• Anonym (???)

Har jag rätt att kräva att bonusen inte bor här?!

När inte vi är hemma? Min sambo har delad vårdnad och bonusen springer emellan som hen behagar. Problemet är att varje gång vi åker bort så är det bus hemma, stökiga fester osv. Jag är alltid orolig för mina saker och hemmet när vi åker bort. Har jag rätt att kräva att bonusen är hos biomamman när inte vi är hemma?

• Svar på tråden Har jag rätt att kräva att bonusen inte bor här?!
  • BioBonus

Eller en helg då och då, men varje sådan helg blir det stökigt hemmavid? Som att "varje gång vi åker iväg över helgen så är det strul hemma..."

• Anonym (Marie)
    Anonym (fundera) skrev 2015-06-25 00:43:44 följande:
    Det är pappans sak att ta ansvar över. Han verkar inte ha ett problem med det hela. Ts verkar dock tycka att det är besvärligt.

Så varför tar pappan inte ansvar om det du skriver är den korrekta definitionen av ordet ansvar?

Jag vet vad ansvar innebär. Ts verkar tro att det enbart ligger på mammans bord.
    Eftersom TS också bor i deras gemensamma hem, så är barnets uppförande också hennes bekymmer/ansvar. Och om pappan inte bryr sig, så har ju TS två problem, dels att barnet bär sig illa åt när hen är hemma själv, dels att pappan till barnet inte bryr sig om det, och inte respekterar TS.

På vilket sätt ska pappan ta ansvar, ska han tvingas vara hemma alla helger för att barnets mamma inte kan ta ansvar under sina helger? (Nu utgår jag ifrån att de helger TS pratar om är deras barnfria helger.)

• Brumma
    Anonym (Marie) skrev 2015-06-25 18:14:12 följande:

Varje helg som i varenda helg varje vecka året om, eller

Varje helg som i varje helg barnet ska vara hos mamman

Ingen aning. Jag har frågat men TS har inte svarat.
  • mammalovis
    Anonym (omg) skrev 2015-06-24 22:31:47 följande:
    Ingen kritik...men... det där låter så trist. Ingen respekt? Ingen tillit?
    Jag tror de har mer tillit till sin egen son, men på fester kan ju alltid något hända och då är det väl bättre att en vuxen passerar och agerar om det skulle behövas. Mamman jobbar som rektor och ungdomarna vet ju vad som gäller. Oftast ser ju de som vandrar på stan till att ha en god kontakt med ungdomarna. Jag ser det nog som omtanke och de gör ju ingen skillnad på barn och barn, utan passerar förbi alla fester de vet om i kommunen. Det gör väl snarare att det blir tryggare för ungdomarna än tvärtom, men du kanske föredrar att omyndiga ska få supa sig redlösa i lugn och ro.
  • SupersurasunkSara

Givetvis har du rätt att bestämma vad som gäller i ditt hem. Särskilt om pappan inte bryr sig. Ge honom valet att antingen extralås/ta tillbaka nyckeln eller så bör ni inte ihop utan blir särbos eller separerar.

• Kyrkby
    SupersurasunkSara skrev 2015-06-25 22:55:51 följande:

Givetvis har du rätt att bestämma vad som gäller i ditt hem. Särskilt om pappan inte bryr sig. Ge honom valet att antingen extralås/ta tillbaka nyckeln eller så bör ni inte ihop utan blir särbos eller separerar.

PANG, död eller levande ! Foten i munnen
  • The past is now

Ja men visst kan du sätta gränser på ditt hem ts. Allt annat är bara konstigt. Aldrig att var sig mina ungar eller mina bonusar ska kunna springa här som det behagar och ha fester och annat stök. Icke sa nicke! Respekt heter det. Är de så pass stora ska de ha lärt sig att man PRATAR innan en fest eller annat. Och går något sönder så ersätter ungarna detta. Och städar undan efter sig. Punkt jävla slut.

Skulle skämmas ihjäl om jag drog hem till min mamma och röjde och slet i skåpet UTAN att ha pratat med henne om det innan.

• BioBonus

Ser inte heller varför det här skulle vara olika beroende på om det hade varit mina bonusbarn eller mina biologiska ungar som gjort så här. Eller om det är 15-åringen eller 20-åringen. Bor de hemma hos oss, så respekterar de vår regler. Frihet under ansvar innebär inte att det är ok att mitt hem blir sönderslaget, eller att värdesaker försvinner under en fest. Såna fester får de ha i sina egna hem när de flyttat. Och kan de inte sköta sig när vi är borta, så får de antingen bo hos sin andra förälder eller så får någon komma och bo hemma i vårt ställe. Punkt.

• sextiotalist
    BioBonus skrev 2015-06-26 10:43:16 följande:

Ser inte heller varför det här skulle vara olika beroende på om det hade varit mina bonusbarn eller mina biologiska ungar som gjort så här. Eller om det är 15-åringen eller 20-åringen. Bor de hemma hos oss, så respekterar de vår regler. Frihet under ansvar innebär inte att det är ok att mitt hem blir sönderslaget, eller att värdesaker försvinner under en fest. Såna fester får de ha i sina egna hem när de flyttat. Och kan de inte sköta sig när vi är borta, så får de antingen bo hos sin andra förälder eller så får någon komma och bo hemma i vårt ställe. Punkt.

Ts, har ni funderat på att låta någon i er generation eller äldre vakta huset under de helger ni är borta.
  • Anonym (jj)
    BioBonus skrev 2015-06-26 10:43:16 följande:

Men skillnaden kanske är att pappan underminerar ts inför sitt barn. Ska hon enväldigt sätta extralås och tala om för bonus vad som gäller? Pappan kanske går emot henne och ger sitt barn nyckeln.
  • BioBonus
    Anonym (jj) skrev 2015-06-26 10:53:01 följande:
    Men skillnaden kanske är att pappan underminerar ts inför sitt barn. Ska hon enväldigt sätta extralås och tala om för bonus vad som gäller? Pappan kanske går emot henne och ger sitt barn nyckeln.
    Hade min make underminerat mig inför sina barn, så ja - då hade jag satt extralås som bara jag hade nyckeln till. Sen hade jag nog även tagit nyckeln till det andra låset från min ganska snart fd make. Det finns ingen som helst anledning att mitt hem ska förstöras för att min make är en idiot :)
Svar på tråden Har jag rätt att kräva att bonusen inte bor här?!