• Lajsa

Alla som fått + på srickan... se hit!

Hej alla och grattis till +:etSkrattande

Har själv fått + och i dag går jag in i v6Skrattande 
    Kan knappt tro att det är sant men det är detFlört

I alla fall så tänkte jag att vi IVF:are ja alla som haft svårt att bli gravid kan väl samlas här som fått + och dela med oss av det vi vill dela med oss. Jag själv vågar inte hoppas för mycket innan vi varit på VUL så att lämna forumet svårt att få barn känns lite konstigt än i alla fallFlört Blir nog lättare då man varit på VUL el vad tror ni?

Enl FL gravkalender har jag BF 25 oktSkrattande
    Ni då? Jag är nyfiken?

Lycka till alla +:are

Ensam är stark med varandra är vi starkare
  • Svar på tråden Alla som fått + på srickan... se hit!
  • Anne69

Oh vad häftigt att få veta könet...jag börjar också bli nyfiken o funderar på om vi också kommer att få veta i samband med stora UL. Pirrigt! Men ett par veckor kvar för oss. Är i v 15+0 idag o plötsligt går tiden fort som sjutton!

Jo, Smulan69, för oss var KUB-test en total lättnad. Mitt tips är att ni verkligen tänker igenom hur ni ska hantera resultatet av fosterdiagnostiken (oavsett vilken metod ni använder). Så ni verkar vara på rätt väg som funderar nu. Vi var överens om att vi ville göra fosterdiagnostik och att vi skulle börja med KUB. Hade sen bestämt oss för att om vi skulle få en högre risk än 1:200 skulle vi gå vidare med FVP. Vi satte gränsen där eftersom det ca motsvarar risken för missfall med FVP. Vi var också överens om att vi skulle ta bort ett sjukt barn. Jag vet att det låter hårt, särskilt för oss som kämpat så länge - men detta hade vi alltså bestämt innan.

Själva KUB-testet var häftigt. Vi gjorde det i v. 13+5 och roligast var nästan att få bekräftelse på att den lill* levde. Upplevelsen var häftig och på ultraljudet såg vi det som faktiskt är på väg att bli en liten människa. Man såg händer, fötter, hjärnan, hjärtat, urinblåsan och mycket mer. Otroligt.

Vår åldersrisk är 1:183 men efter KUB sjönk den till ca 1:3600 och det bidrog naturligtvis till vår lättnad o positiva upplevelse. Med detta lät vi oss nöja och gör därför inte FVP. Hur ni än väljer önskar jag er lycka till!

• Meeri K

*undrar om det är någon kvar i den här tråden*

Trevlig Valborg till er alla

*Kramar* Meeri och Fredrik (med Mattis i magen v21+1)

• majsan2

Hej! Kikar in här lite försiktigt eftersom jag precis fått plus på stickan, är i v4+6. Ändå verkar det som man kallar det vecka 5 - stämmer det? Jag blir lite konfunderad på graviditetsuträkningen här på FL... Iallafall, nervös väntan inför första besöket och hopppas så att det ska funka hela vägen...

• Betty2

majsan2: GRATTIS!
    Jag är oxå ganska ny på det där med hur man räknar. Om jag har fattat rätt säger man att "man är i 5:e veckan" så länge man är i "4 + något". Så då stämmer det som du skriver.

Någon annan kanske kan svara på det här med månader (för det undrar jag ). När folk säger att "de är i 4:e månaden" (t ex), menar de graviditetsmånad eller kalendermånad då?

• pemi

Grattis Majsan2! Kul med fler och fler som plusat!

Har också dålig koll på vilken månad man är i...

pemi

• Meeri K

Hej!

