• Anonym (Nettan)

Spjälsäng till Juniorsäng?

När vågar man byta till Juniorsäng?
    Lillkillen är snart 2 år och klättrar ur sin spjälsäng (rese säng) rätt ofta. Och ni ska vi flytta in till en 3a, och sonen får då ett eget rum och då tänkte jag att vi kanske kan skaffa en juniorsäng då.

Men så är de det här med hand "ner dunstande" när han sover, dvs han sätter sig upp och faller raaakt ner i sängen så att de dunstar till, visst spjälsängens väggar gör ju han inget illa men på en junior så är de trä, tänk om han dunstar skallen i?? 

Hur gör jag? vänta eller ta av benen på sängen och paketera in sängen med kuddar och dyl?, blir ju iaf puffigt Tungan ute

• Svar på tråden Spjälsäng till Juniorsäng?
  • Ann Nelly

Sonen fick sin juniorsäng när han fyllde 2 år tror jag. Funkade jättebra.
    Den var dock en Vika-säng (Vikare?) från Ikea eller vad de nu hette.
    Så både huvudände och fotände var uppfällda och madrassen var tredelad så det var mjukt vid huvudet.
    Samt att vi satte på stödbräda också så det blev lite som en kokong typ.
    Och så var den lägre än en vanlig säng.
    Sen när han blev äldre så fällde vi ner ändarna så den var perfekt som växasäng.
    Kanske finns det fortfarande något liknande (detta var över 10 år sedan)!?!

• Anonym (japp)

Vi köpte juniorsäng till vår nyfödde, de första 2-3 månaderna sov han i Quadroliften som är till emmaljunga barnvagn (typ hårdlift) men efter det har han sovit i juniorsängen och vi har sånt där spjälskydd som är anpassat till sängen och sonen sover kanonbra. Han är nu 18 månader gammal och jag är glad över att vi inte kostade på oss en spjälsäng, den hade vart för liten efter bara ett år så bortkastade pengar hade det vart för oss.

• Michael 310

Vi böt när grabben var ett år eftersom han redan då höll på och hoppa ur spjälsängen. Nu kan han gå upp och sitta i sitt rum och pilla på mornarna när han vaknar utan att väcka oss;)

• Donum

Vi bytte till vuxensäng vid 1-1,5-års ålder men satte upp en skiva för att hindra att de trillar ner. Det hände aldrig att de gjorde sig illa. Du kan ju testa att klä in skivan med något mjukt om du är väldigt orolig?

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Nettan)

Tack för alla svar! Solig
    Får kolla runt lite, hade ju vart perfekt att hitta en säng som är mjuk, som kontinentalsäng typ, eller så får jag väl helt enkelt vira in brädan i bubbelplast på ett snyggt sätt Tungan ute

Sen är jag lite osäker om jag ska ha ben på, han kan ta sig ut ur spjälsängen men ser tydligen inte höjden i soffan och kan trampa rätt ut, undrar om de kan bli samma med sängen?

Svar på tråden Spjälsäng till Juniorsäng?