• lintu

    Grannen från helvetet. Vad göra?

    Vår sits:

    Vi bor med två kids, 1 och 8 år i en hyreslägenhet i ett otroligt lyhört hus. Väggar, tak och golv är gjorda i papier maché, gissningsvis.
    I höstas fick vi en ny granne ovanpå, med två barn. Barnen gillar att leka hoppa-i-golvet och liknande, men det säger vi inte något om då vi har all förståelse för att barn faktiskt låter ibland.
    Däremot den ensamstående pappan, han är inte av denna värld...
    Så fort barnen åker till sin mor sätter han igång orgier av vrål, musik, fest, hoppa i golvet och bankande. Hans röst påminner om en hysterisk clown på fyllan, och på fyllan är han nästan konstant.
    Han har ofta damsällskap och tillsammans dunkar de i golven, gapar, skriker, tjoar och skriker fina ord som "aj" och "fan". Lillkillen sover skit, och stora killen är rädd för att sova tack vare dessa aktiviteter som i snitt pågår tre ggr per vecka och hela nätterna och kvällarna igenom.
    Min man har varit uppe personligen och sagt till både snällt och osnällt, vi har ringt störningsjouren flera ggr. Inget har hjälpt.
    Igår fick jag nog efter timmar av bank i vårt tak, hans golv, och vrålande. Min man, och säkert fler i detta hus, jobbar faktiskt... barnen sover uselt..
    Imorse fortsatte fanskapet med att vråla, dunka och hoppa i golvet. Jag ringde hyresvärden och de skulle kontakta grannen.
    Sedan har dagen varit ett helvete för mig som är ensam hemma med den lille. Jag har fått stå ut med att folket han har därhemma hos sig unisont hoppar i golvet medan de skriker och gapar, bebisen har varit skärrad och frågande, och jag har faktiskt inte ens vågat mig ut. Jag känner mig inte trygg här längre...

    Nu ikväll är de fortfarande igång, bankar, skriker och dunkar i sitt golv... i vårt sovrum, och ibland ute i vardagsrummet...snart vaknar vår bebis också av detta. 

    Noll respekt har denna människa och tydligen är han inte heller rädd för att bli av med lägenheten och förmodligen sina kids. 

    Securitas är endast ute och lyssnar i porten efter oljud, men vad gör vi med de ljud de åstadkommer genom vårt tak??? Som de gör endast för att trakassera, nu när vi tagit kontakt med vår värd?

  • Svar på tråden Grannen från helvetet. Vad göra?
  • Kriya

    Den här typen störningar regleras i 25 § hyreslagen. Med så långtgående störningar som i detta fall, borde hyresvärden göra allt för att hjälpa till och avsända meddelande till hyresgästen + till socialnämnden i rekommenderat brev enligt 63 §.

    Förutsättning för förverkande av hyresrätten är att hyresgästen efter tillsägelse inte vidtar rättelse utan dröjsmål. Dock kommer inte hyresvärden långt på juridisk väg om det inte finns tydliga bevis på störningarna + "villiga" vittnen som sett och hört. 

    Om TS ger hyresvärden tydliga bevis, och om inte hyresvärden gör vad som åligger honom mot störningarna kan TS överväga att börja deponera hela eller delar av hyran till länsstyrelsen för att få igång en dialog. Ytterst kan en hyresvärd som är passiv till störningarna drabbas av de påföljder som framgår av 11 och 16 §§ i hyreslagen, nämligen rätt till uppsägning, nedsättning av hyran samt skadestånd.  

    Summa: Ur hyreslagens mening har en hyresgäst ett berättigat krav på att åtnjuta hyresvärdens skydd i ett läge som detta. TS, jag tror att enda sättet att komma till rätta med problemet är att framtvinga åtgärder från hyresvärden.           

  • Tow2Mater
    BigMami skrev 2015-06-25 07:47:24 följande:

    Vi har problem med vår granne under som röker stup i kvarten så vi kan inte vädra. Vi bor högst upp och det blir asvarmt! Inte alls trevligt när vi har balkongerna ut från sovrummet och heller där man ska lägga sin bebis för att sova Men man får röka på balkongen får jag till svar.. Men samtidigt får man inte störa sin granne?..


    Skaffa en portabel AC.

  • BigMami
    Tow2Mater skrev 2015-06-25 15:42:39 följande:

    Skaffa en portabel AC.


    Hjälper den mot rökande grannar??
  • Tow2Mater
    BigMami skrev 2015-06-25 21:17:39 följande:
    Hjälper den mot rökande grannar??
    Ja, eftersom grannen röker på sin balkong. Med en AC kan man stänga sin egen balkongdörr och ha barnet sovandes inne istället.
  • lintu

    Hej alla! Tack för alla bra råd! Securitas fick två kvällar i rad komma hit och gjorde noteringar på ocäsendet. Grannen med vänner hade då förutom att hoppa i golvet hela dagen och kvällen även vrålorgie på nätterna, så när jag talade med värden var det inte en, utan två räkningar på väg hem till grannen, plus info om att hans hyreskontrakt kan komma att sägas upp om han inte lägger av. Så, goda nyheter. Nu hoppas jag han lärt sig och håller normal ljudnivå och slutar att trakassera oss med hopp i vårt tak....?

