• Anonym (Älskar Gotland!)

Varför åka utomlands när Gotland finns?

En del av mina vänner och bekanta åker utomlands när det är sommar här, jag har lite svårt att förstå det.
    Att man vill resa och komma bort är inte konstigt men varför fara runt halva jordklotet när vi har Gotland?

Har ni varit på Gotland?
    Det är så underbart vackert och lite exotiskt också, speciellt den gamla  underbara innerstaden!

Denna vecka är det Almedalsvecka och jag anlände i går, stannar en vecka eller kanske två.

Vet ni vad Gotland brukade kallas förr, enligt mina gotländska vänner? Jo, Kalkstenshawaii!
    Jag förstår verkligen varför!

• Svar på tråden Varför åka utomlands när Gotland finns?
  • vampyria2

Sen så är det ju bra mycket dyrare att åka till Gotland än att åka utomlands, allt är svin dyrt där.
    Jag ska dit och hälsa på min dotter, hotel för två nätter kostar 3000kr det är tusan inte billigt.
    Sen är mat och dryck dyrare än utomlands så det måste man ju också räkna in.

• Vlad
    Aniiee skrev 2015-07-24 01:36:24 följande:

Island, Grönland eller Tibet?

Japp
  • Oerjan Lax

Det är väl härliga femton grader i vattnet kring Gotland nu? Dax boka en resa dit till nösta år då, ett hus för en vecka kostar ju bara tiotusen, vad ska man använda de pengarna till en utlandsresa för där man är garanterad sol, mogna frukter och grönsaker, billig restaurangmat och taxi och hyrbil?

• Gotlänning
    Oerjan Lax skrev 2015-07-27 17:52:54 följande:

Det är väl härliga femton grader i vattnet kring Gotland nu? Dax boka en resa dit till nösta år då, ett hus för en vecka kostar ju bara tiotusen, vad ska man använda de pengarna till en utlandsresa för där man är garanterad sol, mogna frukter och grönsaker, billig restaurangmat och taxi och hyrbil?

Tråkigt att du inte har råd att åka hit, boende kostar inte i närheten av tiotusen i veckan samt så är det betydligt varmare i vattnet än 15 grader, Sudersand hade 19 idag som är en underbar strand.

Jadu Oerjan, har man inte pengar så har man inte.
    If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • T W
    Gotlänning skrev 2015-07-28 23:55:20 följande:
    Tråkigt att du inte har råd att åka hit, boende kostar inte i närheten av tiotusen i veckan samt så är det betydligt varmare i vattnet än 15 grader, Sudersand hade 19 idag som är en underbar strand.

Jadu Oerjan, har man inte pengar så har man inte.
    Fast var då? Jag gjorde en snabbgoogling och dom flesta hotell låg på 1500-2000 kr, det blir rätt saftigt för en vecka. I och med att vädret ser ut som det gör så är det ju inte konstigt att folk inte känner för att chansa utan hellre lägger samma summa på ett solsäkert ställe. Och vattentemperaturen i tex Grekland är 26 grader i Aug.

Nog för att jag kan förstå charmen med Gotland men det ersätter inte resten av världen och det är framförallt (i många fall) inte billigare än att åka utomlands.

• Marthinix

Nu väcker jag liv i en gammal tråd, men har precis kommit hem ifrån en vecka på Gotland.

Alla har ju länge pratat om hur underbart det är mm på Gotland så nu var det min tur att prova.

Resultatet:

Totalt bortkastade pengar. Ni som jämställer Gotland med utomlands (typ Spanien och liknande) har ni varit utomlands undrar jag? Var det ni likheterna?

Gotland ser för mig ut som ett slitet Småland. Dyrt som bara den och resan hit kostar mer än 1 vecka på charter. Knökat med folk vart man än går och innerstaden ser ut exakt som Båstad eller Varberg. Inget speciellt överhuvudtaget.

Nej tack. Hit kommer jag aldrig mer att åka.

• Fjäril kär
    Marthinix skrev 2018-07-31 11:13:18 följande:

Nu väcker jag liv i en gammal tråd, men har precis kommit hem ifrån en vecka på Gotland.

Alla har ju länge pratat om hur underbart det är mm på Gotland så nu var det min tur att prova.

Resultatet:

Totalt bortkastade pengar. Ni som jämställer Gotland med utomlands (typ Spanien och liknande) har ni varit utomlands undrar jag? Var det ni likheterna?

Gotland ser för mig ut som ett slitet Småland. Dyrt som bara den och resan hit kostar mer än 1 vecka på charter. Knökat med folk vart man än går och innerstaden ser ut exakt som Båstad eller Varberg. Inget speciellt överhuvudtaget.

Nej tack. Hit kommer jag aldrig mer att åka.

Gotland består av mer än bara Visby. Big mistake att åka till sämsta platsen på ön..
  • Tom Araya
    Anonym (Älskar Gotland!) skrev 2015-06-29 09:39:36 följande:

En del av mina vänner och bekanta åker utomlands när det är sommar här, jag har lite svårt att förstå det.
    Att man vill resa och komma bort är inte konstigt men varför fara runt halva jordklotet när vi har Gotland?

Har ni varit på Gotland?
    Det är så underbart vackert och lite exotiskt också, speciellt den gamla  underbara innerstaden!

Denna vecka är det Almedalsvecka och jag anlände i går, stannar en vecka eller kanske två.

Vet ni vad Gotland brukade kallas förr, enligt mina gotländska vänner? Jo, Kalkstenshawaii!
    Jag förstår verkligen varför!

Jag tycker lite som dig. Dessutom tycker jag det är lite bortkastat att resa till varmare länder just under vår varmaste årstid.

Jag har mestadels turistat inrikes, som Skara, Västkusten, Gotland, Norrland mm.
    Jag skulle vilja åka till Öland någon gång också.

Men...Sverige är dyrt att turista i, så man kan få mer för pengarna genom att åka utomlands, förutsatt att resa och boende inte kostar för mycket.
  • Tom Araya
    Fjäril kär skrev 2018-07-31 11:28:34 följande:
    Gotland består av mer än bara Visby. Big mistake att åka till sämsta platsen på ön..
    Vad som är sämst/bäst beror alldeles på vad man är ute efter.
  • Kasperina

Jag älskar Gotland, jag tycker det är ett fantastiskt ställe som har det mesta man kan önska.
    Jag har rest jorden runt flera varv och bott utomlands i många år, men när jag fick barn kändes det inte schysst mot dem att spendera en massa timmar på flyg så vi började turista i Sverige. Västkusten är också fantastisk, men jag föredrar ändå Gotland pga variationen.
    I Visby finns mysiga restauranger, små affärer och underbar glass.
    På norra och södra spetsarna finns häftig natur med karga dramatiska klippor, vill man titta på fåglar kan man åka ut till Karlsöarna, vildhästar finns på Lojsta hed, kaniner på sydspetsen.
    Vill man ha en badsjö åker man till något av träsken. 
    Lekplatser finns det gott om, förra året testade vi Pannkaksträdet och i år Pannkakskojan.
    Barnen kräver givetvis tid på Kneippbyn, i år även i vattenlandet.

Vad jag har svårt att förstå är att så många envisas med att åka utomlands när vi har precis lika mycket sol och värme här hemma, personligen oroar jag mig för flygtrafikens inverkan på klimatet och flyger därför så lite som möjligt. Plus att ett av barnen vägrar flyga just nu.

Vad är det ni som tycker Gotland är värdelöst letar efter?

Svar på tråden Varför åka utomlands när Gotland finns?