• Blablablablaaa

16 år vill VERKLIGEN inte följa med på resa

Jag är 16 år. Mina föräldrar har bjudit hem deras släktingar från Frankrike i 20 dagar och de har bestämt sig för att åka till Danmark i 3 dagar.
    Min släkt som kmr är 50+ år och det finns inte en chans att jag vill följa med till Danmark (jag kan inte ens prata med dom)

Jag har frågat mina föräldrar om jag får stanna hemma själv i 3 dagar (är ensambarn är 16 och vi har en katt) men de vägrar!
    Det är inte så att de inte litar på mig (de VET att jag ALDRIG dricker, röker, har konstiga kompisar osv) Utan anledningen till att de inte vill lämna mig ensam hemma är att dom är rädda att något händer (brand, inbrott, jag gör illa mig, jag typ svimmar eller nåt och ingen kan hjälpa mig, mördare och sånt..)

Tycker ni att mina föräldrar är paranoida? Jag är 16 år och är en väldigt pålitlig tjej. 
    Jag vill VERKLIGEN inte följa med!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden 16 år vill VERKLIGEN inte följa med på resa
  • gahadas

Ja lite paranoida är dom allt. Var hemma själv i en vecka när jag var 14-15 tror jag det var.
    Dom ringde nån gång och mina farföräldrar bodde i närheten. 

Om dom är så oroliga för 
    brand, inbrott, att du gör dig illa, att du svimmar, mördare och sånt när dom är borta i 3 dagar så kommer dom ju dö av oro sedan när flyttar hemifrån.

• vampyria2
    Venne skrev 2015-07-07 21:35:35 följande:
    Ja de kan visst tvinga med sig henne. Men vem får ut något gott av det? Umgås under tvång är sällan ett recept på en trevlig tid ihop. Tonårstiden brukar man inte bli behandlad som ett barn under. Man går inte från barn till vuxen minuten man fyller 18. Hur ska man lära sig bli en ansvarsfull vuxen om man inte sakta får bli mer självständig? 3 dagar vid 16 är inte orimligt.
    Nej jag håller med dig att det är inte rätt väg att gå men vi vet inte vad hennes föräldrar säger om saken och då kanske vi ska tänka oss lite för innan vi säger åt en 16 åring att hon ska säga att hon inte ska åka med.
    Vi har ingen aning om varför föräldrarna vill ha med henne så vi kanske inte ska uppmuntra henne till att sätta sig helt på tvären, så tänkte jag

Jag tror också på att fasa in barnen i vuxenlivet men om något händer så är det en ganska lång bit i från Danmark och har man ingen backupp här hemma så kanske det känns onödigt att lämna 16 åringen hemma, kan ju vara så att föräldrarna inte alls ser på TS på samma sätt som hon ser på sig själv tex.
  • nevermind

Dina föräldrar verkar väldigt hynsiga! Fejka att du är sjuk eller nåt. Jag hade aldrig tvingat med en 16-åring, men det beror på hur personen är.
    Kan inte en kompis bo med dig?

• Blablablablaaa

Jag och mina föräldrar har tsm fixat så att 2 utav mina närmaste vänner ska bo med mig här, så allt är löst nu. 
    Mina föräldrar ville såklart gärna att jag skulle följa med, men de förstår att jag inte skulle ha det roligt och ända anledningen till att de lät mig stanna var ifall nån kompis bodde med mig, så allt är löst :)

• Ego Lovers
    MS skrev 2015-07-07 21:22:41 följande:

Jag har en son som är i din ålder. Han får vara hemma ca en vecka själv eftersom han inte vill åka med på vår semester. Han bor själv hemma, inga problem. Han har iofs sin farmor som han jan ringa om det skulle vara ngt. Har du ngn du skulle kunna ha som stöd att ringa om ngt händer? Envsläkting, en god vän till dina föräldrar eller en av dina kompisars förälder? Kom med konstruktiva förslag till dina föräldrar. Skype-kontakt varje dag var ett annat jättebra förslag. Om du låter bli att bli arg på dina föräldrar och istället lugnt och sansat förklarar hur du skulle lösa ev problem (ni har väl brandvarnare t ex..? Du kanske kan ha en betrodd nära tjejkompis som sover över... Etc) så tror jag att du kan övertyga dem. Om det nu inte är som ngn skrev att de vill ha med dig för att du ska få en möjlighet att lära känna din släkt. Isf är det nog kört, men ju bättre argument du har desto större chans att övertyga dem har du. Lycka till.

