Inkallning valp
Jag har en finsklapphunds valp som blir 3 månader om 2 dagar och vi håller på att träna inkallning, de jag anser vara ytterst viktigt! Hon är ju fortfarande jätte liten och allting är ju så himla spännande så jag förstår att man inte alltid vill komma till matte även fast jag har godis! Jag här läst i Fredrik Steen's bok att när man tränar inkallning och hunden inte kommer så ska man självklart säga åt hunden men jag tycker fortfarande hon är lite liten för att bli tillsagd om hon inte kommer när jag ropar kom, så när ungefär är de okej att börja säga till hunden om hon inte kommer vid inkallning! Hon är väldigt modig och tuff så jag släpper bara henne i skogen när jag är säker på att vi inte kommer möta några andra, sen är hon lös på bakgården då vi har kompost galler en stor del av bakgården! Envis och dominant är hon också så jag känner att jag måste vara lite hårdare också! Men jag vill ha lite tips! När vi är ute å prommar så har jag en lina efter henne utifall de skulle komma någon så kan jag lätt få tag i henne men hon är ändå rätt tuff och sticker en bra bit innan hon letar efter mig eller "mommo". Men somsagt tips på inkallning och när jag kan börja visa att hon inte har något val utan hon ska komma när jag ropar! :)