• Förälder 24/7

Privatliv med ny man i huset??

Skulle vara oerhört tacksam för råd i en nyuppkommen situation!
    Jag har en 13-årig dotter. Hennes pappa och jag skilde oss för 2 år sedan och han bor inte nära så jag har henne hela tiden.
    Jag har träffat en ny man som är helt fantastisk. En bra man på alla sätt.
    Dottern har sagt att hon inte vill att vi pussas och kramas framför henne, eftersom hon upplever det som jobbigt. Detta har vi hörsammat.
    Nu ifrågasätter dock min dotter att nye mannen och jag har sex på natten. Hon hör oss och är skitförbannad på mig. Jag tycker att hon går långt över gränsen för vad som är okej för henne att lägga sig i. Vi har slutat med att vänslas framför henne, men jag vill ha ett privatliv i mitt eget sovrum!
    Era tankar om detta?? Snälla!

• Svar på tråden Privatliv med ny man i huset??
  • Yhajet
    HäckHäxan skrev 2015-06-27 22:23:53 följande:
    Kommer du ge din dotter space när hon vill ha pojkvän eller flickvän hemma och blir sexuellt aktiv?

OM så, förklara det för din dotter...

Man dör inte av att höra eller misstänka att ens föräldrar har sex, sen tror jag man är lite olika känslig för det i olika åldrar och absolut när föräldrarna gått i sär. Min dotter är snart 8 och hon pendlar mellan att önska att jag skaffar en extra pappa till henne till att förbjuda mig att ha en pojkvän alls, till nu det senaste jag får ha en pojkvän men han får bara inte vara här när hon är hemma utan jag får träffa honom när hon är hos sin pappa och ibland anser hon att jag får ha en han får vara här på dagtid även när hon är hemma ibland men aldrig sova över. Klart hon testar, kollar av hur mkt hon får bestämma osv.

Jag hörde min mamma och hennes nya kille. Egentligen hade jag inget emot det faktum att de hade sex utan mer den där jävla sänggaveln och knarrandet som gjorde att jag inte kunde somna fören de var klara och tysta...

Du skriver att dottern skall ge er space. Skicka ungen i säng tidigare då! Man måste inte alls vara uppe hur sent som helst bara för att man är 13. Nu vet ju inte jag hur sent din är uppe. På samma sätt måste man som förälder inte alls sitta uppe bara för att ens tonåring är uppe. Ni kanske skall testa att låta henne vara kvar vid tvn och helt sonika gå och lägga er innan henne?

Någonstans måste man hitta en gyllene väg som fungerar för alla.

Min mamma respekterade alltid oss barn våra rum, vår rätt till privatliv och till ett eget sexliv när vi startade med det, den respekten gav vi tillbaka till vår mamma utan att blinka.
    Jag hade aldrig kunnat ha sex hemma, när jag bodde med mina föräldrar. Det hade verkligen varit helt otänkbart. Jag hade skämts ihjäl och som sagt - det hade inte kunnat hända! Mina föräldrar hade aldrig låtit en kille sova i mitt rum.

Jag tycker det låter på dig som om du och din mamma och dina syskon var "flatmates" - vänner som delar en lägenhet. Då funkar det ju så, att man ger varandra frihet att ta hem vilka partners man vill, och att man visar respekt och inte lyssnar vad de gör eller låtsas om att man har har hört.

Men föräldrar och tonåringar ÄR inte vänner med varandra. I normalfallet vill inte tonåringarna veta att deras föräldrar har sex, och föräldrarna vill inte att tonåringarna ska ha sex överhuvudtaget. Det finns en kontrollfunktion där som SKA finnas där när det gäller vad ens barn gör. Och så länge som barnen bor hemma så är det faktiskt föräldrarna som bestämmer om de får ta hem en person av motsatt kön att sova över, och om den personen i så fall ska sova på soffan i vardagsrummet eller i barnets rum. Passar det inte så får de unga ju skaffa sig arbete och bostad. Eller passa på att ha sex hemma hos pojkvännen, på dagtid...
  • Tom Araya
    Yhajet skrev 2015-06-27 22:38:10 följande:
    Jag hade aldrig kunnat ha sex hemma, när jag bodde med mina föräldrar. Det hade verkligen varit helt otänkbart. Jag hade skämts ihjäl och som sagt - det hade inte kunnat hända! Mina föräldrar hade aldrig låtit en kille sova i mitt rum.