Jag är i v22 nu, och jag har skippat det där med månader totalt... Brukar kolla ibland här på fl och stämmer det med några tidningar jag har hemma, så brukar jag kunna säga vilken månad jag är i Så nu är jag i femte månaden *stora ögon* Det låter så mycket att säga vilken månad man är i *skrattar*

Välkomna hit iaf

*Kram* Meeri (med Mattis i magen)

• Smulan69

Hej igen,
    just tillbaka efter 2 veckors härlig solsemester i Italien. Men jag kommer inte i ett enda par av mina gamla shorts! Snart dags att köpa mammashorts, de lär behövas i sommar....

Anne69, stort tack för svar om KUB. Vi ska till HS på måndag och hoppas på att allt är bra och att vi får samma fina siffror som ni fick. Då kommer vi inte heller att göra fvp, det känns inte motiverat tycker jag om man skulle ha tur och få så låga risktal. Håller verkligen tummarna för det....

• Smulan69

Just hemkommen från KUB test på HS. Det gick JÄTTEBRA!!!! Risken beräknades till 1:3316 jfr med 1:183 i min åldersgrupp. Så skönt!!

Och lillen var så söt som en liten docka. Låg och svalde fostervattten och sparkade med sina små fötter. Nu har vi en fin idolbild på kylen som vi tittar på hela tiden...... Kram från en glad Smulan

• pemi

Vad härligt smulan 69 med så låg risk! Själva ser vi fram emot ul på onsdag den 17:e. Kul men ändå lite pirrigt.

Här har jag letat fram gamla shorts sen jag var överviktig, passformen är ju "sådär" men jag kan iaf knäppa dom i midjan så. Har handlat kläder också såklrt, men jag kan ha dom gamla när jag grejjar i trädgård och stall här hemma, ingen som ser mej där ändå-

pemi

• svartaskalman

Var på ul igår. Vilken känsla, vilken lycka att se den lill* gymnastisera för fullt där inne.
    Nytt Bf= den 9/10, så helt plötsligt hamnade jag i v19

Pemi: Skulle oxå vilja fixa och dona i trädgården. Försökte mig på att rensa land, men gav upp ganska snabbt. Hittade ingen bekväm arbetställning
    Skulle kanske funka om jag låg på sidan bervid landet???

Smulan69: Två veckor i Italien, inte alls avundsjuk Låter hur härligt som helst.

SS

• Lajsa

Hej alla!
    Här händer det saker... tänk då vi nyss hade fått veta att vi var gravida och längtade tills UL och att det skulle börja synas
    jag tycker dessa veckor har gått fort. I dag går jag  in i v 17 tycte nyss jag var i v 7
    vad härligt det måste vara att höra hjärt ljuden...jag vill också men jag får allt vänta t 26:e för då ska vi och mäta våran Sunshine

Någon mer som har migrän här?
    Jag har migrän och alla sa att vänta tills den dagen du blir gravid då kommer du att slippa migränen men snacka om att dom hade fel. Fick panocod av min Dr men de hjälper inte tänkte om det var någon anan som lider av migrän.
    Ska spana runt på FL så kanske man finner något.
    ha en bra dag!

• Lenagbg

jag har ju fått karpaltunnelsyndrom så jag har fått stödbandage att ha på natten , händerna somnar och dem värker konstant..

men går förhoppnisvis över efter graviditeten.

• Snövitsmatte

Hej!

Lajsa:
    Jag har också migrän och min har inte heller gått över under graviditeten.
    Jag åt tidigare en förebyggande medicin mot migränen som minskade mina attacker med hälften men den fick jag inte äta som gravid så jag fick slute med den helt för ca. 3 veckor sen. Efter dess så har jag haft 2 rejäla attacker varav en slutade på akuten. Jag var till min läkare på mvc i tisdags för att se om hon kunde skriva ut en bättre medicin än den jag hade. Jag hade maxalt förut men fick nu imigran i nässpraysform för maxalten hjälpte inte och det var inte lika mycket forskat på den vid graviditet. Imigran ska inte vara farlig för bebisen enligt fass men hon kommer att ha noga koll på mig och jag ska föra dagbok på mina attacker så vi kan kolla hur ofta dom kommer. Det känns lite hemskt att ta så starka mediciner nu men vad ska man göra när man måste. Även på akuten fick jag imigran fast i sprutform och det hjälpte efter 5 minuter. Det är så befriande när ett dygnslångt migränanfall äntligen släpper.
    Hur ofta har du migrän? Vad åt du innan graviditeten mot migränen?