Problemet är att det hjälper inte vad du tycker eller vad femtioelva andra föräldrapar tycker. Ni är inte TS föräldrar och så länge TS är omyndig och bor hemma så får inte TS vara hemma själv och då får man snällt följa med. Hade du inte blivit förbannad inombords om du tycker en sak och sedan sitter dina vänner, farföräldrarna osv Oxhagen men självklart ska Kalle få göra.
    Det bevisar bara att man inte kan tänka längre än till sig själv.
    Mina barn är jätte skötsamma men jag litar definitivt inte på andra tonåringar och ungdomar. Har själv varit på fest där 350 personer kom varav 330 var oinbjudna gäster men som hade hör från en kompis kompis kompis att det var föräldrafritt. Och ibland finns det vissa saker våra snart vuxna barn inte kan hantera. Min svägerska råkade ut för detta i tonåren. Hela huset blev kvaddat. Ett hus för fyra miljoner där mina svärföräldrar fick byta golv, måla väggarna och där stereon och en tv blev stulna och wc skålen sönderslagen så de fick en vattenskada. Allt pga att en kompis till min svägerska släppte in några av sina kompisar och dessa släpper in sina kompisar och tillslut hade min svägerska ingen kontroll på situationen utan polisen fick komma.
  • MS
    Ego Lovers skrev 2015-07-08 01:42:56 följande:

Problemet är att det hjälper inte vad du tycker eller vad femtioelva andra föräldrapar tycker. Ni är inte TS föräldrar och så länge TS är omyndig och bor hemma så får inte TS vara hemma själv och då får man snällt följa med. Hade du inte blivit förbannad inombords om du tycker en sak och sedan sitter dina vänner, farföräldrarna osv Oxhagen men självklart ska Kalle få göra.

Det bevisar bara att man inte kan tänka längre än till sig själv.

Mina barn är jätte skötsamma men jag litar definitivt inte på andra tonåringar och ungdomar. Har själv varit på fest där 350 personer kom varav 330 var oinbjudna gäster men som hade hör från en kompis kompis kompis att det var föräldrafritt. Och ibland finns det vissa saker våra snart vuxna barn inte kan hantera. Min svägerska råkade ut för detta i tonåren. Hela huset blev kvaddat. Ett hus för fyra miljoner där mina svärföräldrar fick byta golv, måla väggarna och där stereon och en tv blev stulna och wc skålen sönderslagen så de fick en vattenskada. Allt pga att en kompis till min svägerska släppte in några av sina kompisar och dessa släpper in sina kompisar och tillslut hade min svägerska ingen kontroll på situationen utan polisen fick komma.

Nu sa jag inte vad jag tyckte om TS situation utan försökte uppmana till ett konstruktivt samtal med föräldrarna. Det du beskriver är absolut saker som kan hända och säkert en del av det som TS föräldrar oroar sig för. Är man 16 år så förväntas man uppföra sig som en vuxen men blir ofta behandlad som ett barn (iaf upplevs det ofta så). Jag tror mer på att föräldrarna diskuterar med TS och kommer fram till en lösning alla kan acceptera än att de tvingar med henne respektive lämnar henne hemma i tron att hon har en kompis hos sig eller ngn kompis förälder att ringa. Visst har du rätt i att det inte spelar ngn roll vad jag eller andra föräldrar tycker, men detta är ett forum och jag svarade på en fråga. Tycker du att det är fel att uppmuntra till dialog? Är det bättre att alla bara skriver "TS du är 16 år, du ska göra som dina föräldrar säger. Punkt."?
  • En struts

Jag flyttade hemifrån typ när jag var 16 år. 
    Eller jag bodde hos en kompis typ. Sen bodde jag hos släktingar.
    När jag var sjutton flyttade jag hemifrån på riktigt, till ett inneboende.
    Jag hade inga som helst problem att ta ansvar för mig själv, i den åldern.
    Jo, jag fick väl lite problem med ensamhet. Och det var tradigt att bo i betonggettot Tensta, där jag hyrde i andrahand.

Jag blir så förvånad när jag numera läser att man ansöker om "att barn" ska få ett familjehem, då de är 18 år typ till och med.
    "På min tid" så var man typ vuxen då. Det var fler än jag som hade eget boende vid 18 år. Om man inte hittade sitt eget, så flyttade man till pojk- eller flickvännen. Jag tycker att det är lite synd "att man ska bli vuxen" senare numera. Man missar så stor del av livet, om man inte får vara vuxen i tid.
    Det är ju bra att få några år på sig som självständig vuxen innan man flyttar ihop med någon och bildar familj.
    Kvinnor skaffar ju inte barn förrän de är 40 snart. Och det är faktiskt riskabelt att skaffa barn redan efter 35.

