• JappSeru

Lurar min arbetsgivare mig?

Hej! Jag har 17 år och sommarjobbar som telefonförsäljare, jag jobbar på det näst största callcenter företaget i Göteborg och jag tror att de lurar mig.
    Min lön ser ut som så att jag får 55 kr/h i garanterad lön (exk moms & semesteravgift) och sen får jag provision som baseras på vilket uppdrag jag sitter på, t.ex om jag säljer omega 3 så får jag en provision på 100 kr (exk moms), sitter jag och säljer kalsonger/strumpor så får jag 30 kr provision (exk moms) men det är mycket enklare att sälja än omega 3.

Idag har jag arbetat i runt 2 veckor och säljer mest kalsonger/strumpor, jag säljer runt 3/h vilket innebär att jag tjänar 145 kr/h (exk moms & semester), idag fick jag höra av ett par kollegor som har jobbat där ett tag att de har fått avdrag från sin lön med 100 kr/4h för att inte företaget ska gå minus, det är inte garantilönen de drar av utan provisionen, så om jag skulle ha en dålig dag och bara sälja 4st på ett pass (1 pass = 4h) så skulle jag bara få 20 kr + 55 kr/h (exk moms & semester), de drar alltså av på provisionen, även om jag skulle 100st strumpor så skulle de ändå dra av 100 kr för ett pass. Det står inget om detta i anställningsavtalet och jag har inte fått reda på det innan, det står i anställningsavtalet :
    "Som anställd är Du skyldig att följa de policies och föreskrifter som gäller för anställning inom Callcenter och överträdelser mot dessa kan föranleda disciplinära påföljder. Samtal kan kommas att spelas in slumpmässigt i syfte att säkra kvaliteten"
    Jag har aldrig fått se något policy eller några andra föreskrifter.

Så till min fråga..Lurar de mig? Och är det lagligt?

Tacksam för seriösa svar, hotelser till mig som teleförsäljare undanbes. :)

• Svar på tråden Lurar min arbetsgivare mig?
  • Kyrkby

STICK fort sam åskan slår ner i Eiffeltornet !!
    Du skall inte riska din lön för att företaget inte har en bärande affärsidee.
    Tror inte du har allt klart för dig, be arbetsgivaren förtydliga vad som står i anställningsavtalet och fråga därefter om det du skriver om.

• Tonårsmamman1

Om de lurar dig eller inte vet jag inte. Däremot har call-centers erkänt dåliga villkor. De har dessutom en mycket stor rotation på personalen. Inte många som står ut så länge.

Sök dig därifrån, det finns bättre jobb.

• JappSeru

Bättre jobb finns men inte denna sommaren och inte för mig... Ska för övrigt bara jobba där i två veckor till..

• myway

Ingen betalar moms på en lön.. 

jag säger bara vad jag tycker
Svar på tråden Lurar min arbetsgivare mig?