Är det någon fler än mig som inte gått upp något vid vecka 15?
    Jag har gått upp 300 gram och tycker att det är bra att barnet tar av mig men jag borde väl snart börja gå upp tycker jag. Var överviktig innan så det är ju inte bra att lägga på sig för mycket. Har fått en ganska stor mage redan, midjan är borta och t.o.m naveln är grundare. Brösten har vuxit från d-kupa till e-kupa men jag förstår inte vart det kan ha försvunnit något fast man ser ju inte hela kroppen längre utan alla ens egna blickar och tankar är ju riktade till magen och brösten.
    Jag lär väl gå upp i vikt så småningom.
    Bm och läkaren tycker det är bra att jag inte ökat något i vikt så jag får väl vara nöjd.

Marléne 14+2

• Lajsa

Snövitsmatte: Jag har också käkat Maxalt och dom hjälpte i början men sen inget så då fick jag Imigran suppar för att jag kräks vid mina anfall kan inte ta tabl. Blev prat om sprutor men då hade jag ju inte gjort IVF stimuleringarna så jag vågade inte vilket jag ska få sen efter jag varit gravid. För nu vågar man ju sticka sig

Min Dr på MVC skrev ut Panocod för jag får inte ta Imigran nu när jag är gravid. Precis som du skrev ang Imigranen så står det inget i fass men däremot har jag läst i en bok
    "Att vänta och föda barn" Där det står att medel mot migrän kan göra att livmodern drar sig samman och kan alltså utgöra en fara för fostrets liv. Så lite skraj blev jag och min Dr skjukskrev mig för att sedan kolla upp vid nästa besök vad jag kunde ta för hon var osäker och till slut blev det Panocod och Imigranen får jag inte ta MEN  jag får nog inte ta Imigran pga av att jag hade lite små blödningar i början + haft två MF så hon ville vara på den säkra sidan. Nu är jag nyfiken på vad du fick käka för förebyggande tabl? Har migrän rätt ofta kan bli 3-4 ggr/månad beroende på väder, jobb mm
    Oj vad långt detta blev

Ha en bra dag alla "tjockisar" själv ska jag nu gå äta en flådig frukost och sen göra lite nytta innan jag ska cykla t jobbet... har ska det motioneras.

Ett gott råd till er alla. Jag skickade efter Gravid Yoga dvd:n och det är underbart att köra inte så jobbigt som Power yoga så dom som tränat power yoga kommer att tycka att detta är mesigt men det är himla skönt... jag tom somnar under passet då det är att ligga och slappna av.

• Snövitsmatte

Hej!

Lajsa: Jag åt Inderal Retard 180 mg en tablett om dagen som förebyggande mot migränen. Jag låg på 3-10 anfall per månad innan jag började med dessa och gick ner till ca. 1-5 anfall per månad. Jag hade innan dessa tabletter fått söka akutvård 3 gånger för anfall som jag inte fick bort. Det var en läkare på hälsocentralen som ville att jag skulle prova Inderalen och det var det bästa jag gjort. Bara synd att man inte får äta den som gravid.

Jag måste också ta mig i kragen och börja att cykla på min motionscykel för att stärka muskulaturen och konditionen. Men det tar emot att börja. Tycker inte om att motionera.

Marléne 14+3

• Lajsa

snövitsmatte: Då ska jag  inte klaga över att jag har ofta migrän då du har 3-10

Svar på tråden Alla som fått + på srickan... se hit!