Nu med tredje barnet har jag inte varit direkt illamående utan mer akuta kväljningar som kan leda till kräkor om jag inte agerat snabbt nog. Jag har haft blåbärssoppa i kylskåpet då det varit jobbigast med tom mage, men ett halvt glas direkt på morgonen har hjälpt mig, dessutom enkelt att kräkas upp. Sedan har jag fått äta små mål varannan timme t ex frukt eller smörgås mellan de vanliga måltiderna. Sambon har i största möjliga mån fått byta bajsblöjor, då det varit jobbigt p g a lukten. Likaså kan jag fortfarande få panik av kläder eller hår mot halsen, så uppsatt hår och inget för åtsittande. Att torka sig efter tvåan (äter Niferex) har också varit jobbigt mellan varven, men det är ju bara att gilla läget. Nu i vecka 26 och sedan några veckor tillbaks är det ytterst sällan jag mår dåligt.
En del har ju salta kex vid sängkanten. Ingefära sägs funka mot illamående, men du får prova dig fram. Jag tror att tom mage kan vara orsaken i alla fall.
Återstår att se om skillnaden i mående kan hänga ihop med var moderkakan ligger eller med kön. Jag har fått två tjejer med moderkakan fram och har den bak denna gången.