Är det OK att skilja sig om ens partner blivit för FET?
En förutsättning är att man pratat om orsaken till att attraktionen är borta och att den feta personen inte vill göra något åt sin fetma.
En förutsättning är att man pratat om orsaken till att attraktionen är borta och att den feta personen inte vill göra något åt sin fetma.
Man har väl rätt att skiljas oavsett anledning?
Självklart
Tycker frågan baseras för mycket på yta och för lite på innehåll.
Gregorius var rätt fet.
Visst får man det. Du får väl ha vilka anledningar du vill.
Lagligt: ja
Moraliskt: njae
Är man gift baserat enbart på fysisk attraktion har man inte tänkt nog långt. Jag skulle bara gifta mig med en person jag älskar SOM PERSON oavsett skalet personen befinner sig i just nu. Om den sexuella attraktionen försvinner får man som par respektera varandra tillräckligt för att försöka lösa det tillsammans.
Är man gift baserat enbart på fysisk attraktion har man inte tänkt nog långt. Jag skulle bara gifta mig med en person jag älskar SOM PERSON oavsett skalet personen befinner sig i just nu. Om den sexuella attraktionen försvinner får man som par respektera varandra tillräckligt för att försöka lösa det tillsammans.
Självklart är det ingen som gifter sig enbart för den fysiska attraktionen. Båda bitarna måste funka hela vägen. Spricker nåt av dom så spricker även förhållandet. Ditt resonemang bygger på liten livserfarenhet eller lågt sexbehov.
Alltså, man har alltid rätt att skilja sig, oavsett anledning.
Varför skulle det inte vara ok? Det här är Sverige. Du får skilja dig med vilken motivering du vill, eller ingen alls.
Varför skulle det inte vara ok? Det här är Sverige. Du får skilja dig med vilken motivering du vill, eller ingen alls.
Visst får man skilja sig men man blir också värderad och dömd i andra svenskars ögon. Bland vänner har jag fått känna på att det inte är OK. Vissa bryter kontakten. Det känns väldigt hårt att inte ha större förståelse. Visserligen är dessa personer nära vänner till min ex-fru och stöttar henne, vilket är bra men flera har tydligt tagit ställning. Jag tycker jag kan stå rakryggad när det gäller hur jag känner, men det känns hårt att vänner "sviker".
Jag har svårt att se hur enbart detta skulle vara ett skäl att skiljas. Måste väl finnas någon annan bakomliggande orsak om attraktionen försvunnit? Som t.ex. förändrat beteende och den ömsesidiga interaktionen som sedan ger en dominoeffekt eller en nedåtgående spiral. Men skulden läggs på vikten eftersom det är något mer konkret som går att mäta och se.
Personligen skulle jag möjligen se ev. förändrade levnadsvanor som ett problem, absolut inte vikten/utseendet i sig. Men ja, enligt lag får man skiljas, orsakerna må variera.
Men om man bantar då?