• Mio68

Kan man lämna flygplatsen?

Jag o min familj ska ut o resa i vinter och kommer att sitta 10 timmar på flygplatsen i Peking. Dagtid. Kan man lämna flygplatsen? Hur funkar det? Måste man checkd ut och in igen? Är det bara att knata iväg??? Och när man kommer tillbaka till flygplatsen, hur gör man då?

• Svar på tråden Kan man lämna flygplatsen?
  • driver28

Det beror på. Om ni mellanlandar i Kina men inte har visum som krävs för att vistas där får ni inte lämna transitområdet ens. Det vill säga den del av flygplatsen som är innanför säkerhetskontrollen. Har ni däremot visum kan ni lämna flygplatsen och sedan gå igenom säkerhetskontrollen igen med pass och era boardingkort.

• Svenskenishanghai

Hej, självklart får ni göra det! Sverige är ett utav länderna där man får lämna flygplatsen under 72 timmar när man mellanlandar i Kina. Det enda ni behöver är pass och flygbiljett ut ur landet. Googla "72-hour Visa-free Transit" så kan du läsa mer :) Kina är ett magiskt land har bott här i 5 år nu.

• Nerfherder

Fast du bör tänka på att flygplatsen ligger rätt långt bort från centrala peking. Om man inte kan språket blir omöjligt att ta sig runt utan guide. När jag var där 2010 så tog det en h med taxi, in till stan. Jag hade min flckvän som guide, så för mig var det inga problem. Om ni vill enbart besöka kina så är ju det en annan sak. Men tänk så här 10h går rätt fort. Flygplatsen är stor och det finns lite saker att se på, många restauranger i transitimrådet.

• Mio68

Tack för era svar!!!

Nu vet jag lite mer hur vi ska göra och vad vi ska tänka på !!

Svar på tråden Kan man lämna flygplatsen?