1:2 på KUB för Down's, 1:8 för T13 och T18
Min sambo och jag fick detta chockbesked för två veckor sedan. Nu är det en knapp vecka kvar till fostervattensprov 6 juli (kunde inte göra moderkaksprov) och vi har pendlat mellan att söka så mycket information som möjligt om resultatet (vårdpersonalen var inte villig att ge någon info) och leta "solskenshistorier" på forum. För man vill ju behålla lite hopp ändå. Vårt resultat var detta:
Jag kommer att fylla 40 samtidigt som barnet föds, så det räknas in.
nackspalt 2,8 mm i vecka 12+0 (cirka)
dvs högt men på många sjukhus räknas det som "högt men inom det normala".
beta-hcg räknat i IE/L i vecka 11+0: 31,1
(Referensintervall för fulländad graviditetsvecka 11: 16,7 ? 120,5 IE/L)
eller <0.2
dvs lågt
papp-a räknat i IE/L i vecka 11+0: 0,31
(referensintervall för fulländad graviditetsvecka 11: 0,63 - 3,99 IE/L)
eller <0.02
dvs kanonlågt
Vad jag inte fattar är hur så lågt beta-hcg plus lågt papp-a ens kunde ge 1:2 för Down's, det borde ju ge högt för trisomi 13 och 18 men inte lika högt för Down's? Spelar inte så stor roll egentligen, prognosen är ändå skitdålig. Men det finns ett program online där man själv kan räkna ut sin risk baserat på värdena man fått, och den gav risken 1:30 för Down's och "högre än 1:10" för trisomi 13 och 18 baserat på mina siffror. Hur mycket högre sades inte, men kanske 1:8 stämmer där då.
www.sbpsoftware.com/trisomy-risk-calculator.html
Min sambo har ett ärftligt hjärtfel vilket får mig att misstänka att det dåliga resultatet skulle kunna betyda att fostret har ett hjärtfel istället. Lågt papp-a och bred nackspalt kan båda två separat betyda hjärtfel. Det var något som ul-läkaren bara viftade bort, trots att medfött hjärtfel är 8 ggr vanligare än Down's. Han menade snarare att de alltid gick hand i hand och att det därför var "meningslöst" att spekulera i vilket som var det ena och vilket som var det andra.
Ni som fått liknande resultat (alltså alla ni som fått högre risk än 1:10 och ffa ni som fick 1:2, 1:3), hur gick det för er? Vill båda höra det bra och det dåliga.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-01 13:16
Frågetecknet i referensintervall för beta-hcg ska vara ett streck. "16,7 - 120,5")