• Anonym (???)

Vad är det värsta med att vara styvförälder?

Vad är det värsta med att han/hon hade barn sen tidigare? Och vad önskar du att du hade vetat innan du gav dig in på det? Vad har du lärt dig?

• Svar på tråden Vad är det värsta med att vara styvförälder?
  • Anonym (L)
    Anonym (mesh) skrev 2015-08-23 12:44:09 följande:
    Förhållanden tar ju slut, inte direkt troligt att jag är ihop med samma om säg 20 år. Så ser ju statistiken ut.
    Okej... Ja, så ser kanske statistiken ut, och så lär den garanterat fortsätta se ut också om alla börjar tänka från första början att ett förhållande ska ta slut. Jag skulle aldrig kunna leva så, och speciellt inte då det finns barn med i bilden, för tar förhållandet slut påverkar det dem också. Tycker bara det är ett märkligt sätt att leva. Men var och en med sitt...
  • Anonym (mesh)
    Anonym (L) skrev 2015-08-23 12:56:01 följande:
    Okej... Ja, så ser kanske statistiken ut, och så lär den garanterat fortsätta se ut också om alla börjar tänka från första början att ett förhållande ska ta slut. Jag skulle aldrig kunna leva så, och speciellt inte då det finns barn med i bilden, för tar förhållandet slut påverkar det dem också. Tycker bara det är ett märkligt sätt att leva. Men var och en med sitt...
    Jag har typ aldrig någonsin sett ett förhållande som varit mer än 10-12 år i hela mitt liv så jag har svårt att tro på det. Enligt har jag inga problem med det, tror ju liksom inte att jag kommer bli ensam någonsin. Kommer alltid att vara i ett förhållande men jag tycker också att det är mysigt att vara i en familj och en släkt som man har lärt känna.
  • Gung Ho
    Anonym (mesh) skrev 2015-08-23 13:23:23 följande:

Det jobbigaste tycker jag är att man har någon sorts familj men man vet om att den troligtvis kommer vara helt borta ur ens liv om några år. Jag har ganska lätt för att vänja mig och tycka om situationer. Så det kan kännas deppigt att veta att jag inte kommer vara en del av det familjeliv jag har vant mig vid och tycker om i framtiden.

Fast här har du ju gett upp från början!

Jag har precis gift mig med den kvinnan jag vill leva resten av mitt liv med. På 'köpet' fick jag en fantastisk bonustjej som jag har en jättenära relation med! Visst vet jag att de flesta äktenskap slutar i skilsmässa men inte kan jag gå och tänka på det!!
  • Anonym (mesh)
    Gung Ho skrev 2015-08-23 13:07:54 följande:

Jag har precis gift mig med den kvinnan jag vill leva resten av mitt liv med. På 'köpet' fick jag en fantastisk bonustjej som jag har en jättenära relation med! Visst vet jag att de flesta äktenskap slutar i skilsmässa men inte kan jag gå och tänka på det!!
    Känns bara så naivt och dumt att tro att man kommer vara tillsammans i 40 år.
  • Anonym (L)
    Anonym (mesh) skrev 2015-08-23 13:14:54 följande:
    Då kanske du inte är med rätt man? Jag kan inte tänka mig något annat alls än att jag ska vara tillsammans med min man i kommande 40 år!
  • Anonym (mesh)
    Anonym (L) skrev 2015-08-23 13:57:07 följande:
    Då kanske du inte är med rätt man? Jag kan inte tänka mig något annat alls än att jag ska vara tillsammans med min man i kommande 40 år!
    Tror inte det finns någon rätt man där det håller för resten av livet. Tror helt enkelt inte att människan är skapt för att vara tillsammans i monogami för ett helt liv. Tycker man ser det rätt tydligt nu när vi inte har samma strukturer som tidigare som låser fats män och kvinnor till varandra utan det är okej att bryta. Då bryter dom flesta förr eller senare.
  • Anonym (L)
    Anonym (mesh) skrev 2015-08-23 14:07:33 följande:
    Tror inte det finns någon rätt man där det håller för resten av livet. Tror helt enkelt inte att människan är skapt för att vara tillsammans i monogami för ett helt liv. Tycker man ser det rätt tydligt nu när vi inte har samma strukturer som tidigare som låser fats män och kvinnor till varandra utan det är okej att bryta. Då bryter dom flesta förr eller senare.
    Jaa, då har vi bara olika syn på det hela. Jag känner många gamla människor som varit tillsammans i 50-60 år och mina föräldrar har varit tillsammans i snart 40 år, så jag känner starkt för att man KAN hålla ihop också!
    Men tycker kanske att du för barnens skull ska vara försiktig med att leva alldeles för mycket familjeliv ifall du tänkt att du inte ska vara med så länge. Då är det bättre att de bara ser dig som pappas flickvän och inget mer, lättare för dem att gå vidare då.
  • Gung Ho
    Anonym (mesh) skrev 2015-08-23 15:07:33 följande:
    Det gäller ju att hitta rätt vilket inte är lätt..
    Var väl också som du tidigare tills jag träffade helt rätt! Träffas man vid 30+ tror jag också chanserna är större då man oftast vet mer vad man vill i livet samt inte ändrar sig så mkt framöver jämfört med 20-30..
  • sextiotalist
    Anonym (mesh) skrev 2015-08-23 12:58:44 följande:
    Jag har typ aldrig någonsin sett ett förhållande som varit mer än 10-12 år i hela mitt liv så jag har svårt att tro på det. Enligt har jag inga problem med det, tror ju liksom inte att jag kommer bli ensam någonsin. Kommer alltid att vara i ett förhållande men jag tycker också att det är mysigt att vara i en familj och en släkt som man har lärt känna.
    Sorgligt, jag är omgiven av förhållanden som är minst 20-25 år. De allra flesta som jag känner träffade sin respektive någon gång mellan 25 och 30 (några senare än så, jag t.ex) och en klar majoritet hänger ihop än (och då är vi över 50 allihopa, de äldsta börjar närmar sig 60)
    Det finns två väldigt långa förhållande (bland mina gamla klasskamrater), en som har hängt ihop i snart 40 och en i 35 år
  • sextiotalist
    Anonym (mesh) skrev 2015-08-23 13:14:54 följande:
    Låt folk vara naiva då, men jag förväntar mig att leva livet ut med min sambo (och vi har varit tillsammans i över 20 år).
    Hans mamma och pappa är separerade, men omgifta och det är nog snart 40 år för båda två som de levt ihop med sina nya
  • sextiotalist
    Anonym (mesh) skrev 2015-08-23 12:44:09 följande:
    Förhållanden tar ju slut, inte direkt troligt att jag är ihop med samma om säg 20 år. Så ser ju statistiken ut.
    Statistiken visar hur lång tid folk har varit tillsammans innan de skiljer sig, inte hur lång tid folk har levt ihop.
    Men efter lite googling, de flesta äktenskapen (mer än 50%) avslutas pga en av partnerna dör
    Snittet på ett äktenskap är ungefär 25 år
  • smulpaj01

