fjällräven lady skrev 2015-07-12 19:56:51 följande:
Bra att du är försiktig :) eftersom du verkar vara så orolig så att du frågar efter råd här på forum så tycker jag du ska söka för å få kolla upp det. Det är det bästa, ring bm så får hon hjälpa dig. De kan bero på så mycket alla symtom du har, jag skulle i alla fall kollat upp det direkt, för att jag är så orolig av mig och rädd att något ska hända som jag hade kunnat förhindra..
Jag var inne för några veckor sen på bb för jag tyckte att jag hade så onormalt mycket sammandragningar, och läkaren ville ha mig inne på observation några timmar. Efter några timmar undersöktes jag och tappen var mjuk, då fick jag en spruta bricanyl och stanna över natten för å se att det gav med sig å sluta med sammandragningarna. Vilket det gjorde. Sedan skickade läkaren hem mig med rådet att ta det lungt och återkomma om det fortsatte, kom blod eller så. Annars inga problem, han sa också att bebisen kommer inte ramla ut den närmsta framtiden trots min mjuka tapp. Och att jag kommer ha sammadragningar resten av grav men att jah bör vara uppmärksam bara å ringa direkt jag känner mig minsta osäker för att få det kollat.MEN trots min historia så behöver det inte vara så för dig. Vi är alla olika, beroende på hur vi ser ut, hur många barn vi fött osv... du kan ju ha sammandrag utan att du känner det lika mycket som jag också så det är viktigt att kolla upp :)
Viktiga saker att tänka på är att alltid ringa BB/kvinnokliniken/BM direkt vid: ? sammandragningar som inte släpper vid vila. ? blödning ? missfärgade gula/gröna/bruna flyningar ? misstänkt vattenavgång ? magsmärtor ?
Jag skulle ringa 100 gånger och få åka in å hem helt i onödan och få stilla min oro, än att det faktiskt är något fel. Kom ihåg att dom finns till för DIG, inte du för dom. Du är inte jobbig om du är orolig!
Ja du har rätt, bättre o ringa bm så får hon avgöra om de behöver kollas upp, än att inte gjort något om de nu skulle behövts!
Va skönt att de kunde stoppa dina SD. Lite rolig formulering att bebisen inte kommer ramla ut ;)
Hur känns det för dig nu? Jobbar du eller sjukskriven?
Ja har en liten skräck att något ska va fel, av två orsaker, ja vill gärna gå tiden ut och att allt är bra, samt att jag verkligen känner att jag måste jobba och inte "kan"bli sjukskriven.. Ja vet hur dum de låter, de sista. Jag skulle självklart utan tvekan prioritera läkares inrådan om de skulle sjukskriva mig, men jag hoppas att jag slipper komma dit, de är säkert lite därför jag är orolig.. Nytt jobb, drömjobbet, och ja vill verkligen visa framfötterna..
Så de gör säkert att jag nojjar ännu mer :/
Skönt o vädra ut sig lite, mycket tankar man har inom sig när man är gravid tydligen! Är mitt första..