• samanta1234

fyra åring med blöja

har en dotter som är fyra år. tar på henne blöja när hon sover och när hon går ut. vet inte hur ska bli av med blöjor helt. Det svåraste är att ta av henne blöja när hon sover. hon kommer att kissa nästan hela natten

hur gjorde ni

• Svar på tråden fyra åring med blöja
  • gbgumman

Håller med ovan. Blanda inte ihop dag och natt blöja. Min dotter sluta på natten innan hon sluta på dagen. Potträna på dagen och ta bort blöjan på natten när barnet vaknar med torr blöja.

• Mellanmjölkens land

Vår äldsta var dagtorr sen 1,5 år men kissade fortfarande i blöjan de flesta nätter vid 21:30-22. Vi plockade bort nattblöjan och satte henne på pottan i sömnen vid 21-21:30. Med tiden kunde vi vänta längre med pottan och efter 10 mån slutade vi helt om hon inte typ somnat i bilen utan att ha gått på toan innan.

Ute får man se till att träna. Ta med ombyten och besök toa regelbundet. Vår yngsta är blöjfri men inte 100% torr men det är bara att ta med ombyten när vi ska iväg.

• StevenDiese

Jag anser att när ett det är svårt att sluta med blöja så är inte barnet redo mentalt. Det finns föräldrar som kämpar i flera månader.

Min äldsta var en bit över 4 när hen slutade med blöja. Hen var inte intresserad att ens försöka innan det. Men sen när hen väl slutade så gick det bra på en gång. Visst hände det att hen inte hann men i stort sett så var/är hen helt torr både dag och natt.. 7 år nu.

Min yngsta var lite tidigare men gick likadant där. Vi väntade ut till hen var redo.

Så finns det föräldrar som skryter om hur tidiga deras barn är. Men att de pissade på sig varje dag i ett halvår nämner de inte.

• mammalovis

Det första du som förälder kan lägga märke till är ju hur ofta hon kissar dagtid, kanske har hon till och med ett hyfsat regelbundet schema om du har tur. I så fall är det ju bara försöka förekomma hennes tider. I annat fall får du väl se om hon kan tänka sig att rutinkissa som man gör på förskolan. Efter alla måltider, innan man ska gå ut o s v. Framsteg går ju uppmuntra med klistermärke eller liknande.

Min dotter tvärvägrade detta, men å andra sidan kunde hon hålla sig uppåt 5 timmar. Innan hon bestämde sig för att kissa på toaletten föregicks det av att hon kom på att hon hade kissat i blöjan, nästa steg var att hon stannade och sa "nu kissar jag" och sista steget "nu behöver jag kissa". Det var flera gånger vi fick vända 100 meter från förskolan och skynda tillbaks.

På natten hade vi torra blöjor ett bra tag och tränade in att gå på toa direkt på morgonen, innan hon fick vara utan. Sedan har vi bäddat med plastad frotté och lakan i dubbla lager så det bara är att dra bort om det sker en olycka. De få gånger det sker är i samband med sjukdom eller att hon är fruktansvärt trött.

Sedan begränsade vi hennes drickande på kvällen. När hon var yngre drack hon uppåt 2 dl välling på kvällen, när hon blev äldre fick hon dricka vid maten vid 18 och sedan bara lite om hon vill ha innan sänggåendet.

Men om din dotter kissar flera gånger på natten så har ju inte hennes hormonsystem blivit moget för att vara utan blöja, anser jag. I annat fall får man som förälder ha omaket att ta upp barnet att kissa en till flera gånger på natten.

I början av att vara utan blöja får man ju anpassa sina turer efter var man snabbt får tag på en toa alternativt ha en potta under vagnen, annars underbygger man ju barnets möjligheter att lyckas.

