• Anonym (ont!!!)

Gummiband runt hemorrojd -- HJÄLP!

Idag fick jag ett gummiband runt en hemorrojd (eller om det var runt slemhinna i rumpan). Läkaren gav mig två Alvedon och sa att det kunde kännas ungefär som mensvärk i någon dag. Det här är ju tusen ggr värre! Jag har haft konstant värk/krampvärk i 5h nu (ända sedan gummisnodden sattes dit). jag har fått ett barn, men då fick jag åtminstone pauser mellan värkarna. Nu får jag inga pauser alls, bara värk. Känns precis som förvärkar blandat med svårt bajsnödighet. Kroppen kämpar för att få bort det främmande föremålet.

Jag har tagit naproxen, ipren och alvedon + kletat på xylocain. Inget hjälper!

Är det någon annan som känner igen sig i detta? När släppte värken för dig?

• Svar på tråden Gummiband runt hemorrojd -- HJÄLP!
  • Anonym (Olika)

Jag har gjort det två gånger och ena gången var det inga problem alls, vilade lite bara och tog en enkel Ipren.

Andra gången påverkades nog flera nerver i mage/tarm/livmoder för jag gick i däck helt av molvärk och yrsel och blev liggande på gräsmattan utanför sjukhuset en halvtimma innan jag ens kunde ta mig därifrån, för eftersom första gången var så snäll hade jag inga tabletter med mig!! Men sen lyckades jag köra hem och efter en naproxen och några timmar blev det bra.

Jag tycker du ska ringa 1177 och be om råd hur du ska göra, för så där ska det nog inte vara.

• Anonym (ont!!!)

Tack för svar! Det låter ju precis som den värken som jag har. Hade också väldigt svårt att ta mig hem, kändes som att jag skulle svimma på tunnelbanan. Fick du tillbaka illamående/yrsel/värk, eller försvann allt sedan helt?

I morse vaknade jag kl 4 av värken, men somnade om efter alvdedon och ipren. Nu känner jag inte längre (för stunden iaf) av den molande värken, men jag är lite yr och trött.

• Anonym (Olika)
    Anonym (ont!!!) skrev 2015-06-24 09:36:43 följande:

Tack för svar! Det låter ju precis som den värken som jag har. Hade också väldigt svårt att ta mig hem, kändes som att jag skulle svimma på tunnelbanan. Fick du tillbaka illamående/yrsel/värk, eller försvann allt sedan helt?

I morse vaknade jag kl 4 av värken, men somnade om efter alvdedon och ipren. Nu känner jag inte längre (för stunden iaf) av den molande värken, men jag är lite yr och trött.

Det släppte för min del. Stackare vad du råkade illa ut, hoppas det går över! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Sympatisör)

Jag har precis fått in två snoddar på mima hemorrojder och fick som ni också beskriver rejäl värk efteråt. Min värk satt i ganska precis ett dygn. Även jag vaknade vid 4 på natten men då av en hemsk huvudvärk och feber. Nu har jag inte ont i magen längre men har dragits med en rejäl huvudvärk sen natten men ingen feber längre. Min kirurg sa att patienter under 30 ofta får problem som dessa.

Alltid bra att inte känna sig ensam iallafall :)

• Anonym (?)

Varför sätter man gummisnodd runt hemorrojder??

• Anonym (Sympatisör)

För att blodtillförseln stryps av och i sin tur dör hemorrojden och faller av. Ett sätt att få bort dem på utan att använda kniven.

• Anonym (Olika)
    Anonym (Sympatisör) skrev 2018-06-02 11:57:49 följande:

För att blodtillförseln stryps av och i sin tur dör hemorrojden och faller av. Ett sätt att få bort dem på utan att använda kniven.

Och även ibland för att dra upp dem i tarmen igen så att de inte stryps och svullnar mitt i ringmuskeln. Fick ställa in en semester pga det en gång, kunde knappt ens gå... Obestämd
  • stimma

Ni som fått gummiband, blev det bra efteråt? Fungerade behandlingen?

• Anonym (Olika)
    stimma skrev 2024-06-07 09:30:38 följande:

Ni som fått gummiband, blev det bra efteråt? Fungerade behandlingen?

Ja, det tycker jag att den gjorde. Senare togs också bort en polyp som satt i vägen. Har man väl börjat få problem (mina började med graviditet) kan de återkomma om man har mycket hård mage, så första boten är att dricka vatten och hålla tarmen igång genom att röra på sig.

Jag måste också vara försiktig med morfinhostmedicin som cocillana eller lepheton, jag kan bara ta det till natten och bara ett par dagar, för morfin stoppar tarmen nästan helt hos mig så får grym förstoppning och sen nya hemorrojdsvullnader, lika säkert som amen i kyrkan.
Svar på tråden Gummiband runt hemorrojd -- HJÄLP!