• Ebbagr

Inkallning valp

Jag har en finsklapphunds valp som blir 3 månader om 2 dagar och vi håller på att träna inkallning, de jag anser vara ytterst viktigt! Hon är ju fortfarande jätte liten och allting är ju så himla spännande så jag förstår att man inte alltid vill komma till matte även fast jag har godis! Jag här läst i Fredrik Steen's bok att när man tränar inkallning och hunden inte kommer så ska man självklart säga åt hunden men jag tycker fortfarande hon är lite liten för att bli tillsagd om hon inte kommer när jag ropar kom, så när ungefär är de okej att börja säga till hunden om hon inte kommer vid inkallning! Hon är väldigt modig och tuff så jag släpper bara henne i skogen när jag är säker på att vi inte kommer möta några andra, sen är hon lös på bakgården då vi har kompost galler en stor del av bakgården! Envis och dominant är hon också så jag känner att jag måste vara lite hårdare också! Men jag vill ha lite tips! När vi är ute å prommar så har jag en lina efter henne utifall de skulle komma någon så kan jag lätt få tag i henne men hon är ändå rätt tuff och sticker en bra bit innan hon letar efter mig eller "mommo". Men somsagt tips på inkallning och när jag kan börja visa att hon inte har något val utan hon ska komma när jag ropar! :)

• Svar på tråden Inkallning valp
  • Dexter dot com

"Kalla" aldrig in om du inte är säker på att hon kommer dvs lyckas, är hon upptagen med annat som är intressantare än dig kommer hon förmodligen ha fullt upp och då får du göra dig mer rolig och intressant så det är värt för valpen att söka upp dig. Förstår inte varför du ska vara hård, inkallning bygger ju på att valpen tycker du är den roligaste personen i värden och det kommer du definitivt inte vara om du ska korrigera och vara hård. Det är ditt ansvar att vara en resurs för valpen och inget valpen ska korrigeras för!  Så var en person som hittar på skoj, som är trygg, som innebär mat och mys så kommer din valp välja dig.
    Påkalla uppmärksamhet, uppmuntra valpen redan när den tittar på dig och börjar ta första stegen mot dig för det är ju vägen till dig som är viktig i en inkallning, säg ordet du bestämt dig för att använda för inkallning när du är säker på att valpen kommer ända fram till dig och belöna ordentligt när den kommer och tar kontakt.

Läs gärna Per Jensen  dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/  så kommer du förstå att en valp inte är dominant och det tankesättet är väldigt förlegat. Finns otroligt mycket bra läsning på den sidan .

• mjau5

Fast nu har hon ett val, det du vill är att hon ska välja dig. Det dexter dot com säger är väldigt bra. Gör inkallning till en lek, finns massor med bra inkallningsövningar. Sedan tror jag inte du kan förvänta dig en perfekt inkallning på länge. Hon är en bebis och ibland är det svårt att komma ihåg att lyssna på matte. Att säga ifrån när hon inte kommer är det värsta du kan göra.

Börja inomhus, när hon lyssnar varje gång ta nästa steg och börja om utomhus. Träna henne att ta spontan kontakt med dig. Belöna varje gång hon ser åt ditt håll. Växla belöning mellan godis och lek. Kalla en gång, gärna när hon redan är på väg till dig. Kommer hon inte när du kallar första gången, kalla inte igen. Kalla inte när hon är upptagen med annat.

En tre månaders valp år inte dominant. Ingenting hon någonsin gör är dominant ock kommer aldrig vara det.

• Cowgirl

Om du vill bibehålla/skapa en bra relation med din hund - träna belöningsbaserat! Det är dessutom såååå mycket roligare!

Jag är kass på att länka (skriver på mobilen) men googla på "inkallning Canis" och läs deras 10 tips.

Inkallning är SVÅRT och kräver träning. Det är inte lättare för hunden att lära sig "vardagslydnad" än att lära sig t ex apportering - skillnaden är att man ofta tror att det ska funka av sig själv med inkallning och att gå i koppel mfl vardagliga saker.

Skippa Fredrik Steen är mitt råd...

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Majsan70

Något jag alltid varit noga med är att inte alltid koppla hunden när jag kallat in utan belöningen har blivit en klapp och glad matte samt att hunden har fått springa iväg o busa igen.

• mjau5

Vill lägga till lite mer konkreta tips, 

är en bra, kort video hur man enklast tränar inkallning.

kikopup har massor med bra vidoes som tar upp det mesta.

Svar på tråden Inkallning valp