• Anonym (Mamman)

När ska barn sluta se varandra nakna?

Vid vilken ålder ska man sära på barnen så de inte ska se varandra nakna längre?

En tjej som är 12 och grabb som är 14 och de har alltid bytt om tillsammans sen låg ålder. De gör det fortfarande och har inga betänkligheter kring att visa sig naken framför varandra. Det händer när man byter om hemma och den andra råkar vara hemma så går de inte undan osv. 

Är det inte dags att lära dem att inte vara naken framför varandra? När ska man det? 

Är det vanligt att ungdomar som snart är 15 helt ogenerat kan visa sig nakna framför varandra när de har olika kön?

• Svar på tråden När ska barn sluta se varandra nakna?
  • M r a u

När de börjar bry sig om det.

• Anonym (!!!)

Det bestämmer dom väl själva. Eftersom
    Man inte ska göra nakenhet till något fult ska du inte göra ett skit ta.

• Brumma

Är ganska säker på att de själva kommer sluta vara nakna i närheten av varandra när/om de skulle börja tycka det känns pinsamt eller liknande.

Eller så kommer de aldrig göra det och fortsätta vara nakna i varandras närhet.

Vad exakt är problemet tänker du?

• Anonym (Hj)

Det lägger jag mig inte i. När en av dem inte vill får vi övriga respektera det. Mina barn är 10 och 13 och bryr sig inte nämnvärt. Vill man vara ifred hårsmån undan o stänger dörren oavsett anledning.

• fluu

När de inte vill längre kanske?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (K)
    Tonårsmamman1 skrev 2015-07-02 17:48:38 följande:

Det bestämmer de själva. Jag har  aldrig lagt mig i det när det gäller mina barn.

Men när de blir större och könsmogna, snoppen växer och båda får hår osv. Är det lämpligt att de ser det på varandra? 
  • Brumma
    Anonym (K) skrev 2015-07-03 08:21:10 följande:

Men när de blir större och könsmogna, snoppen växer och båda får hår osv. Är det lämpligt att de ser det på varandra? 

Varför inte?
  • zooägaren

men vad i hela friden är så konstigt med att se familjemedlemmar nakna?! 
    Jösses..nu måste denna hysteri få ett slut. Det finns väl inget onaturligt med att vara naken??? Det är väl bara bra att syskonen är så trygga?

Jag är hård , men ärlig!
  • nagev
    zooägaren skrev 2015-07-03 12:23:20 följande:

Jösses..nu måste denna hysteri få ett slut. Det finns väl inget onaturligt med att vara naken??? Det är väl bara bra att syskonen är så trygga?

Kan ju bara  hålla med till 100%
  • Anonym (ingetspeciellt)

Jag tycker inte att det är något dåligt.
    Kanske inte normalt, men normalt är inte lika med bra även om många verkar tro det.
    Jag har alltid kunnat vara nakna med mina syskon, inte så att vi eftersträvar det och går nakna så ofta vi kan men vi brukar byta om inför varandra när vi solar och badar vid sommarstugan och vi brukar bada nakna tillsammans ibland.
    Inget vi ser som speciellt. Vi är alla vuxna mellan 25-35.

• The past is now
    zooägaren skrev 2015-07-03 12:23:20 följande:

Kan bara hålla med!!
  • Anonym (-)

När de inte längre vill. Men fortsätter det i flera år så är det nått fel.

*Inväntar bitska påhopp".

• En struts

Egentligen har ungarna blivit himla pryda för varandra nuförtiden. Det är ju kaos redan vid 7-8 års ålder i skolan när de byter om, tycker jag.

Så det där låter avslappnat, dina barn emellan.
    Jag tror att den här prydheten har kommit av att det råder sån försiktighetsprincip i samhället då det gäller nakenhet. Barn ska inte vara för nakna på stränder och foton och dylikt för pedofilers skull,
    så en tråkig konsekvens har blivit att det nästan är tabu att vara nakna inför varandra.
    Men det finns säkert de människor som kanske är avslappnade inför nakenhet hos andra hela livet? Så det är svårt att säga "hur det ska vara".
    Svårt är det väl att säga ålder också. Vissa barn blir ju könsmogna jättetidigt.

• En struts
    Anonym (Mamman) skrev 2015-07-02 13:45:39 följande:

Är det inte dags att lära dem att inte vara naken framför varandra? När ska man det? 

Är det vanligt att ungdomar som snart är 15 helt ogenerat kan visa sig nakna framför varandra när de har olika kön?