Jag tycker det låter på dig som om du och din mamma och dina syskon var "flatmates" - vänner som delar en lägenhet. Då funkar det ju så, att man ger varandra frihet att ta hem vilka partners man vill, och att man visar respekt och inte lyssnar vad de gör eller låtsas om att man har har hört.

Men föräldrar och tonåringar ÄR inte vänner med varandra. I normalfallet vill inte tonåringarna veta att deras föräldrar har sex, och föräldrarna vill inte att tonåringarna ska ha sex överhuvudtaget. Det finns en kontrollfunktion där som SKA finnas där när det gäller vad ens barn gör. Och så länge som barnen bor hemma så är det faktiskt föräldrarna som bestämmer om de får ta hem en person av motsatt kön att sova över, och om den personen i så fall ska sova på soffan i vardagsrummet eller i barnets rum. Passar det inte så får de unga ju skaffa sig arbete och bostad. Eller passa på att ha sex hemma hos pojkvännen, på dagtid...
    Jag ser inget självändamål i att hindra familjemedlemar att ha sex hemma, i synnerhet inte tonåringar. De kommer istället ha sex på platser, tider och sammanhang jag definitivt inte föredragit de hade sex på.
  • HäckHäxan

Så du menar att du vet allt om vad alla föräldrar vill gällande sina barn? Jag hoppas min dotter knullar som fan när hon blir stor med vem hon vill för att hon vill, att hon använder skydd och är upplyst som jag var och inte låter sig drivas av idiotiska normer skapade ur någon urbota religion som hon förmodligen inte tror ett skit på, skulle hon vara religiös av av det skälet välja att inte ha sex så respekterar jag det fullt ut också såklart.

Nej du har fel min mamma var inte min vän, hon var min mamma med stenhårda regler på tider för när jag skulle vara hemma, samt vara på mitt rum på kvällen vardagar som helger, på vilka mina sysslor var hemma osv, så nej knappast min polare utan först och främst alltid förälder, men hon var min vän också, vilket innebar att jag kunde prata med henne och det mesta och aldrig behövde känna skam eller dumhet inför vissa ämnen eller känsliga situationer. Dessutom jobbade min mamma som lärare och hon hade dessutom biologi, vilka tror du hon testade upplägget för sina lektioner i sexualkunskap? Jo jag och mina vänner, sen fick vi risa och rosa och så la hon upp sina lektioner efter det. Varför, jo för vi var ett gäng trygga tonåringar med fungerande hjärnor och alla var olika så hon fick olika vinkar åsikter och intressen och kunde göra sina lektioner väldigt breda och givande för majoriteten. Men det är säker jättekonstigt för dig med familjemedlemmar som diskuterar sex och annat eller hur? I min familj är sex bara ett ämne, förstår du, ett helt vanligt ämne precis som alla andra ämnen som ingår i livet.

Så bara sluta tro att du kan tala för alla föräldrar och för alla barn, det finns massor av föräldrar som inte har ett skit emot att deras barn är sexuellt aktiva, som föredrar att de kan prata med sina föräldrar om saker som skydd och preventivmedel och sex på ett helt vanligt sätt utan skam och annat.

Ja föräldrarna bestämmer, men det finns en gräns för vad du får lov att bestämma över gällande dina barn beroende på hur gamla de är, du får inte bestämma om dina barn får ha sex eller ej när de uppnått den åldern att de enligt lag får ha sex, däremot får du såklart bestämma om de får lov att ha besök hemma eller inte. När de skall vara hemma också för den delen.

Min mamma bestämde att jag fick ha kompisar hemma, så vi hängde hemma hos oss, fördelen som min mamma såg det var att hon hade koll på vad tusan jag sysslade med och mina vänner var ofta hemma hos oss även om jag inte var där. Någonstans säger det mig att de trivdes i min mammas sällskap och att de uppskattade en vuxen att prata med som lyssnade på vad de sa och bollade med dem på ett vettigt sätt.

