dotter är så himla nyfiken på allt, så det ska bli roligt att se hur hon reagerar på olika smaker. 

• Snobi

Vi har inte varit på öppna förskolan men jag har varit sugen på att gå dit sen hon var en månad typ ;) Jag tyckte vi var så himla isolerade i början. Nu i efterhand inser jag ju att det var en kort och egentligen väldigt mysig tid, men då kröp det i kroppen ibland. Det var väl för att jag trodde att det alltid skulle vara så kanske. Hur som helst har jag hört mycket bra om ÖF på Ålidhem så vi kanske kan följas dit någon gång?

Ja, ser verkligen fram emot smakportioner! Ska bli jättekul att se reaktionerna och lite skönt också att inte vara ensam om att kunna mata henne. Hon är inte så förtjust i flaskmatning så jag blir ju ganska låst. Vi fick ett papper hemskickat om något projekt där de undersöker hur kostens sammansättning påverkar barnet. Antar att det är samma? Vi har funderat på att anmäla oss men jag vet inte riktigt. Man får väl inte testa att ge barnet något annat än det som ingår i studien då, eller?

Är ni med i någon föräldragrupp? Vi är med i en där temat är babymassage. Ganska mysigt. :)

• celluliten

Loggade just in här för att se om det hänt något!

Grattis till bebisarna som tittat ut efter min!

Vår lilla har hunnit bli 7 månader nu, just börjat åla sig fram och ställer sig själv med läragåvagnen!

• Snobi
    celluliten skrev 2016-04-04 13:47:54 följande:

Vår lilla har hunnit bli 7 månader nu, just börjat åla sig fram och ställer sig själv med läragåvagnen!

Vad kul! Svårt att tänka sig att det bara är några månader bort för oss men utvecklingen går ju väldigt fort förstås. :)
  • Em15
    Snobi skrev 2016-04-01 15:28:28 följande:

Vi har inte varit på öppna förskolan men jag har varit sugen på att gå dit sen hon var en månad typ ;) Jag tyckte vi var så himla isolerade i början. Nu i efterhand inser jag ju att det var en kort och egentligen väldigt mysig tid, men då kröp det i kroppen ibland. Det var väl för att jag trodde att det alltid skulle vara så kanske. Hur som helst har jag hört mycket bra om ÖF på Ålidhem så vi kanske kan följas dit någon gång?

Ja, ser verkligen fram emot smakportioner! Ska bli jättekul att se reaktionerna och lite skönt också att inte vara ensam om att kunna mata henne. Hon är inte så förtjust i flaskmatning så jag blir ju ganska låst. Vi fick ett papper hemskickat om något projekt där de undersöker hur kostens sammansättning påverkar barnet. Antar att det är samma? Vi har funderat på att anmäla oss men jag vet inte riktigt. Man får väl inte testa att ge barnet något annat än det som ingår i studien då, eller?

Är ni med i någon föräldragrupp? Vi är med i en där temat är babymassage. Ganska mysigt. :)

Vi hade en jättejobbig förlossning, och sen hade vår dotter fel på höften (inget allvarligt), så vi var tvungna att gå till sjukhuset en gång i veckan de första två månaderna. Så den första tiden kändes jättejobbig, det kändes som att det hela tiden var så mycket att göra (besök etc.) samtidigt som man på något sätt blev ganska ensam, en konstig motsättning. Nu när hon är mer "med" eller vad man ska säga så känns det mycket lättare, också det att jag känner mig mer hemma i rollen som förälder, att lita på sig själv och sin egen känsla.

Öppis på Ålidhem är jättebra, framför allt personalen. De kan alla barns namn, oavsett hur länge sedan de var där, och de tar sig verkligen tid för alla, och visar runt en om man är ny. På torsdagar är det för barn under ett år, så vi kanske kan gå dit någon torsdag? 

Vi får veta mer om det här med kosten imorgon. Som jag förstått det så får de inte äta någonting annat än det som ingår i den grupp man hamnar, men en grupp är ju "vanlig mat" dvs man får äta vilken barnmat som helst. Det känns också skönt att slippa vara lika låst, och att pappan kan delta mer kring maten. Också det att hon förhoppningsvis kanske sover längre på natten om hon får äta gröt. 

Vad är det för babymassage-grupp? 
  • Em15
    celluliten skrev 2016-04-04 13:47:54 följande:

Vad roligt, men samtidigt lite läskigt när de blir mer rörliga och man måste hinna med överallt :) 
  • Snobi
    Em15 skrev 2016-04-06 17:33:22 följande:

Vi hade en jättejobbig förlossning, och sen hade vår dotter fel på höften (inget allvarligt), så vi var tvungna att gå till sjukhuset en gång i veckan de första två månaderna. Så den första tiden kändes jättejobbig, det kändes som att det hela tiden var så mycket att göra (besök etc.) samtidigt som man på något sätt blev ganska ensam, en konstig motsättning. Nu när hon är mer "med" eller vad man ska säga så känns det mycket lättare, också det att jag känner mig mer hemma i rollen som förälder, att lita på sig själv och sin egen känsla.

Öppis på Ålidhem är jättebra, framför allt personalen. De kan alla barns namn, oavsett hur länge sedan de var där, och de tar sig verkligen tid för alla, och visar runt en om man är ny. På torsdagar är det för barn under ett år, så vi kanske kan gå dit någon torsdag? 

Vi får veta mer om det här med kosten imorgon. Som jag förstått det så får de inte äta någonting annat än det som ingår i den grupp man hamnar, men en grupp är ju "vanlig mat" dvs man får äta vilken barnmat som helst. Det känns också skönt att slippa vara lika låst, och att pappan kan delta mer kring maten. Också det att hon förhoppningsvis kanske sover längre på natten om hon får äta gröt. 

Vad är det för babymassage-grupp? 

Oj, förstår att det var jobbigt. I början vill man ju helst bara ta det lugnt och har ingen rutin på det där med att ta sig ut och så. Men nu är det ju perfekt att vara ledig när man vågar sig ut på lite längre utflykter i solen :) Öppis på en torsdag låter kanon!

Jag listade om mig till en VC närmare jobbet när jag var gravid och det är via den som vi är med i en föräldragrupp. Det är mycket massage men kommer också bli några träffar med lite andra teman. Kul att träffa jämngamla bebisar och deras föräldrar! De flesta hade vi dessutom träffat innan när vi var med i en grupp före förlossningen, så det är ju kul att höra hur det gick för alla. :)
Svar på tråden Gravid med första i Umeå