• waywardgirl

Vaknar efter några timmar och kan inte somna om?

Hej som rubriken lyder, är nu detta mitt problem. Mycket oro och stress på sistone har lett till detta problem. Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Är otroligt jobbigt och jag har svår ångest till följd av detta. Har blivit en ond cirkel, där jag vaknar pga oro och oroar mig för att vakna. Är rädd för att bli galen av sömnbrist! Känns som att detta är bortom min kontroll!

Har inte haft besvär länge utan lite mer än en vecka.. men det tar väldigt hårt för det. Känner mig desperat. Har erfarit detta tidigare i samband med en personlig kris då försvann det av sig självt, men tog en månad av mitt liv. Kan det bli så nu också? Är det någon som lidit av detta under en begränsad period? (Har inte sömnproblem annars eller någon diagnos). Har fått imovane av läkare, men detta hjälper inte för att hålla mig i sömn. Vill inte heller ta beroendeframkallande preparat..

Några erfarenheter?

• Svar på tråden Vaknar efter några timmar och kan inte somna om?
  • Karinkurry

Ah!!! Känner precis igen mig! Dvs jag har också haft det så sista dagarna och känner mig desperat och rädd på samma vis som du när kvällen närmar sig. Jag är sååååå trött men somnar inte ändå. Jag har också varit generellt stressad sista månaderna och har svårt slappna av runt ansiktet tex har jag tungan upp i gommen hela tiden som visst är ett stressymptom... Har du det också så!? Kan inte hjälpa så mycket mer än att vi får tänka på varandra och att fler har det så när man ligger där på natten och väntar på att somna...

• waywardgirl

Hej:)

Ja jag känner mig desperat eftersom jag behöver vara någorlunda pigg på dagarna, jobbar heltid. Tycker det är konstigt hur kroppen kan väcka sig själv så, när det är det sista den behöver! Har du provat någon medicin? Jag vill helst avstå sådant och få naturligt bukt på detta, men man blir ju desperat tillslut..

• Aniiee

Som jag skrev igår i en annan tråd: Fixa dig en bra läggningsrutin (vilket, jag vet, inte är så lätt alltid). Även om det inte blir samma klockslag så är ritualen/rutinen kring läggdags något som gör att man kan slappna av och sova bättre. Man gör samma sak varje gång man ska lägga sig, vilket gör en trygg även omedvetet. Vaknar du på natten så skaffa dig en rutin för det också, ett par saker som du går upp och gör, så du inte ligger i sängen och vrider och vänder på dig.

Jag hade/har själv sömnproblem och det blir den där onda spiralen. Kan inte sova - ligger och ältar sömnlösheten/bara väntar på sömnen - kan inte sova för det - somnar och sover superlätt/rastlöst - vaknar efter några timmar - börja om. INTE bra. Enda hjälpen jag fick av vården var insomningstabletter. Funkade inge vidare. Vart mest bara ännu mer zombie. Det som funkat för mig är just att få till en läggningsrutin. Jag kan fortfarande vakna mitt i natten eller för tidigt, men istället för varje dag i veckan så händer det kanske en gång i veckan eller så

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
Svar på tråden Vaknar efter några timmar och kan inte somna om?