• whangarei

Lämna katten till kattvakten?

Kanske fel forum men jag provar.
    Jag och sambon åker på semester några veckor i sommar och vi har en katt som behöver tillsyn.
    Frågan är nu om katten ska lämnas till kattvakten för att denne inte ska behöva åka till stan varje dag, eller om katten ska få vara hemma eftersom det nog är minst stressande...
    Personligen tycker jag nog att det är bäst att katten är hemma, om den ska till ett nytt ställe tar det ju tid att anpassa sig och så. Samtidigt blir den ensam mycket om den blir kvar hemma...
    Svårt läge. Between a rock and a hard Place, så att säga...

Det handlar bara om några veckor per år, annars är det inga problem..

• Svar på tråden Lämna katten till kattvakten?
  • Anonym (C)

Jag lämnar mina katter hos kattvakten om inte kattvakten kan bo hos mig. Mina katter vill ha mycket sällskap, inte nån som bara kommer och ger dem mat två gånger om dagen. Det brukar funka utmärkt.

• whangarei

C, är det nån som katterna är van att vara hos alltså? Det här kommer att vara ett helt nytt ställe för katten, men med bekanta människor.

• Mio68

Lämna katten hos kattvakten! Det tar ca två dagar för den att komma in på nya stället, sen går det bra. Ensamheten hemma är svårare för katten. Skulle aldrig lämna min katt ensam hemma under flera dagar med bara nån som kom och gav den mat. Katter behöver sällskap!

• Mio68

BTW jag lämnade min förra katt på penionat två- tre veckor om året, då den inte gick i hop med mor o fars katt, annars skulle de ha haft den. Tom pensionat är bättre än ensamhet. Min katt trivdes jättebra!

Min katt som jag har nu lämnar jag till mor o far och den går bra i hop med deras katt o hund fast de inte träffas så ofta. Mor o far bor på annan ort. Allt går, men inte ensamhet.

• whangarei

Tack för svaren. Det är bara det att jag egentligen inte vill lämna katten till den här kattvakten... känns inte så bra liksom...
    Jag vet att den inte mår bra av att vara ensam, den letar familjemedlemmar hela dagarna som det är redan...

• Lotten 66

Finns ingen möjlighet att hitta någon annan som vill ha sällskap av en liten katt när du är på semester...,om du inte vill ha den kattvakt det är tänkt? Jag brukar lämna min till mina föräldrar och det är inga problem.

• Dexter dot com

Se till att nån bor hos dig med katten eller lämna den hos en kattvakt du litar på och har förtroende för annars får du helt enkelt stanna hemma. Att katten måste vara på ett nytt ställer är mycket bättre än att lämna den ensam med tillsyn 2g/dag.
    Personligen skulle jag aldrig låta nån som inte känns väldigt pålitlig ta hand om mina djur, dom kan glömma fönstret öppet, inte prioritera att åka hem till katten, inte ha kunskap att se om katten är sjuk osv.

Svar på tråden Lämna katten till kattvakten?