• Belda

Rimligt att behöva vänta 1 vecka för att få ett missfall konstaterat?

Jag var idag inne på gynmottagningen på sjukhuset pga misstänkt missfall. Läkaren undersökte mig och gjorde ett vul där hon inte kunde hitta något hjärta (är i vecka 11). Fostret/embryot är dessutom stort som i vecka 8+0. Läkaren säger att hon inte får sätta diagnosen missfall utan att ytterligare en person har konstaterat att där inte är något hjärta som slår, vilket är förståeligt. Jag fick en ny tid då jag skulle komma tillbaka och få det konstaterat. Om en vecka!!! Är det verkligen rimligt?? När jag fick tiden tänkte jag inte så mycket på det, var mest i chock. Men nu efter några timmar så känns det mycket märkligt att jag ska behöva vänta så länge. Jag vet att där är ett dött foster /embryo i min mage och jag måste vänta en hel vecka innan jag får hjälp med att ta bort det! Kan säga att det känns mycket jobbigt, vill bara få allting avslutat Är här någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Rimligt att behöva vänta 1 vecka för att få ett missfall konstaterat?
  • Anonym (Varit där...)
    Belda skrev 2015-06-23 21:40:36 följande:

Jag var idag inne på gynmottagningen på sjukhuset pga misstänkt missfall. Läkaren undersökte mig och gjorde ett vul där hon inte kunde hitta något hjärta (är i vecka 11). Fostret/embryot är dessutom stort som i vecka 8+0. Läkaren säger att hon inte får sätta diagnosen missfall utan att ytterligare en person har konstaterat att där inte är något hjärta som slår, vilket är förståeligt. Jag fick en ny tid då jag skulle komma tillbaka och få det konstaterat. Om en vecka!!! Är det verkligen rimligt?? När jag fick tiden tänkte jag inte så mycket på det, var mest i chock. Men nu efter några timmar så känns det mycket märkligt att jag ska behöva vänta så länge. Jag vet att där är ett dött foster /embryo i min mage och jag måste vänta en hel vecka innan jag får hjälp med att ta bort det! Kan säga att det känns mycket jobbigt, vill bara få allting avslutat smile4.gif Är här någon som varit med om något liknande?

Beklagar missfallet!

Till din fråga - jag har varit i samma situation. Två läkare kollade men hittade ingen hjärtaktivitet. Jag fick åka hem sen komma en vecka senare - de vill inte riskera att ex sätta in medicin, där de kanske "bara" sett fel.
    Förstår precis hur du känner - det känns hemskt! Men det är pga att det ska vara så säkert som möjligt.

Pma om du undrar nåt! Kram!
  • Anonym (inget lullull)

Beklagar missfallet, men detta är normalt i vården och jag fick sedan bara tabletter för att stöta ut MA i v 13 (slutat växa i v 9).

Mitt fall var på gränsen för att tabletter ska fungera, det tog en hel månad att avsluta det och flera undersökningar där läkarna inte var överens. Det första jag fick höra när jag störtblödande ringde gynakuten för att tabletterna slutat verka lagom till den värsta smärtan kom igång var "jamen det där brukar inte fungera så sent så du måste förmodligen skrapas i alla fall", vilket inte kändes direkt uppmuntrande.

Så du får nog tyvärr ställa in dig på att det här tar tid om du inte lyckas övertala dem att skrapa dig. Skrapning innebär en liten risk också men då får man ett snabbare avslut, jag gjorde en kirugisk abort i v 6 för en massa år sen och den funkade väldigt mycket bättre än missfallet med Cytotec, jag var mig själv igen redan dagen efter.

• Belda

Jag hoppas att jag kan övertala dem till att jag ska bli skrapad. Är sjukt orolig över att fostret/embryot ska komma ut så att jag ser det :-/ Dessutom vill jag inte riskera att min dotter på 4 år ska få se mig blöda (ifall det blir en kraftig blödning som går igenom kläder osv). Förstår att skrapning inte är någon garanti för att man inte ska blöda kraftigt, men risken bör vara mindre tycker man. Just nu känns det väääldigt långt till nästa tisdag. Och även om det är för att inte göra något misstag som de la tiden så sent, så är det ju rätt uppenbart att där inte är något liv. Gjorde ett vul när jag var i vecka 6+6 och då syntes ett tydligt hjärta. Sannolikheten att man "missar" hjärtat i vecka 11 känns minimal... Dessutom var ju fostret/embryot alldeles för litet.

Svar på tråden Rimligt att behöva vänta 1 vecka för att få ett missfall konstaterat?