• Anonym (Tant)

Godis och sött till småbarn

Jag förstår inte varför så många föräldrar ger sina barn som är under två år godis, saft och annat sött!

Barnet har ju knappast nåt behov av det och har inte börjat velat smaka!

Men när man tar upp det så kan man bli kallad moraltant!!

• Svar på tråden Godis och sött till småbarn
  • tobbe01
    Anonym (Tant) skrev 2015-07-08 06:46:31 följande:

Jag förstår inte varför så många föräldrar ger sina barn som är under två år godis, saft och annat sött!

Barnet har ju knappast nåt behov av det och har inte börjat velat smaka!

Men när man tar upp det så kan man bli kallad moraltant!!

Sluta med att "ta upp det"! 
  • En struts
    Vinterstjärna1984 skrev 2015-07-09 23:27:16 följande:

Så länge det sker med måtta så ser jag inga problem med det.
    Man behöver inte kasta 1kg smågodis  påse med alla sorters färgämnen kombinerade med socker och gelatin i till en 15 månaders bebis, men ger man denne kanske en snickers som fredagsmys tillsammans med popcorn och kanske jordgubbs loka så är det inga större problem. Man behöver inte överdramatisera eller överdriva.
    Det viktiga är att man tar hand om barnens tänder efteråt, köper bamse tuggummi te x med fluor eller annat barn anpassat tuggummi som är bra för tänderna och/eller borstar dem efteråt.
    Läsk är inte heller nödvändigt, kanske bara extra gott när någon fyller år. När jag var liten så drack vi bara läsk då det var fest. Och köper någon en 1,5 liters cola eller fanta flaska hem nu när vi är vuxna och samlas tillsammans, kan den vara där i flera veckor så vi är inte direkt storkonsumenter av läsk bara för att vi fick smaka på det som barn.
    Som jag sa, måtta.
    Det jag aldrig skulle ge mina barn är klubbor eller socker tuggummin, då detta gav mig stora hål i mina tänder då jag köpte det med veckopeng/månadspeng från kiosken då jag var i skolåldern.
    Någon choklad bit vid helgen eller kanske en bit lakrits med lite popcorn eller chips är okej, chips kanske någon gång i månaden, men absolut inte varje dag för då blir det en dålig vana.

Jag tycker snickers är för sött för en liten. Om barnet ska få lite sött, ska det vara mindre sött, som kakor eller dylikt. Varför ens introducera smågodis som lakrits? "Lite sött" har barnet känsla för när det är litet, Och det räcker. Det blir festligt nog.
  • Anonym (Fattar inte heller.)
    Anonym (MSS) skrev 2015-07-09 14:39:25 följande:

Varför blanda sig i vad andra människor gör? Så länge det inte är för ohälsosamt???

Fast att äta socker flera gånger i veckan är väl inte så hälsosamt?
  • Anonym (MSS)
    Anonym (Fattar inte heller.) skrev 2015-07-10 14:53:21 följande:
    Nej men det var ju min poäng.. man kan självklart ha åsikter om människor som endast ger sina barn sötsaker. Men om man låter sitt barn smaka det man själv äter någon gång tycker jag inte någon moral tant ska lägga sig i.
    Nu är det så att vi alla är olika. Uppfostra ditt eget barn som du själv vill då.
  • Anonym (Fattar inte heller.)
    Anonym (MSS) skrev 2015-07-10 15:00:09 följande:
    Nej men det var ju min poäng.. man kan självklart ha åsikter om människor som endast ger sina barn sötsaker. Men om man låter sitt barn smaka det man själv äter någon gång tycker jag inte någon moral tant ska lägga sig i.
    Nu är det så att vi alla är olika. Uppfostra ditt eget barn som du själv vill då.
    Och jag anser inte att man är en moral tant (Hatar det ordet!) för att man har åsikter om att en bebis inte ska få socker, men det är som du säger tur att man får välja själv hur man vill uppfostra sitt barn :) Sen är det skillnad och diskutera om det på familjeliv och gå ut trycka upp det i ansiktet på folk som sitter och matar sina bebisar med socker, även om jag tänker en del saker skulle jag inte säga det rakt ut i alla fall..
  • sextiotalist
    Anonym (Fattar inte heller.) skrev 2015-07-10 14:53:21 följande:
    I mindre mängder inte alls farligt.
    Men du äter inte frukt flera gånger i veckan, äter inte pasta, eller potatis eller... Allt detta omvandlas till exakt samma sak när det bryts ned, som socker.
  • sextiotalist
    Anonym (Fattar inte heller.) skrev 2015-07-10 15:08:54 följande:
    Och jag anser inte att man är en moral tant (Hatar det ordet!) för att man har åsikter om att en bebis inte ska få socker, men det är som du säger tur att man får välja själv hur man vill uppfostra sitt barn :) Sen är det skillnad och diskutera om det på familjeliv och gå ut trycka upp det i ansiktet på folk som sitter och matar sina bebisar med socker, även om jag tänker en del saker skulle jag inte säga det rakt ut i alla fall..
    Nu hade uppenbarligen ts sagt detta
    "Men när man tar upp det så kan man bli kallad moraltant!!"
  • Klexane
    Vinterstjärna1984 skrev 2015-07-09 23:27:16 följande:

Så länge det sker med måtta så ser jag inga problem med det.

Man behöver inte kasta 1kg smågodis  påse med alla sorters färgämnen kombinerade med socker och gelatin i till en 15 månaders bebis, men ger man denne kanske en snickers som fredagsmys tillsammans med popcorn och kanske jordgubbs loka så är det inga större problem. Man behöver inte överdramatisera eller överdriva.