• Minza83

Vad gäller nattblöja så handlar det om ett hormon som kroppen måste tillverka - detta är väldigt individuellt och kommer i väldigt olika åldrar. Min förstfödde var precis fyllda 5, medan hans lillebror som nu är 5år3mån ännu har nattblöja. Det kommer när det kommer. Deras lillasyster är 2år5mån och är nattorr (men får ha blöja för ibland blir det olyckor ändå och hon vill inte gå på toa mitt i natten trots att hon säger att hon är kissnödig! Är samma sak när vi är utomhus.. Så gäller att man har nära till toa då.. Vanesak helt enkelt) :)

• samanta1234

Min dotter kissar inte på sig på dagen men det värsta är att hon bajsar på sig ibland. hon har inte riktigt förstått. hon tror att man bara kissar när man går på toa. hon vill bajsa när hon sitter på pottan eller så hon bajsar utan att säga till. Jag har förklarat för henne men hon verkar inte fattaRynkar på näsan

• ljuvliga

Min yngsta flicka slutade med blöja iallafall på dagen när hon precis fyllt fyra år. Nattblöja ville hon helst sova med för att känna sig trygg. O jag lät henne få göra det trots att blöjan alltid var torr på morgonen. Nu ett halvår senare så sover hon utan blöja. Trots att hon råkat kissa i sängen nån enstaka gång så vill hon inte ha blöja. Så vi tog det ganska lugnt med blöj avvänjningen så hon hann känna sig trygg med det.

• alla har olika åsikter
    samanta1234 skrev 2015-06-28 15:24:21 följande:

har en dotter som är fyra år. tar på henne blöja när hon sover och när hon går ut. vet inte hur ska bli av med blöjor helt. Det svåraste är att ta av henne blöja när hon sover. hon kommer att kissa nästan hela natten

hur gjorde ni

Vi frågade sonen ofta om han var kissnödig och skyndade oss till toan om han var det. När han hade fått kläm på det där slutade han automatiskt att kissa på nätterna och när blöjan var torr varje morgon i ca 1-2 veckor slutade vi med det helt.

Han var ganska precis 3 år när han började gå på toaletten.
  • En blå giraff
    samanta1234 skrev 2015-06-28 23:55:18 följande:

Min dotter kissar inte på sig på dagen men det värsta är att hon bajsar på sig ibland. hon har inte riktigt förstått. hon tror att man bara kissar när man går på toa. hon vill bajsa när hon sitter på pottan eller så hon bajsar utan att säga till. Jag har förklarat för henne men hon verkar inte fattaRynkar på näsan

En vanlig orsak till att barn bajsar på sig är förstoppning. De går och håller sig och sedan kommer det bara. Försök låta henne sitta på pottan 2 ggr/dag om hon gillar att bajsa där. Gör ingen grej av att det måste komma bajs utan läs en bok för henne under tiden. Om hon bajsar regelbundet på pottan kommer säkert olyckorna i byxorna att minska. Sedan är det ju samma sak med bajset att du får ta med ombyten, plastpåsar och våtservetter och vara beredd på en del olyckor om ni är borta också. Det är jobbigt ibland men det är som det är. Får hon aldrig träna lär hon sig inte.
  • samanta1234
    En blå giraff skrev 2015-06-29 18:59:16 följande:
    En vanlig orsak till att barn bajsar på sig är förstoppning. De går och håller sig och sedan kommer det bara. Försök låta henne sitta på pottan 2 ggr/dag om hon gillar att bajsa där. Gör ingen grej av att det måste komma bajs utan läs en bok för henne under tiden. Om hon bajsar regelbundet på pottan kommer säkert olyckorna i byxorna att minska. Sedan är det ju samma sak med bajset att du får ta med ombyten, plastpåsar och våtservetter och vara beredd på en del olyckor om ni är borta också. Det är jobbigt ibland men det är som det är. Får hon aldrig träna lär hon sig inte.
    Det är förstoppning faktiskt. Hon hr haft flera gånger. det är som du säger de håller sig och sedan kommer. hon har fått mediciner som inte hjälpt henne.
  • En blå giraff
    samanta1234 skrev 2015-06-29 21:19:37 följande:
    Det är förstoppning faktiskt. Hon hr haft flera gånger. det är som du säger de håller sig och sedan kommer. hon har fått mediciner som inte hjälpt henne.
    Men vad har hon fått för mediciner då? Laktulos eller Movicol brukar ju vara det vanliga. Om det inte hjälper är det nog för låg dos hon har fått. Dessa mediciner behöver man ta varje dag regelbundet för att få en bra effekt också. Prata med sköterskan på BVC om det här så kan du få hjälp.
  • AnkiC

