• Manu

Olovslundsskolan - mobbning

Hej!

Mina vänners sjuåriga dotter har blivit allvarligt mobbad i Olovslundsskolan i Bromma. Mobbningen har pågått under ett helt läsår och ökat i omfattning under året utan att lärarna sett eller förstått. Föräldrarna har under året upprepade gånger påtalat att barn varit elaka mot deras barn men lärarna har hela tiden avfärdat dem med att lägga ansvaret på den lilla flickan och sagt att det är en så fin och snäll klass. Föräldrarna har inte förstått vad som pågått. Förutom grava trakasserier och härksartekniker i form av maktlekar, utfrysning, trakasserier mm har det gått så långt en jämnårig flicka bakbundit mina vänners flicka, liggandes på mage, med ett hopprep på skolgården och satt sig över hennes rygg så att hon inte fick luft.

Skolan har inte velat erkänna att det är mobbning och har endast efter polisanmälan och anmälan till skolinspektionen/BEO kommit med svag respons i form av diffusa handlingsplaner. Föräldrarna har krävt, för att deras allvarligt skändade dotter ska ha en chans att komma tillbaka, att de barn som aktivt kränkt och misshandlat deras barn (6 st) ska flyttas till annan klass men det vågar rektor inte göra. Han är väl rädd för de andra föräldrarna.

Jag blev helt chockad när jag hörde om detta och har, som tur är, inga barn i denna skola men får det gå till så här? Det finns ju lagstöd för att flytta barn och är något som politiker profilerat sig med när det infördes. Varför ska mina vänners flicka som utsatts för ett ofattbart och långvarigt lidande redan och som kan få livslånga bestående men av den grava mobbning hon utsatts för vara den som behöver byta skola? Är det hon som ska behöva komma ny till en klass och kämpa med att komma in i en ny grupp och lära känna nya vuxna? Jag tycker det låter som en självklarhet att flytta på de förövande barnen. 

• Svar på tråden Olovslundsskolan - mobbning
  • LoggadesUr

Min bror blev också mobbad i äckelstället Bromma, fast i typ Äppelviken. Äckliga överklassungar.

• Butterscotch

Jag tycker också att det är de som mobbar som man ska flytta på, om inte den mobbade själv väljer det. Beter man sig som ett arsle ska man få straff/konsekvens av det.

Svar på tråden Olovslundsskolan - mobbning