Yhajet skrev 2015-06-27 22:38:10 följande:
Jag hade aldrig kunnat ha sex hemma, när jag bodde med mina föräldrar. Det hade verkligen varit helt otänkbart. Jag hade skämts ihjäl och som sagt - det hade inte kunnat hända! Mina föräldrar hade aldrig låtit en kille sova i mitt rum.
Jag tycker det låter på dig som om du och din mamma och dina syskon var "flatmates" - vänner som delar en lägenhet. Då funkar det ju så, att man ger varandra frihet att ta hem vilka partners man vill, och att man visar respekt och inte lyssnar vad de gör eller låtsas om att man har har hört.
Men föräldrar och tonåringar ÄR inte vänner med varandra. I normalfallet vill inte tonåringarna veta att deras föräldrar har sex, och föräldrarna vill inte att tonåringarna ska ha sex överhuvudtaget. Det finns en kontrollfunktion där som SKA finnas där när det gäller vad ens barn gör. Och så länge som barnen bor hemma så är det faktiskt föräldrarna som bestämmer om de får ta hem en person av motsatt kön att sova över, och om den personen i så fall ska sova på soffan i vardagsrummet eller i barnets rum. Passar det inte så får de unga ju skaffa sig arbete och bostad. Eller passa på att ha sex hemma hos pojkvännen, på dagtid...
Så du menar att du vet allt om vad alla föräldrar vill gällande sina barn? Jag hoppas min dotter knullar som fan när hon blir stor med vem hon vill för att hon vill, att hon använder skydd och är upplyst som jag var och inte låter sig drivas av idiotiska normer skapade ur någon urbota religion som hon förmodligen inte tror ett skit på, skulle hon vara religiös av av det skälet välja att inte ha sex så respekterar jag det fullt ut också såklart.
Nej du har fel min mamma var inte min vän, hon var min mamma med stenhårda regler på tider för när jag skulle vara hemma, samt vara på mitt rum på kvällen vardagar som helger, på vilka mina sysslor var hemma osv, så nej knappast min polare utan först och främst alltid förälder, men hon var min vän också, vilket innebar att jag kunde prata med henne och det mesta och aldrig behövde känna skam eller dumhet inför vissa ämnen eller känsliga situationer. Dessutom jobbade min mamma som lärare och hon hade dessutom biologi, vilka tror du hon testade upplägget för sina lektioner i sexualkunskap? Jo jag och mina vänner, sen fick vi risa och rosa och så la hon upp sina lektioner efter det. Varför, jo för vi var ett gäng trygga tonåringar med fungerande hjärnor och alla var olika så hon fick olika vinkar åsikter och intressen och kunde göra sina lektioner väldigt breda och givande för majoriteten. Men det är säker jättekonstigt för dig med familjemedlemmar som diskuterar sex och annat eller hur? I min familj är sex bara ett ämne, förstår du, ett helt vanligt ämne precis som alla andra ämnen som ingår i livet.
Så bara sluta tro att du kan tala för alla föräldrar och för alla barn, det finns massor av föräldrar som inte har ett skit emot att deras barn är sexuellt aktiva, som föredrar att de kan prata med sina föräldrar om saker som skydd och preventivmedel och sex på ett helt vanligt sätt utan skam och annat.
Ja föräldrarna bestämmer, men det finns en gräns för vad du får lov att bestämma över gällande dina barn beroende på hur gamla de är, du får inte bestämma om dina barn får ha sex eller ej när de uppnått den åldern att de enligt lag får ha sex, däremot får du såklart bestämma om de får lov att ha besök hemma eller inte. När de skall vara hemma också för den delen.
Min mamma bestämde att jag fick ha kompisar hemma, så vi hängde hemma hos oss, fördelen som min mamma såg det var att hon hade koll på vad tusan jag sysslade med och mina vänner var ofta hemma hos oss även om jag inte var där. Någonstans säger det mig att de trivdes i min mammas sällskap och att de uppskattade en vuxen att prata med som lyssnade på vad de sa och bollade med dem på ett vettigt sätt.
Dessutom skriver du ur ett perspektiv som verkar visa att flickor är sämre än pojkar eller skall ha mindre rättigheter än pojkar och att alla flickor tydligen har äldre pojkvänner med egna lyor, de skall då alltså hellre skolka från skolan på dagtid för att ha sex enligt din mening eller hur tänkte du att vi andra skulle tolka det och där? Motsatt kön får inte sova över men samma kön det är okej? För ungdomar är aldrig bisexuella eller homosexuella, så då har de såklart inte sex med andra av samma kön som de själva
Är det någon speciell ålder som man helt plötsligt skall låta kompisarna sova på soffan istället för i barnets rum när de sover över eller flexar det individuellt beroende på när barnet når puberteten tycker du? För i så fall får jag nog börja låta dotterns kompisar och kusin sova på soffan och inte skavfötters med min dotter.
Skall mina vänner också sova på soffan och inte i min säng, är det könet som avgör det också kanske? Kvinnliga vänner kan få sova i min säng och män på soffan eller bägge delar på soffan om jag nu gillar ha sex med folk oavsett kön förstår jag?
Vill du ha sex med alla av motsatt kön du träffar ( om du nu är hetero vill säga ) OM ja, vad är det för fel på dig? Om nej, varför tror du att alla andra vill ligga med allt av motsatt kön när du inte ens vill det själv?
Vill man ha respekt från sina barn och då menar jag riktig respekt inte någon rädsla för eventuella hot och straff, utan helt vanlig sund respekt, ja då får man vacker respektera sina barn och deras privatliv också, deras rätt till ett eget privatliv och hemligheter.