Men, men, vi är väl inte så självständiga numera kanske? Barnaåren har verkligen förskjutits att vara, ett gäng år extra. Det är väl bara att inse kanske?

• Tom Araya
    Blablablablaaa skrev 2015-07-06 22:57:19 följande:

Jag är 16 år. Mina föräldrar har bjudit hem deras släktingar från Frankrike i 20 dagar och de har bestämt sig för att åka till Danmark i 3 dagar.
    Min släkt som kmr är 50+ år och det finns inte en chans att jag vill följa med till Danmark (jag kan inte ens prata med dom)

Jag har frågat mina föräldrar om jag får stanna hemma själv i 3 dagar (är ensambarn är 16 och vi har en katt) men de vägrar!
    Det är inte så att de inte litar på mig (de VET att jag ALDRIG dricker, röker, har konstiga kompisar osv) Utan anledningen till att de inte vill lämna mig ensam hemma är att dom är rädda att något händer (brand, inbrott, jag gör illa mig, jag typ svimmar eller nåt och ingen kan hjälpa mig, mördare och sånt..)

Tycker ni att mina föräldrar är paranoida? Jag är 16 år och är en väldigt pålitlig tjej. 

Är dina föräldrar med dig överallt, alltid?
    Har ni ingen granne du kan ha daglig kontakt med så att allt är okej?
  • nevermind
    Blablablablaaa skrev 2015-07-08 00:57:57 följande:

Jag och mina föräldrar har tsm fixat så att 2 utav mina närmaste vänner ska bo med mig här, så allt är löst nu. 
    Mina föräldrar ville såklart gärna att jag skulle följa med, men de förstår att jag inte skulle ha det roligt och ända anledningen till att de lät mig stanna var ifall nån kompis bodde med mig, så allt är löst :)

Men varför kan du inte bo själv?!
  • EnAnonumius
    Blablablablaaa skrev 2015-07-06 22:57:19 följande:

"Utan anledningen till att de inte vill lämna mig ensam hemma är att dom är rädda att något händer (brand, inbrott, jag gör illa mig, jag typ svimmar eller nåt och ingen kan hjälpa mig, mördare och sånt..)"

Fråga dina föräldrar om de vill att du skall flytta hemifrån överhuvudtaget.

För de, de räknar,upp kan ju lika gärna hända om du är 26 eller 36 eller46 osv och bor i egen lägenhet ensam.

Så be dem komma med mer hållbara argument än något som kan hända dig oavsett vilken ålder du är i och de inte har dig hemma utan du bor i egen lägenhet.

Så nej jag som kvinna 40+ köper inte dina föräldrars förklaring då de är befängda egentligen och saknar rationell grund egentligen.

Så ja dina föräldrar är paranoida.

Du kan ju komma med ett hållbart och rationellt motargument. Fråga dina föräldrar hur de hade tänkt att du skall kunna lära dig att ta hand om dig själv i egen lägenhet när du inte får träna på det.  Och deras förklaring är inte hållbar för att de de tar upp skulle kunna hända dig oavsett ålder och om du bor i egen lägenhet. Risken är knappast större för att jag är under 18år och ni har fortfarande vårdnaden om mig.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • En struts

Kan du inte vara hos någon kompis förresten?
    Jag vill aldrig tvinga min 13-åriga dotter att vara med på sånt hon inte vill vara med på. Det blir så satans tråkigt om hon är negativ.
    Hon är verkligen självständig och åker en hit och en dit. Så skulle jag löst det som förälder. Låtit henne vara hos några släktingar eller med kompisar.
    Men du kanske inte har några du vill vara med. Rynkar på näsan Då förstår jag att det är svårare. I så fall kan du väl "nästa gång" lösa det med att du är på något kollo eller dylikt i samband med att de sticker?
    Du är ändå 16 och måste börja ha ett eget liv.

• MrsBroderTuck

Hur kommer det sig att dom är så rädda för att lämna dig ensam i ynka tre dagar, när du är 16 år gammal? Dom låter ganska paranoida

• En struts
    Blablablablaaa skrev 2015-07-08 00:57:57 följande:

Oj, vad blind jag är. Du har ju löst det. Vad bra.
Svar på tråden 16 år vill VERKLIGEN inte följa med på resa