Behöver man lära barn att inte vara nakna inför varandra?
    Jag trodde prydheten kom automatiskt.
    Men behöver det vara fel, för att den inte kommer?
    När man kom upp i högstadieåldern så tyckte man ju att det var lite coolt att bada nakenbastu killar och tjejer, på läger och sånt.
  • Anonym (bonusmamma)
    En struts skrev 2015-07-14 23:38:09 följande:
    Behöver man lära barn att inte vara nakna inför varandra?
    Jag trodde prydheten kom automatiskt.
    Men behöver det vara fel, för att den inte kommer?
    När man kom upp i högstadieåldern så tyckte man ju att det var lite coolt att bada nakenbastu killar och tjejer, på läger och sånt.
    Jag har 2 bonustjejer samt egen son som alla är 14. Dom byter om o duschar gärna ihop o har inga problem att vara nakna inför varandraeller mej.När det är varmt så sover vi alla nakna också Det gäller även när dom har typ bästa kompisarna här.
    Men i skolan är dom rädda för att bli fotade o hamna på nätet så där är det skyla sej som gäller.
    Tror kanske inte att ungdomar i sej är särskilt pryda av sej Dom skickar ju nakenselfies på sej själva till utvalda vilket ju är väldigt oförsiktigt.
    Men detta gör ju att det finns hur många bilder som helst på nakna killar o tjejer som cirkulerar.Så i en liten krets verkar det som mina tycker det är ok att vara nakna ihop
  • Anonym (ledartjej)

Ja du TS hur vanligt det är vet jag så klart inte men när jag o en annan tjej hjälpte till på ett konfaläger i somras så var det 20 deltagare men bara 3 killar.I sovbaracken bodde dom i 4 bäddsrum med en kille i tre rum o 2 rum med bara tjejer då.Vi bodde där också.Det var två likadana dusch o tvättrum i korridoren.För att spara tid på morgonen sa vi att killarna skulle duscha först och sen kunde tjejerna använda båda . Det funkade väl så dom första dagarna men sen märkte vi att rumskompisar gick tillsammans in på killarnas.Vi frågade killarna om dom var OK med det o då sa dom att dom ju ändå klädde av o på sej med tjerna så då kunde dom ju lika gärna duscha ihop.Sen visade det sej att några tjejer från dom rena tjejrummen tog det duschrum där det fanns plats så det blev sällan kö framför tjejernas vilket ju var bra så klart

• Fitnessmamman

Jag tror att om man "delar" på dem och säger att det är fel att byta om framför varann kan göra att dem börjar se sin kropp på ett annat sätt. Nu verkar syskonen väldigt trygga med sina kroppar och det ska man uppmuntra och inte kväva!

Alla ska kunna vara så bekväma i sin kropp att de ska kunna va helt nakna. Speciellt i denna hysteri om hur en kropp ska se ut.

Lär vi våra barn att nakenhet är nått man döljer och inte visar utanför duschen, hur lär vi dem då att vara bekväm i sin nakenhet. Nu menar jag då hemma såklart och i omklädningsrummet i skolan.

Barn, särskilt flickor kan va elaka och känna sig mer otrygga speciellt när hår och bröst börjar växa. Visa att det är okey! Visa att alla ser olika ut så skapar vi vuxna också en acceptans bland barnen! :)

• Anonym (ledartjej)
    Fitnessmamman skrev 2015-09-17 09:47:12 följande:

Jag tror att om man "delar" på dem och säger att det är fel att byta om framför varann kan göra att dem börjar se sin kropp på ett annat sätt. Nu verkar syskonen väldigt trygga med sina kroppar och det ska man uppmuntra och inte kväva!

Alla ska kunna vara så bekväma i sin kropp att de ska kunna va helt nakna. Speciellt i denna hysteri om hur en kropp ska se ut.

Lär vi våra barn att nakenhet är nått man döljer och inte visar utanför duschen, hur lär vi dem då att vara bekväm i sin nakenhet. Nu menar jag då hemma såklart och i omklädningsrummet i skolan.

Barn, särskilt flickor kan va elaka och känna sig mer otrygga speciellt när hår och bröst börjar växa. Visa att det är okey! Visa att alla ser olika ut så skapar vi vuxna också en acceptans bland barnen! :)

Men absolut Kan ju bara hålla med till 100%.På konfalägret så duschade jag o kompisen i båda duschutrymmena och det var faktiskt mer hysch pysch bland bara tjejerna än i den som det fanns killar i ibland.Vi var ju noga med att vara så naturliga som möjligt och att nakenhet i duschsammanhang är en självklarhet och att det inte finns anledning att skyla sej.Är faktiskt övertygad om att deltagarna såg det som positivt
Svar på tråden När ska barn sluta se varandra nakna?