• smulan77

    Provera 10 mg dag 15-16

    Hej!

    Jag och min sambo försöker bli gravida. De senaste månaderna har jag fått spottings efter ägglossning och ett par dagar före mens. Jag pratade med min gynekolog idag och han skrev ut Provera 10 mg som jag skall ta från dag 15-26 i cirka tre månader för att få bukt på mellanblödningarna. Jag frågade honom om det fick negativ effekt på chanserna att bli gravid och om det nu är så att jag redan är gravid påverkar det graviditeten. Han sa nej. Där efter läste jag massa på internet och det han sa verkar inte alls stämma. Det verkar både försvåra att bli gravid och vara farligt att äta det när man är gravid. Vet följdaktligen inte om jag skall ta dessa tabletter eller inte. Vi har gått igenom en kontroll och inga fel har hittats på vare sig mig eller min sambo och jag verkar ha ägglossning. Vi är båda 38 år och har inte barn sedan tidigare. Vet att vi är gamla men det verkar ju funka för många ändå. Önskar inget heller än att bli gravid och behöver dels hjälp med min fråga om Provera och dels lite pepp  att det faktiskt går att bli gravid när man är äldre. Kram allihopa där ute!

  • Svar på tråden Provera 10 mg dag 15-16
  • Jag är bara jag

    Jag måste medge att det verkar märkligt. Bättre hade ju varit ren progesteron som ofta används efter äl och som gravid. Men,men du får väl kanske lita på läkaren eller kontakta honom igen och säga att du är osäker. Primolut är ungefär samma som Provera och när jag ville ha det för att skjuta på mensen fick jag intyga på heder och samvete att det inte fanns nån enda risk att jag skulle kunna vara gravid för så farligt ansågs det då.

  • smulan77

    Tack för svar! Jag bestämde mig för att vänta att ta tabletterna den här månaden och avvakta tills jag får tag i gynekologen och prata mer. Det känns lite förhastat att ta något man inte vet hur det påverkar chanserna att bli gravid.

  • SessanM

    Hej, jag är inne på min femte månad med provera. Jag fick det utskrivet då jag har problem med oregelbundna cykler. På grund av det har jag inte haft någon aning om när jag har äl vilket såklart försvårar när man försöker bli gravid. Vad jag förstått stoppar proveran äl under de dagar man äter piller. Pillren i sin tur gör det lättare för kroppen att behålla en ev graviditet då slemhinnorna blir tjockare. Jag vet inte om detta hjälpte så mkt men det är iaf den info jag fått.

Svar på tråden Provera 10 mg dag 15-16