• Mesakura

Vi med 5 missfall eller fler som fortfarande försöker!

Som rubriken lyder är detta en grupp för oss som inte får våra älskade barn.

Själv har jag 5 missfall bakom mig.

Mf 1 - v 6 sep 2014

Mf 2 - v 5 dec 2014

Mf 3 - v 5 jan 2015

Mf 4 - v 5 april 2015

Mf 5 - v 8 juni 2015

Börja smått känna att världen är emot mig. Vill typ att andra personer kan få lite mf så kan jag få ett barn.

Jag har en pågående utredning men det enda de kan se är att jag har något som kallas APC - resistens, orsakar att blodet koagulerar för lätt och troligtvis kan detta orsaka mf pga proppar i moderkakan.

Jag har däremot börjat misstänka en annan orsak som kan vägas in. STRESS över att jag inte har barn.....suck vilken ond cirkel.

Finns det fler därute som har det tufft och vill prata? Häng här så kan vi prata och stötta varandra tills vi har våra bebisar i våra famnar, hur detta än kommer att ske.

• Svar på tråden Vi med 5 missfall eller fler som fortfarande försöker!
  • Anonym (Gravid till sist)

Hej, har förskt få barn sedan jag var 27 och är nu vid snart 43 år gravid i vecka 33.

Blev inte gravid alls under många år. Bytte karl (till en 4-barnsfar ;) ) vid 40 och fick två missfall med lite tid emellan. Utredning visade att jag hade två polyper i livmodern, men dessa var svåra att se, men med ultraljud m kontrastvätska syntes de vagt. Dessa funkar som i praktiken som om spiral suttit där och stört. Eller om ägget fäster på en polyp blir det missfall när det växer.

Operation bokades och när dom under narkos gick in och kollade såg man också ett stort ojämnt område i slemhinman som brändes och skrapades jämnt, plus att polyperna togs bort. 2 mån senare blev jag gravid naturligt. Vi avbokade IVF och i aug kommer en som det verkar ytterst livskraftig liten kille. Ge inte upp. Och stress har väldigt liten betydelse såvida du inte stressar så att ägglossningen upphör? Visade sig också att min ägglossning låg mkt tidigt i menscykeln, därav inte ett enda utslag på ägglossningsstickan.Ha sex INNAN ägglossning då spermier lever ett par dagar men ägget bara ngra timmar.

Folks tramsiga råd att skaffa hund eller adoptera för att sen få egna kan man bortse från. Har redan hund och frekvensen att få egna barn efter en adoption är inte högre än hos dom som väljer att inte adoptera

• Mesakura

Hej nej det är snarare att vid varje stressig period har jag faktiskt kort efter fått missfall. :/

• Anonym (3an)

Jag kan bidra med lite hopp!

Fick två barn utan problem men mellan tvåan och trean hade jag nio missfall under fem år. Alla i olika veckor. Som längst v 22.

Fick en underbar läkare via gynnar som stenhårt trodde på samband mellan psykisk stress/oro och missfall. (Man hittade inga fysiska fel)

Han lade upp en plan som bestod av massor med extra besök hos honom och barnmorska med många ultraljud och samtal samt att jag fick äta blodförtunnande i låg dos. Denna metod hade ett fint namn som jag inte minns men finns mycket forskning om det.

Idag är våran lilla trea snart två år!

• Anonym (3an)

Jag kan bidra med lite hopp!

Fick två barn utan problem men mellan tvåan och trean hade jag nio missfall under fem år. Alla i olika veckor. Som längst v 22.

Fick en underbar läkare via gynnar som stenhårt trodde på samband mellan psykisk stress/oro och missfall. (Man hittade inga fysiska fel)

Han lade upp en plan som bestod av massor med extra besök hos honom och barnmorska med många ultraljud och samtal samt att jag fick äta blodförtunnande i låg dos. Denna metod hade ett fint namn som jag inte minns men finns mycket forskning om det.

Idag är våran lilla trea snart två år!

• Mesakura

Hej har inte varit i tråden på ett tag, och måste tyvärr skriva att det 6:e missfalet kom den 29 aug med hjälp av tabletter då det inte ville starta själv.

Har inga som helst problem att bli gravid och nu har jag ätit denna kur bestående av innohep och trombyl 2 omgångar utan framsteg.....
    Min nuvarande gyn är på och har kontaktat fertilitetscentrum för att kolla upp andra anledningar som kan vara boven.

Jag mår mest skit men försöker att inte visa det för ju mer jag pratar om det desto värre känns det.

Så när folk frågar hur jag mår med allt som hänt säger jag att jag tar det positivt, att det är ok och att det troligtvis är meningen att det skulle bli såhär. Men inombords känns det som jag bryts sönder och att allt hopp är ute. Har nästan tvingat mannen att ingå äktenskap med mig så vi iaf om några år kan adoptera för vet inte hur länge jag orkar.