Dessutom skriver du ur ett perspektiv som verkar visa att flickor är sämre än pojkar eller skall ha mindre rättigheter än pojkar och att alla flickor tydligen har äldre pojkvänner med egna lyor, de skall då alltså hellre skolka från skolan på dagtid för att ha sex enligt din mening eller hur tänkte du att vi andra skulle tolka det och där? Motsatt kön får inte sova över men samma kön det är okej? För ungdomar är aldrig bisexuella eller homosexuella, så då har de såklart inte sex med andra av samma kön som de själva

Är det någon speciell ålder som man helt plötsligt skall låta kompisarna sova på soffan istället för i barnets rum när de sover över eller flexar det individuellt beroende på när barnet når puberteten tycker du? För i så fall får jag nog börja låta dotterns kompisar och kusin sova på soffan och inte skavfötters med min dotter.

Skall mina vänner också sova på soffan och inte i min säng, är det könet som avgör det också kanske? Kvinnliga vänner kan få sova i min säng och män på soffan eller bägge delar på soffan om jag nu gillar ha sex med folk oavsett kön förstår jag?

Vill du ha sex med alla av motsatt kön du träffar ( om du nu är hetero vill säga ) OM ja, vad är det för fel på dig? Om nej, varför tror du att alla andra vill ligga med allt av motsatt kön när du inte ens vill det själv?

Vill man ha respekt från sina barn och då menar jag riktig respekt inte någon rädsla för eventuella hot och straff, utan helt vanlig sund respekt, ja då får man vacker respektera sina barn och deras privatliv också, deras rätt till ett eget privatliv och hemligheter.
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • HäckHäxan
    nevermind skrev 2015-06-28 00:05:06 följande:
    Men VARFÖR måste man ha så högljudd sex?!
    Ingen aning, vissa kan inte vara tysta, jag är en av dem. Å andra sidan så har jag aldrig sex med mitt barn hemma heller för den delen.
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • Upptagenmeninte
    Jag hade aldrig kunnat ha sex hemma...Jag hade skämts ihjäl och som sagt - det hade inte kunnat hända! Mina föräldrar hade aldrig låtit en kille sova i mitt rum.
    Tråkigt att dina föräldrar ville förvägra dig det något av det finaste två människor kan göra tillsammans... älska.
    ... "flatmates"... Då funkar det ju så, att man ger varandra frihet att ta hem vilka partners man vill, och att man visar respekt och inte lyssnar vad de gör eller låtsas om att man har har hört.
    Hemma hos oss hoppas jag verkligen mina döttrar känner sig trygga att ta hem pojkvänner, när det nu blir dags för det. Stänger de dörren till sitt rum, oavsett om det är dagtid eller nattetid, så tänker jag knacka innan jag öppnar dörren.

Och det skulle aldrig falla mig in att ta upp det som ett samtalsämne, hur det låter om/när de har sex (om det nu inte stör något överjävligt, då ber jag dem dämpa sig så de inte river huset och väcker folk som vill sova). Den respekten tycker jag att de är värda.
    ...föräldrarna vill inte att tonåringarna ska ha sex överhuvudtaget. 

Herregud vad jag är trött på nidbilden av familjefadern som sitter på verandan med en hagelbössa för att "skydda sin dotters dygd".

Jag hoppas att mina döttrar hittar pojkvänner de VILL ha sex med. Och jag hoppas att de i så fall HAR sex och att de njuter som fan. Jag hoppas att de lär sig hur deras kroppar fungerar och vad som är skönt, vilka knappar ska flippras på och vilka inte.

Kort sagt, jag vill att mina döttrar ska lära sig vad kärlek är och njuta av livet,  och jag hoppas att de känner sig trygga att göra det i sina egna rum. I hemmets trygga vrå, så länge de bor kvar hemma under mitt tak.

Vad jag innerligt INTE hoppas att de blir är blyga, introverta, sexhämmade och kontakträdda individer som sover med händerna på täcket och som tycker och tror att sex är något snuskigt, fult och förbjudet. För det skulle i alla fall i min värld bli ett mycket tråkigare liv (för dem).
  • viseversa

Säg till henne att du har all rätt att ha ett privatliv och sex med den du älskar och att du inte kommer sluta ha det och tassa på tå kring henne i DITT hem.

• Anonym4721

Handlar om att ha en dialog och kompromissa. Lite det som livet går ut på! Hur som helst kan inte en person bestämma allt (din dotter) utan hon måste som sagt kompromissa och det gör ni genom att ha en dialog och förhandla er fram till en lösning BÅDA är nöjda med.

