• Alzelin

uthyrd till kund inom tillv.ind. jobbar skift och är gravid..

Har en del funderingar kring arbete och graviditet och hoppas på att kunna få någon hjälp :) 
    Jag är tillsvidare anställd på ett företag via ett bemanningsföretag och är gravid i v 15.
    På företaget som jag är "fast" uthyrd till förekommer det väldigt mycket tunga lyft samt att jag jobbar 5-skift (ex2 fm, 3 em, 2 natt). 
    Jag är enda tjejjen på mitt skift och jag är också den som arbetar hårdast av oss 6 anställda. Vi är 2 från bemanning på mitt skift och konkurrensen mellan oss är hård. Jag trivs heller inte så bra på mitt jobb då det är otrevligt folk som arbetar där samt att det går många falska rykten om alla..

Måste jag som inhyrd arbeta hårdare än dom andra trots att jag är gravid?
    Vem ska jag berätta för först att jag är gravid, min chef eller chefen för företaget som jag arbetar på?
    Kan jag säga ifrån mig uppgifter såsom att fylla på färg då säckarna väger 25kg då min kropp inte orkar lyfta så tungt?

Jag har tänk höra mig för hos min chef och se om det går att bli förflyttad och få andra arbetsuppgifter men om det inte går så måste jag söka grav.penning..

Hur bra skulle det vara för den kommande bebisen om jag satt i en hjullastare och skumpa i 8h?

Jag är förstagångsföderska och vet därför ingenting om någonting och jag hoppas att jag kan få någon hjälp av er som vet lite mer än mig :) 
    Tack på förhand ;)

• Svar på tråden uthyrd till kund inom tillv.ind. jobbar skift och är gravid..
  • amalie79

Jag jobbar inte i industri utan utomhus och hjullastare, gräsklippare, mm var inga problem sa min bm( frågade för att min chef ville plocka bort mig från vissa uppgifter redan nu, tänkte om de hör det från bm så lyssnar de på mig)

Så länge det kändes bra för mig så var det mesta ok enligt henne.

Har dock frånsagt mig bära torkskåp osv. Men det orkar jag inte riktigt annars heller.

Dubbelt så hårt som de andra ska du inte jobba, gravid eller ej! Det är du själv som sliter ut dig och ingen tackar dig för det.

• Anonym (!)

Berätta för din arbetsgivare och begär förflyttning! Jag skulle inte jobba som du. Och nej du behöver inte jobba mer en andra. Nu måste du tänka på dig och barnet. Är du med i facket? Om du inte kan få en förflyttning, som dom måste försöka erbjuda. Se till att bli sjukskriven... Grav penng kan du nog bara få 2 månader innan det är dax att föda, om jag inte mins fel.

Grattis och ta hand om er :)

• Alzelin

Tack för era svar! 

Jag har haft möte med min chef för ett par veckor sedan då hon undrar om jag jobbade dåligt och tog mycket raster.. 
    Det kändes som ett slag i ansiktet då jag arbetar 8h utan raster och jag lämnar aldrig mina maskiner som jag har hand om..

Ännu är jag inte med i facket men jag tror att en förflyttning borde vara enkelt att fixa.. ska prata med min chef efter semestern.. :)

• Anonym (!)
    Alzelin skrev 2015-07-10 13:42:49 följande:

Tack för era svar! 

Jag har haft möte med min chef för ett par veckor sedan då hon undrar om jag jobbade dåligt och tog mycket raster.. 

Det kändes som ett slag i ansiktet då jag arbetar 8h utan raster och jag lämnar aldrig mina maskiner som jag har hand om..

Ännu är jag inte med i facket men jag tror att en förflyttning borde vara enkelt att fixa.. ska prata med min chef efter semestern.. :)

Då så :) lycka till

PS jävligt irriterande att få sånt från chefen, när man gör mer en andra :(
Svar på tråden uthyrd till kund inom tillv.ind. jobbar skift och är gravid..