  • Rixa

    Fyy vilken jobbig typ! Total avsaknad av empati eller visa hänsyn! Men det kommer ni inte att kunna lära honom. Ägna en vecka åt att mailbomba och ring hyresvärden så ofta ni hinner.

    Jag hävdar att man ska prata med "bönder på bönders vis". Jag skulle sj seriöst skicka upp en muskelknutte för att prata med honom. Innan skulle jag köpa gamla hederliga smatterband och knyta fast i hans dörrhandtag och till lämpligt ställe så att de smäller av när han öppnar dörren. Fast jag skulle faktiskt kontrollera att barnen inte var där innan. Sen skulle jag spara en räka så att den börjar stinka. Ringa på hos honom och smyga in den innanför dörren. Alternativt skulle jag slänga ner ett par stycken ruttna genom brevlådan på nattetid. Har han balkong skulle jag slänga upp ruttna ägg. Jag skulle fortsätta med alla j.... knep jag kunde komma på. 

    Skulle han klaga skulle jag iskallt förklara att det förmodligen upphör terror mot honom om han upphör med terror mot folk och självklart neka till att jag hade gjort det. Nu har du barn och jag förstår av ditt inlägg att du känner en viss rädsla. Men du kan göra allt i smyg. I övrigt gör som alla tipsat om, spela in, vänd dig till kommunen mm. 


    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Themis

    Några rejäla yxhack som väntar i dörren när han kommer hem lär väl få fram budskapet?

    Seriöst, jag hade flippat fullständigt endera dan.


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • SpanskaFlugan

    Jag har inga goda råd men vill sympatisera. Finns få saker jag avskyr så mycket som störande grannar. Och jag blir inte lätt att tas med när jag blir väckt 04 av någons efterfest en onsdagmorgon.... Jag har skällt ut fulla studenter, dragit ur proppar (för övrigt ett effektivt sätt att få tyst på musik...) och till och med dyrkat upp ett låst elskåp och stängt av huvudbrytaren, och sen låst skåpet igen så klart. Nöden har ingen lag och en efterfest utan el dör snabbt....


    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Noname00
    BigMami skrev 2015-06-24 21:08:30 följande:
    Det är väl upp till polisen att avgöra?
    Men kan man inte tänka lite själv istället för att slösa med polisens resurser.
    Skulle du ringa polisen om du hittade en eka i vattnet?
  • BigMami
    Noname00 skrev 2015-06-25 23:36:12 följande:

    Men kan man inte tänka lite själv istället för att slösa med polisens resurser.

    Skulle du ringa polisen om du hittade en eka i vattnet?


    Tycker inte det går att jämföra..
  • BigMami
    Tow2Mater skrev 2015-06-25 21:26:24 följande:

    Ja, eftersom grannen röker på sin balkong. Med en AC kan man stänga sin egen balkongdörr och ha barnet sovandes inne istället.


    Jo men jag vill ju kunna vädra och få in luft..Men antar att jag får leta efter ett annat alternativ då. Synd att amn som icke-rökare ska behöva drabbas bara..
  • BigMami
    Noname00 skrev 2015-06-25 23:36:12 följande:

    Men kan man inte tänka lite själv istället för att slösa med polisens resurser.

    Skulle du ringa polisen om du hittade en eka i vattnet?


    Ts HAR ju gjort diverse åtgärder men ingenting fungerar. Då skulle hag överväga att ringa polisen. Barnen blir ju rädda!
  • lintu

    Jahapp.... helvetesgrannen har hållt låg profil ett bra tag, förmodligen var det inte så kul att få hot om vräkning och två larmräkningar, men ikväll är han igång med vännerna igen. Mannen är bortrest så jag är själv med lilla sonen och smått rädd.... det skriks och bankas, hoppas och springs. När deras dörr slig igen nyss gick jag upp för att se om det möjligen var hans ungar som förde oljuden. Tittar genom titthålet och får se någon som står och vrålglor rakt på min dörr. Läääänge.....vi ska flytta i vinter, men fy fan för att behöva orka med en förmodat psyksjuk människa utan respekt och hänsyn till åtminstone en liten bebis som helst vill kunna somna i lugn och ro.....

  • delta66

    Hej,grannen under spelar hög musik 60db o mer känns o märks stolar mm vibererar..sagt till,o störningsjuor,värd,och varit på möte med alla parter,det är en sos lgh,lite mer lyhört hus än normalt,musik dunkar kan inte se tv,läsa,mm,och känner mej otrygg tack vare granne o även om han får flytta så är det en soc lägh,o vem vet vad som kommer efter???Så valde att säga upp mej...o trygg...Man måste få känna sig Trygg i sin lgh...gör inte det på långa vägar,kan nog inte bli sämre än här


    sex
Svar på tråden Grannen från helvetet. Vad göra?