• Sommarsnö

Vill stava Carl med C men släktnamnet stavas med K - hur skulle ni gjort?

Vi ska ha Karl som andranamn på vår son och min släkt och sambons släkt har stavat det med K tidigare. Jag tycker dock att Carl med C är finare. Är det helt fel att stava det med C nu? Hur skulle ni gjort? De tre namnen blir
    Hugo Carl/Karl Amandus.

• Svar på tråden Vill stava Carl med C men släktnamnet stavas med K - hur skulle ni gjort?
  • Knocked up

Det är ju jättefint att föra namn vidare, så det är väl bara säga att ni ville modernisera de lite ;)

• Natulcien

Varför skulle det spela någon roll? Klart ni ska stava med 'C' om ni vill. Det är ju er sons namn, ingen annans.
    Vår son fick min farfars namn, men med helt annan stavning.

• Anonym (Välj det du gillar bäst!)

Vi har Wilhelm i släkten. Ville föra detta vidare, men i en lite mer modern tappning som inte låter så tyskt och som fungerar bättre internationellt - så det blev en William!

• charlie00

Om jag får en son i framtiden kommer antagligen ett av hans andranamn vara Carl, efter min lillebror som heter Karl. Tycker med andra ord inte att stavningen spelar så stor roll.

• Vestra

Stava det som ni vill. Spelar ju ingen roll.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • fluu

Klart att det inte är fel, ni gör som ni vill.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (3 Carl ;))

Min sambo har Karl som släktnamn, och våra tre söner heter det i andranamn men stavar med C för att jag tycker det är finare :)

Andranamnet är ju inget man skriver speciellt ofta så det kändes inte som att det spelade någon roll.

• DenNamnbitne

Min pappa heter Carl i andranamn och jag fick Karl i andranamn så mina föräldrar gjorde precis tvärtom. Givetvis skall man stava det precis som man vill. Hur man än stavar är namnet vackert, jag tycker dock själv att Karl är många resor mer genuint och fint än Carl men det kvittar väl egentligen. 

• DenNamnbitne
    Carabellis kusp skrev 2015-07-12 20:32:41 följande:

Vill inflika att HM Konungen stavar med C vilket inte hans företrädare gjort. Kan kungen så kan ni?

Nja, så enkelt är det inte. Kungarna har oftast använt båda stavningarna. Dessutom har ofta konungar använt latiniseringar som Carolus, osv.
  • Carabellis kusp
    DenNamnbitne skrev 2015-07-12 20:45:38 följande:

Nja, så enkelt är det inte. Kungarna har oftast använt båda stavningarna. Dessutom har ofta konungar använt latiniseringar som Carolus, osv.

Ja, Karl eller Carolus. CXVIG använder dock inte någon av dessa; han har alltså en annan variant.
Svar på tråden Vill stava Carl med C men släktnamnet stavas med K - hur skulle ni gjort?