Det första du som förälder kan lägga märke till är ju hur ofta hon kissar dagtid, kanske har hon till och med ett hyfsat regelbundet schema om du har tur. I så fall är det ju bara försöka förekomma hennes tider. I annat fall får du väl se om hon kan tänka sig att rutinkissa som man gör på förskolan. Efter alla måltider, innan man ska gå ut o s v. Framsteg går ju uppmuntra med klistermärke eller liknande.
Min dotter tvärvägrade detta, men å andra sidan kunde hon hålla sig uppåt 5 timmar. Innan hon bestämde sig för att kissa på toaletten föregicks det av att hon kom på att hon hade kissat i blöjan, nästa steg var att hon stannade och sa "nu kissar jag" och sista steget "nu behöver jag kissa". Det var flera gånger vi fick vända 100 meter från förskolan och skynda tillbaks.
På natten hade vi torra blöjor ett bra tag och tränade in att gå på toa direkt på morgonen, innan hon fick vara utan. Sedan har vi bäddat med plastad frotté och lakan i dubbla lager så det bara är att dra bort om det sker en olycka. De få gånger det sker är i samband med sjukdom eller att hon är fruktansvärt trött.
Sedan begränsade vi hennes drickande på kvällen. När hon var yngre drack hon uppåt 2 dl välling på kvällen, när hon blev äldre fick hon dricka vid maten vid 18 och sedan bara lite om hon vill ha innan sänggåendet.
Men om din dotter kissar flera gånger på natten så har ju inte hennes hormonsystem blivit moget för att vara utan blöja, anser jag. I annat fall får man som förälder ha omaket att ta upp barnet att kissa en till flera gånger på natten.
I början av att vara utan blöja får man ju anpassa sina turer efter var man snabbt får tag på en toa alternativt ha en potta under vagnen, annars underbygger man ju barnets möjligheter att lyckas.