Oh vad häftigt att få veta könet...jag börjar också bli nyfiken o funderar på om vi också kommer att få veta i samband med stora UL. Pirrigt! Men ett par veckor kvar för oss. Är i v 15+0 idag o plötsligt går tiden fort som sjutton!
Jo, Smulan69, för oss var KUB-test en total lättnad. Mitt tips är att ni verkligen tänker igenom hur ni ska hantera resultatet av fosterdiagnostiken (oavsett vilken metod ni använder). Så ni verkar vara på rätt väg som funderar nu. Vi var överens om att vi ville göra fosterdiagnostik och att vi skulle börja med KUB. Hade sen bestämt oss för att om vi skulle få en högre risk än 1:200 skulle vi gå vidare med FVP. Vi satte gränsen där eftersom det ca motsvarar risken för missfall med FVP. Vi var också överens om att vi skulle ta bort ett sjukt barn. Jag vet att det låter hårt, särskilt för oss som kämpat så länge - men detta hade vi alltså bestämt innan.
Själva KUB-testet var häftigt. Vi gjorde det i v. 13+5 och roligast var nästan att få bekräftelse på att den lill* levde. Upplevelsen var häftig och på ultraljudet såg vi det som faktiskt är på väg att bli en liten människa. Man såg händer, fötter, hjärnan, hjärtat, urinblåsan och mycket mer. Otroligt.
Vår åldersrisk är 1:183 men efter KUB sjönk den till ca 1:3600 och det bidrog naturligtvis till vår lättnad o positiva upplevelse. Med detta lät vi oss nöja och gör därför inte FVP. Hur ni än väljer önskar jag er lycka till!