• ssa123

18 mån går dit näsan pekar

Min 18 mån vägrar åka vagn bli buren eller vad som helst. Gå själv är vad som gäller.

Oftast funkar det ju inte men ibland skulle hon ju kunna få göra det om det inte vore för att hon går/springer dit näsan pekar. Totalt ointresserad av åt vilket håll jag går. Hon vänder sig ibland om och vinkar åt mig innan hon rusar vidare.

Är det så med 18 månaders eller finns det knep för att få henne att hålla sig runt mig?

Hålla handen vägrar hon också

• Svar på tråden 18 mån går dit näsan pekar
  • Anna74a

Jag tränade min son på att hålla handen och det var ju inte så poppis men en nödvändighet när de inta har något vidare begrepp om trafik osv.

• Amanda84

Träna på att hålla i handen. Vill hon inte så får hon åka vagn. Det gäller bara att vara konsekvent. Det kan också hjälpa om ni stannar ofta för att titta på saker längs vägen: blommor, pinnar, träd, bilar, maskar, som ni pratar om. Det gör det roligare att hålla sig nära den vuxne. :)

• tulip79

Min 3,5 åring har successivt blivit bättre på att hålla handen. Precis som din dotter bryr han sig inte om vi går åt varsitt håll. I många fall vänder han inte om o går tillbaka (om han själv inte vill). Så det är bara att se till att han håller sig nära mig när vi är i stan (vi bor ensligt på landet o här får han gå fritt). Nu är han så stor att han brukar få välja på att gå nära (ca 0,5 m ifrån mig) eller hålla handen. Rusa iväg brukar han iaf inte göra. Har tyvärr inga tips mer än att öva på att hålla handen.

• ssa123

Funderar lite om hon är för liten för att 'lära'ännu?

Men får jobba på detta att hålla handen.

Ofta får hon ju också helt enkla åka i vagnen och sura:)

• cattus

Vår dotter är nu 1år10mån och det är först de senaste 2-3 månaderna hon håller handen korta stunder. Hon har blivit lite bättre på att lyssna men går helst dit något roligt händer eller springer åt motsatt håll för att få bli jagad(livsfarligt vid vägar). Det blir väl bättre med tiden och med övning...

• ssa123
    cattus skrev 2015-07-11 22:24:52 följande:

Vår dotter är nu 1år10mån och det är först de senaste 2-3 månaderna hon håller handen korta stunder. Hon har blivit lite bättre på att lyssna men går helst dit något roligt händer eller springer åt motsatt håll för att få bli jagad(livsfarligt vid vägar). Det blir väl bättre med tiden och med övning...

Jo att bli jagad är ju det roligaste som finns:) försöker att gå efter så lite som möjligt,dels för att hon då givetvis fortsätter frammåt för jag 'följer ju med' och dels för att hon kan börja springa som en galning i hopp om att bli jagad.

Idag fick dock hålla handen ovanligt länge så det kanske reder sig
Svar på tråden 18 mån går dit näsan pekar