• lilleman2000

Det är väl helt självklart att att sexet mellan två vuxna inte ska gå ut över ett barn i samma hushåll. Det går att ha sex utan att det behöver låta som att man spelar upp en porrfilm på högsta volym i sovrummet. Har ni en knarrande säng, lägg madrassen på golvet. Bor ni i en etta, ha sex då dottern är borta. Svajar hela huset vid varenda juck, jucka långsammare eller flytta till ett bättre hus.

Det går alltid att vara diskret och om din dotter redan klagat så är det ännu viktigare att du håller henne utanför ert knullande. Hon är för fan ditt barn och du skall se till hennes bästa, i det här fallet är det ju inte ens särskilt svårt att vara tillmötesgående, knulla tystare helt enkelt.

Och alla ni som hävdar att det är naturligt, visst är det så, men det finns många naturliga saker som bara görs privat.  

• lilleman2000
    Anonym4721 skrev 2015-06-28 12:20:10 följande:

Handlar om att ha en dialog och kompromissa. Lite det som livet går ut på! Hur som helst kan inte en person bestämma allt (din dotter) utan hon måste som sagt kompromissa och det gör ni genom att ha en dialog och förhandla er fram till en lösning BÅDA är nöjda med.

Det handlar inte om att kompromissa. Det är hennes 13 åriga barn det handlar om, inte en affärspartner eller kompis. Man sätter sitt barn före sig själv i ett sånt här läge. Att dottern inte önskar höra sin mor stönande bli påsatt i sovrummet är inte samma sak som att dottern "bestämmer allt".
  • viseversa
    lilleman2000 skrev 2015-06-28 13:09:34 följande:
    Det handlar inte om att kompromissa. Det är hennes 13 åriga barn det handlar om, inte en affärspartner eller kompis. Man sätter sitt barn före sig själv i ett sånt här läge. Att dottern inte önskar höra sin mor stönande bli påsatt i sovrummet är inte samma sak som att dottern "bestämmer allt".
    Har du ens läst vad ts skrivit? Hon skriver att hon inte stönat utan att dottern "listat ut" att dom haft sex. Klart ts har rätt att ha sex med den hon älskar. En 13 åring ska inte få bestämma på det sättet.
  • lilleman2000
    viseversa skrev 2015-06-28 13:37:42 följande:
    Har du ens läst vad ts skrivit? Hon skriver att hon inte stönat utan att dottern "listat ut" att dom haft sex. Klart ts har rätt att ha sex med den hon älskar. En 13 åring ska inte få bestämma på det sättet.
    Jag har läst trådstarten, där står klart och tydligt att dottern "hör dom och är skitförbannad". Ingenstans ser jag något om att dottern listat ut att dom har sex... 

Inget barn ska behöva behöva ligga och lyssna till något sådant. I synnerhet då den ena parten inte är hennes förälder och dottern troligen fortfarande inte kommit över föräldrarnas separation.

I värsta fall kan det för dottern (beroende på hennes psyke) leda till ångestproblematik och andra psykiska besvär i vuxen ålder.

Det är lite samma som att bråka, de flesta par gör det någon gång, men de som bryr sig om sitt barns psykiska välbefinnande bråkar ALDRIG inför barnen.
  • Satra
    viseversa skrev 2015-06-28 13:37:42 följande:
    Lista ut betyder bl.a. uppfatta, råka höra, komma underfund med, förstå och inse. Hon är 13 år och inte 3.

Man behöver inte stöna speciellt högt för att dottern ska "lista ut" vad som händer.
  • taquine
    viseversa skrev 2015-06-28 12:19:07 följande:

Säg till henne att du har all rätt att ha ett privatliv och sex med den du älskar och att du inte kommer sluta ha det och tassa på tå kring henne i DITT hem.

Men snälla .. tjejen är nyss fyllda tonåring och antagligen precis kommit i puberteten , tro 17 detta med sex och viktigast  av allt att  hennes mamma är inblandad är jävligt känsligt. 
    Har själv en tonårsson som har sitt rum vägg i vägg med mitt sovrum och jag skulle aldrig fixa ha sex med att veta han hörde. Hur kan man ge sig hän och öht bli kåt att veta ens unge hör en? 
    Sex kan man ha på massa ställen och behöver inte vara i sängen eller på kvällen /natten 
    Goodness me
Svar på tråden Privatliv med ny man i huset??