Kontakta bvc och de om ett samtal med psykologen. Det gjorde vi och vi fick bra tips. Det är väl olika hur man gör beroende på olika barn men till oss sa hon att i 4-årsåldern tar man bort blöjan. På natten kan man ha engångsunderlägg i sängen. På dagen skulle vårt barn gå på toa vid regelbundna tider. Det tog en vecka sen var hen torr på dagen. Klart nån olycka hände sen då och då men det är ju inget konstigt. Det är viktigt att de på förskolan samarbetar också. Vi gick till bvc dels för att få riktlinjer och medhåll då förskolan inte orkade med olyckor och satte på blöja hela tiden men en vecka tog det som sagt så var problemet ur världen. På natten tog det längre tid. Hen kissade i sängen till hen var 7 fast inte varje dag. Det kom i perioder. Att kunna vakna när man är kissnödig har att göra med en hormonell mognad och den kan man bara vänta på. Efter 7 ger man hormonet till barnet via en nässpray om de inte utvecklar det själva. De där engångsunderläggen var super. Bara att dra bort och byta på natten. Finns att köpa på vanlig matbutik.

• samanta1234
    En blå giraff skrev 2015-06-30 07:02:27 följande:
    Men vad har hon fått för mediciner då? Laktulos eller Movicol brukar ju vara det vanliga. Om det inte hjälper är det nog för låg dos hon har fått. Dessa mediciner behöver man ta varje dag regelbundet för att få en bra effekt också. Prata med sköterskan på BVC om det här så kan du få hjälp.
    ja laktulos 10 ml varje dag
  • StevenDiese
    samanta1234 skrev 2015-06-30 23:32:41 följande:
    ja laktulos 10 ml varje dag
    Be om movicol. Laktulos är svinkass
  • En blå giraff
    StevenDiese skrev 2015-06-30 23:44:32 följande:
    Be om movicol. Laktulos är svinkass
    Ja Movicol är bättre och man blir inte lika bubblig i magen heller av det.
  • tulip79

Min 3,5 åring är blöjfri på dagen. Åker vi nånstans kissar han innan. Har gått bra hitintills. Han har inga problem med okända toaletter men han vägrar kissa på dagistoan o hos sin farmor... Vi har alltid ombyten med för säkerhets skull i bilen om vi ska nånstans. Jag har även sytt skydd att ha på bilbarnstolen ifall vi inte skulle hinna stanna. Oftast är det inte superakut när han säger till.

• Toodiloo

Säger som andra, movicol, en helt annan liga än lactulos som mer är till för kortare tid av förstoppning/inte så svår.
    Hörde av vår barnläkare att det är viktigt att få bukt med förstoppningen innan de börjar skolan annars finns risk för att det blir kronisk förstoppning ( de bajsar inte när ingen håller koll på samma sätt som förskolan).
    Klart att det är svårt att sluta med blöja om det gör ont i magen och det är sättet hon är någorlunda trygg med.
    Men med Movicol så har ni en helt annan möjlighet att få bukt på det- lycka till!

• samanta1234
    Toodiloo skrev 2015-07-03 20:03:29 följande:

Säger som andra, movicol, en helt annan liga än lactulos som mer är till för kortare tid av förstoppning/inte så svår.
    Hörde av vår barnläkare att det är viktigt att få bukt med förstoppningen innan de börjar skolan annars finns risk för att det blir kronisk förstoppning ( de bajsar inte när ingen håller koll på samma sätt som förskolan).
    Klart att det är svårt att sluta med blöja om det gör ont i magen och det är sättet hon är någorlunda trygg med.
    Men med Movicol så har ni en helt annan möjlighet att få bukt på det- lycka till!

tack, jag ska testa movicol
Svar på tråden fyra åring med blöja