• KämparPå

Flyga med 1 åring

Vi ska flyga på semester om 2 veckor och det blir första gången med vår dotter på ett år.
    Jag är rädd att hon ska få problem med öronen då vi har en del upp och nedstigningar.
    Vi flyger 1.5 timme till Österrike för mellanlanda där på en timme, sen flyger vi vidare.. 

Jag själv har aldrig problem med öronen så jag har ingen aning om vad man kan göra för att förhindra.. har hört nässpray, men man får ju inte ta med vätska ombord?

• Svar på tråden Flyga med 1 åring
  • Tokfrans

varför skulle man inte kunna flyga med en 1 åring?
    Ha med målarbok, någon leksak och underhåll barnet.
    Gör de spännande och intressant, typ tiiitta så små människorna bli när vi åker upp, och kolla vad träden blir större när vi landar! ååh kolla va fina moln, vad tror du bor där i? osv när de blir som jobbigast för öronen, distrahera lite. Funka för oss iaf, och våran 17 månaders är aaaaktiv och gärna högljudd när han inte får som han vill xD

Eller kolla med flygvärdinorna, dom brukar ha rätt bra koll att underhålla ett barn under flyg, men sen 1½ timme är inte så mega lång tid.

• Anonym (Herta)
    Tokfrans skrev 2015-06-24 10:42:09 följande:

varför skulle man inte kunna flyga med en 1 åring?
    Ha med målarbok, någon leksak och underhåll barnet.
    Gör de spännande och intressant, typ tiiitta så små människorna bli när vi åker upp, och kolla vad träden blir större när vi landar! ååh kolla va fina moln, vad tror du bor där i? osv när de blir som jobbigast för öronen, distrahera lite. Funka för oss iaf, och våran 17 månaders är aaaaktiv och gärna högljudd när han inte får som han vill xD

Eller kolla med flygvärdinorna, dom brukar ha rätt bra koll att underhålla ett barn under flyg, men sen 1½ timme är inte så mega lång tid.

Jo, såna brukar det finns när jag flyger som sagt. Bra att ta med mycket att underhålla barnet med. Inte alla föräldrar som tänker på det.
  • Tokfrans
    Anonym (Herta) skrev 2015-06-24 10:54:48 följande:
    Jo, såna brukar det finns när jag flyger som sagt. Bra att ta med mycket att underhålla barnet med. Inte alla föräldrar som tänker på det.
    ne har tänkt på de med när vi åkt med andra familjer, de är som att dom förväntar att barnen ska sitta still som vi vuxna. Skrik och gråt när dom va tvingade att sitta stilla och kolla ut genom fönstret utan nått att göra.
    Men dom blir ju bara förvirrade för dom förstår inte varför dom måste sitta stilla. Så leksaker är ett stort plus. 
  • Frontline
    Anonym (Herta) skrev 2015-06-24 10:36:25 följande:
    Jag flyger mest inrikes. Inte en enda dyngfull vuxen där inte.
    Då kan jag nästa förstå att det är skillnad...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • zemer

Vi har gett dottern nässpray och sen har hon druckit vatten vid uppstigning och landning. Aldrig vart några problem. Vi flög med henne första gången när hon var 9 månader, sen 1,5 år och ska flyga även nu i juli då hon är 3 år. Har gått super bra varje gång.

• Fjärilslarv

så länge ditt barn inte skriker, gapar, sprakar på någon säte, springer omkring osv så är det väl inget problem. det finns inget värre än att tvingas vara instängd med skrikiga barn i ett flygplan när det gäller resor. 

• Anonym (iii)

Skulle vara mer orolig för de andra passagerarnas öron än ungens

• Anonym (Timmie)
    Anonym (iii) skrev 2015-06-24 19:18:41 följande:

Skulle vara mer orolig för de andra passagerarnas öron än ungens

Jag också.
  • Vokalissan

Flög med dottern när hon var nio månader. Inga problem. Man får också ta med barnmat så man klarar sig över resan. Vi har haft vatten i termos och gett ersättning vid upp- och nefdstidning. Samt nässpray. Suga på napp eller klämpåsar med frukt funkar säkert också.

• Dixie
    Anonym (Herta) skrev 2015-06-24 09:56:26 följande:

Varför flyga med en ettåring? Det är bara jobbigt för barnet plus de stackars flygpassagerarna som måste höra det skrika. Vänta tills barnet är så stort att det faktiskt kan ha något ut av resan.

vilken ålder anser du att man kan resa med barn då? 5 år, 10 år? 
    Anonym (Herta) skrev 2015-06-24 09:58:43 följande:

Du får ha vätska ombord, men max 1 liter uppdelat i förpackningar om max 1 dl/st.

barnmat/vätska är ju undantaget vätskereglen!
Svar på tråden Flyga med 1 åring