Det viktiga är att man tar hand om barnens tänder efteråt, köper bamse tuggummi te x med fluor eller annat barn anpassat tuggummi som är bra för tänderna och/eller borstar dem efteråt.

Läsk är inte heller nödvändigt, kanske bara extra gott när någon fyller år. När jag var liten så drack vi bara läsk då det var fest. Och köper någon en 1,5 liters cola eller fanta flaska hem nu när vi är vuxna och samlas tillsammans, kan den vara där i flera veckor så vi är inte direkt storkonsumenter av läsk bara för att vi fick smaka på det som barn.

Som jag sa, måtta.

Det jag aldrig skulle ge mina barn är klubbor eller socker tuggummin, då detta gav mig stora hål i mina tänder då jag köpte det med veckopeng/månadspeng från kiosken då jag var i skolåldern.

Någon choklad bit vid helgen eller kanske en bit lakrits med lite popcorn eller chips är okej, chips kanske någon gång i månaden, men absolut inte varje dag för då blir det en dålig vana.

Ang hål i tänderna så är det även mycket genetiskt. Inte bara om man borstar bra eller sköter tänderna bra.
  • Anonym (mor)
    En struts skrev 2015-07-09 18:01:23 följande:

Jag var väldigt restriktiv med sötsaker när tjejen var så liten. Och det har gagnat henne hela livet.
    Inga hål i tänderna, smärt och vältränad.
    Jag ville bereda för en bra hälsa från början. Och ett sunt förhållningssätt till onyttigheter.
    Dels kan hon äta vad hon vill numera, hur hon vill och hur mycket hon vill. Men hon "är lagom" av sig själv. Hon smaskar i sig godis, men hon är inte galen i det. Som barn kan vara. Hon känner efter själv, och är sugen på nyttiga grejer rätt var det är.
    Hon krånglar aldrig med mat. (Det är jag också väldigt glad över, finns så många barn som är kitsliga med maten i skolan)
    Hon har fått ett hälsomässigt förhållningssätt till föda, helt enkelt.
    Och hon kommer aldrig få de där jävla problemen jag hade under tonåren, med bantning och skit, för hon behöver inte tänka på det.
    Det som är så perfekt är att jag efter de där första åren, inte heller var FÖR restriktiv med sött. Jag blev så fruktansvärt irriterad på den överdrivna antisockerhysterin. Jag ville ha ett balanserat sätt mot intag av socker, och inte "göra godis förbjudet och lockande". Och detta har gett resultat. 
    Nu när hon kan springa och köpa godis hursomhelst (barnen kommer till den åldern, där föräldrar inte har något inflytande längre) så gör hon det med måtta.

Det är helt perfekt.

Jag anser att vi uppnått den här balansen, genom att jag var så restriktiv med sött de första åren, och att jag därefter inte var antisockerhysterisk.

Instämmer i det där med "inte antisockerhysterisk". Det tror jag på. Nu hade vi småbarn innan datorn fanns och vi visste inte hur det "skulle vara"!! och vi gjorde ingen stor grej av detta med socker och nu med facit i hand så tänker jag att det var/är därför som våra ungar aldrig särskilt har gillat godis, glass, saft, tårta etc etc etc. Läsk och saft har ingen av dem gillat trots att vi försökte introducera det till födelsedagstårtan på kalaset men de ville ha mjölk (njäk) eller vatten och en ytterst liten tårtbit. Så kan det också vara
  • Anonym (MSS)
    Anonym (Fattar inte heller.) skrev 2015-07-10 15:08:54 följande:
    Haha jag fick faktiskt moraltant som andra säger från just TS, jag använder inte heller det ordet :) men jag förstår din poäng med.
  • Anonym (Heaven)
    sextiotalist skrev 2015-07-10 15:47:50 följande:

I mindre mängder inte alls farligt.

Men du äter inte frukt flera gånger i veckan, äter inte pasta, eller potatis eller... Allt detta omvandlas till exakt samma sak när det bryts ned, som socker.

• euro9

Du som vill lära dig något, läs, ni andra bläddra vidare.

Det finns två saker som är hårt programmerade i hjärnan på människor, nämligen suget efter socker och kolsyra.

Detta beror på att alla människor har en ämnesomsättning baserad på socker. Det spelar ingen roll VAD du äter, det blir socker i slutändan, för det är socker som cellernas ribosomer använder som drivmedel.

Militären VET att man kan leva på enbart vatten och kolhydrater *LÄNGE*, kanske en månad eller så, dvs med ett par backar CocaCola kan du överleva länge även om du är hungrig och mår som skit.

Kolsyran signalerar "färskt drickbart vatten", så den är också en överlevnadsfaktor.

Små barn har ännu inte utvecklat full ämnesomsättning, och mår bara fint av bröstmjölk (sockret) lite protein, och naturligtvis mineraler och vitaminer.''

Att barn är så förtjusta i "läsk" beror på att man i dessa drycker kombinerar nyckelretningarna socker och kolsyra. Dett har med inprogrammerad överlevnad att göra.

Människor skulle kunna överleva på ENBART kolhydrater, OM det inte vore så att det finns ett par viktiga (essentiella) aminosyror som vi inte har förmågan att skapa själva. Därför skulle det misslyckas att föda up en bebis på cocacola, för vissa äggviteämnen måste vi få i oss utifrån.

En kost på potatis(ris, pasta, bröd) varje dag, två sillar på lördag och färskt vatten kan man leva minst 10 år på. En apelsin varje månad, eller vinbär, blåbär osv. skyddar mot skörbjugg.

Men sötsuget är genetiskt betingat och en överlevnadsfaktor.

Svar på tråden Godis och sött till småbarn