Jag vill heller inte laga mat mer än en gång om dagen, så hemma hos oss så äter vi gårdagens kvällsmat till lunch. Ganska ofta gör jag också några fler portioner än så och fryser in det i portionsförpackningar, så om jag inte är sugen på gårdagens mat så plockar jag fram en låda med något annat och värmer på spisen eller stoppar in i mikron och lägger in gårdagens mat i frysen istället. (Jag är till och med så lat att jag blandar exempelvis köttfärsåsen med pastan och fryser in hela rubbet så är det bara att slänga in i mikron om jag inte orkar koka nya makaroner)
Eftersom jag tycker att det är så jäkla tråkigt att laga mat så gör jag alltid för mycket av allt så att jag har till senare. Om jag ändå skall göra sallad så skivar jag lite extra grönsaker och lägger det i burkar, så slipper jag stå och hacka grönsaker ytterligare en gång samma dag eller dagen efter för att sonen skall ha det till mellanmål.
Till mellanmål äter sonen oftast macka och fil eller naturell youghurt. Ibland med müssli till och alltid med någon form av grönsaker som han tar i handen: en skiva tomat, morot i stavar eller paprika. 1-2 gånger i veckan försöker jag göra något annat än macka/fil/youghurt. Exempelvis gör jag då:
- potatisbullar/potatisplättar (frysta alltså. Jag gör dem inte själv utan steker bara)
- blodkorv/blodpudding
- mosad avokado
- fruktsallad med fil eller grädde
- "pizzamacka" (brödskiva med ketchup, skinka, ost och pizzakrydda och så in i tio sekunder i mikron eller i mackjärnet om jag har mer tid och orkar diska det)
- gröt (havre, risgryn eller mannagryn. Risgrynsgröt köper jag färdig, men det andra lagar jag själv)
- äppelgojs som jag gör av två rivna äpplen, en halv dl havregryn, smör och lite vatten som får koka ihop och kanel på det. Det tar några minuter att tillaga och sonen älskar det eftersom det är mer äpple än gröt. Funkar även helt okej att äta kallt om det blir över.
- grönsaker med dippa då jag skivar grukstavar, morot och paprika och så får sonen doppa i guacamole och ett par knäckebröd till det. (det har även hänt ett par gånger att han får dippa grönsakerna i vanlig chipsdippa men det har bara berott på att vi har haft över från vår "vuxentid" kvällen tidigare)
- bönor, ärtor och majs. Sonen ääälskar det, så det händer någon gång varannan vecka att han får en skål med det, så äter han med fingrarna. Det tar ju ingen tid att göra i ordning heller. När de frysta ärtorna har tinat i två minuter i kokt vatten så kör jag ner alltihop i ett durkslag och spolar ordentligt under kranen. Bönorna blir avsköljda, majsen blir av med en del av sockret och lagen, och ärtorna svalnar.
Hade inte sonen varit äggallergiker så hade han säkert ätit omelett som mellanmål ett par dagar i veckan också, eftersom jag älskar det och det går så jäkla fort. Jag knäcker bara ett par ägg i stekpannan och slänger i vad som helst som har blivit över från lunchen: korvbitar, riven ost, grönsaker, köttbullar, köttfärs, skinka, räkor...
Ofta äter han samma mellanmål två dagar i rad eftersom jag gör lite extra och sparar.