• Anonym (ett missfall, men 10 års längtan)

Förstår att du bryts sönder inombords! Jag tycker det låter som om det kan vara så att du är överfertil, dvs. att kroppen tar till sig embryon som normalt aldrig leder till grav./plus. Du har blivit gravid väldigt väldigt tätt! Vi andra behöver inte uppleva detta då vi inte kan bli gravida alls lika enkelt, kroppen sorterar hårdare från början. OM de är så så finns det gott hopp om att guldägget kommer att komma! Hjärta

Har din gyn följt upp ditt blodvärde/trombocyterna för att justera dina blodförtunnande mediciner så du ligger rätt?
    Sverige är också ett ganska litet och mycket begränsat land när det kommer till fertilitetsvård, Utomlands finns det fler alternativ. Jag kan varmt rekommendera t.ex. dr Papa i Athen - kolla in Athen-tråden. Han har lyckats hjälpa många med upprepade missfall och har fler mediciner i repertoaren än blodförtunnande. Kanske värt att ringa honom och höra sig för - han brukar kunna hjälpa lite granna redan innan man ev. bestämmer sig för att bli patient hos honom. Sök isf på Life clinic Athens.

Samtidigt som OM det är så att du är "överfertil" eller vad man nu ska kalla det, så betyder två cykler med blodförtunnande inte så mycket för chanserna. Jag håller mina tummar för dig.

All lycka och styrka till dig! 

• Mesakura

Hej tack för svar.

Jag är inne på mitt 7 missfall nu och har fått en ny medicin som jag ska prova och om den inte hjälper ska jag få göra ivf och föra in livsdugliga embryon. Då jag har påpekat precis det du skrev för min gyn och hon tog då kontakt med fertilitetskliniken.

Så om jag får ett 8:e missfall så är det ifv som gäller

• Sigfrid

Nu ligger detta många år tillbaka men mellan 1987-1990 fick min fantastiska hustru 7 st missfall! Vi hade en jättejobbig tid! Ett av missfallen kom så sent som i 17:e veckan. Vid denna tiden studerade vi dels vid universitetet och dels fått våra första arbeten! Efter det sista missfallet sa min hustrus gynekolog att vid nästa graviditetstillfälle skulle min hustru omedelbart sjukskrivas! Så skedde också även om det även på den tiden fick bråkas med Försäkringskassan! Nio månader senare föddes vår första dotter! Under graviditetstiden fick min kära hustru inte göra något! Hon fick inte städa, bära kassar, inget sex etc! Men allt detta var det värt då vår dotter föddes! Jag tror att för vissa kvinnor så är all stress och allt arbete både hemma och på jobbet en styggelse då de är gravida! Men ge inte upp hoppet! En dag kommer du att sitta och se tillbaks på den tiden med ett leende när du ser dina barn med sina respektive.

• Mesakura
    Sigfrid skrev 2015-10-23 21:57:50 följande:

Nu ligger detta många år tillbaka men mellan 1987-1990 fick min fantastiska hustru 7 st missfall! Vi hade en jättejobbig tid! Ett av missfallen kom så sent som i 17:e veckan. Vid denna tiden studerade vi dels vid universitetet och dels fått våra första arbeten! Efter det sista missfallet sa min hustrus gynekolog att vid nästa graviditetstillfälle skulle min hustru omedelbart sjukskrivas! Så skedde också även om det även på den tiden fick bråkas med Försäkringskassan! Nio månader senare föddes vår första dotter! Under graviditetstiden fick min kära hustru inte göra något! Hon fick inte städa, bära kassar, inget sex etc! Men allt detta var det värt då vår dotter föddes! Jag tror att för vissa kvinnor så är all stress och allt arbete både hemma och på jobbet en styggelse då de är gravida! Men ge inte upp hoppet! En dag kommer du att sitta och se tillbaks på den tiden med ett leende när du ser dina barn med sina respektive.

Tack Sigfrid för dina fina ord <3<3<3
    Vi jobbar på och förhoppningsvis borde vi bli gravida denna månad.
  • Anonym (Blomman)

Hej har två barn 11,9 år men försökt få en trea. Fått missfall i v 12 år 2011 och nu år 2015 stannade det av i v 6 två gånger mars ,juni och nu i mars år 2016 i vecka 6. Ska till gyn på måndag men ska göra ul och lämna prover. Tycker det är konstigt att alla tre senaste inom ett år sker i v 6. Lycka till ni andra som försöker

• 3 mf/halvar

Jag hade 3 missfall på ett halvår. Nu har vi tagit en liten paus, men bestämde oss för att fortsätta. Håller också på att gå sönder och bli galen med det här. Blev lovad utredning, men har inte ännu heller blivit kontaktad (sista missfallet var i slutet av november) och klarar helt enkelt inte av att fortsätta med pausen. Några månader sa dom att det tar inom dom kan börja undersöka, och att dom kallar in mig till utredning. Är faktiskt ganska arg över hur ensam dom lämnar en... Vi ska hur som helst flytta inom några månader, så det hjälper inte heller riktigt mer att tjata här. Tjatar och ser till att någon utreder vad som är felet efter flyttet, om så krävs.

Får väl se hur det går i nästa cykel. Hittills har jag blivit gravid direkt varje gång... Mensen har nog varit konstiga efter sista missfallet. Precis lika regelbundna som alltid, men blödningen är annorlunda.

• Anonym (Blomman)

Hej någon mera som det inte går bra för? Nu mitt i mensen men tänkte försöka igen efter det. Hade missfall v 6 i mars så nu vill jag att det går hela vägen!!

Svar på tråden Vi med 5 missfall eller fler som fortfarande försöker!