Även om förhållandet med mannen skulle ta slut så kommer ju aldrig (förhoppningsvis) förhållandet med hans barn att göra det.

• sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2015-08-24 09:25:55 följande:

Även om förhållandet med mannen skulle ta slut så kommer ju aldrig (förhoppningsvis) förhållandet med hans barn att göra det.

Tyvärr så är det väldigt vanligt, bland de separationer i styvfamiljer som jag känner till så tror jag bara det är en eller två som har kontakt med sitt ex barn. Inte ens den, som ansåg sig vara den bästa bonusmamman, har kontakt med sitt ex barn (men de som har det, hade ingen föräldraroll, utan var mer som jag i sin relation till barnen)
  • smulpaj01
    sextiotalist skrev 2015-08-24 09:29:01 följande:
    Tyvärr så är det väldigt vanligt, bland de separationer i styvfamiljer som jag känner till så tror jag bara det är en eller två som har kontakt med sitt ex barn. Inte ens den, som ansåg sig vara den bästa bonusmamman, har kontakt med sitt ex barn (men de som har det, hade ingen föräldraroll, utan var mer som jag i sin relation till barnen)

Jag och min sambo hade ett uppehåll på 1, 5 år. Vi höll dock hela tiden kontakten med varandras barn (inte med varandra dock) och detta trots att vi inte egentligen haft någon föräldraroll utan "bara" väldigt bra familjerelation med varandras barn.
  • Anonym (Curlingen)

Blir så jävla less på att det daltas och curlas med sambons barn, det skär i mig att hon inte fattar att dom blir monster.
    Till och med mina barn blir häpna av deras slapp helt och hotell tänk. Nej aldrig mer någon med barn som inte vet hur man uppfostra dom.

• Brumma
    Anonym (mesh) skrev 2015-08-23 12:58:44 följande:

Jag o min man har varit ihop i 15 år. Så familjen jag fick på köpet kommer för alltid vara min familj - oavsett om vi håller i 5, 10, 20 år till - eller för alltid.

Relationen med hans barn har ju gått från att vara "min mans barn" till att bli en egen fristående relation oberoende av pappan (min man).

Har flera vänner runt mig som träffades i gymnasieåldern. Vi är nu runt 40 och de är fortfarande tillsammans..

Känns som om du haft otur med vilkas förhållanden du fått att relatera till..

Sedan - går du runt och är säker på att det tar slut, jag då kan jag nästan garantera att det gör det. Förr eller senare.

Går du in o tänker att det kan bli tufft men det är värt att kämpa för - då tar man sig igenom mkt mer..
  • Brumma
    Gung Ho skrev 2015-08-23 13:07:54 följande:

Grattis :)
  • Anonym (häxan)

Det värsta? Precis allt! Hemsk biomamma, mesig man/pappa, bortskämd snorunge, att bli behandlad som en bekväm person att lasta över ungen på när man har något roligare för sig, att alltid få höra "du visste vad..."-skiten, att vara tvungen att medla hela jävla tiden, att aldrig få vara i fred, att inte kunna planera ens tre dagar framåt för biomammans ständiga påhitt... ja, listan kan bli hur lång som helst.

Nu är jag äntligen fri och behöver aldrig mer träffa dessa människor, tack och lov!

• Gung Ho
    Anonym (häxan) skrev 2015-08-30 12:17:51 följande:

Det värsta? Precis allt! Hemsk biomamma, mesig man/pappa, bortskämd snorunge, att bli behandlad som en bekväm person att lasta över ungen på när man har något roligare för sig, att alltid få höra "du visste vad..."-skiten, att vara tvungen att medla hela jävla tiden, att aldrig få vara i fred, att inte kunna planera ens tre dagar framåt för biomammans ständiga påhitt... ja, listan kan bli hur lång som helst.

Nu är jag äntligen fri och behöver aldrig mer träffa dessa människor, tack och lov!

Så det värsta var egentligen valet av man
  • Anonym (häxan)
    Gung Ho skrev 2015-08-31 00:04:32 följande:
    Så det värsta var egentligen valet av man
    Ja, så var det ju helt klart! Skönt att det är över i alla fallSkrattande.
Svar på tråden Vad är det värsta med att vara styvförälder?