• Tj83

Massa sammandragningar v23-24

Hej jag är gravid för första gången å har sen nån vecka haft massa sd! Två senaste veckorna har dom varit väldigt kraftiga och dom kommer va ja än gör! Vilar, går, ja inget får dom att sluta :((

Jag har kollat tappen 3 ggr å den är hela tiden stängd och 4cm lång! Läkarna sägee typ att ja ska vara som vanligt men d går inte då dom maler på var 10-15 minut ibland:(

Jag har ingen uvi just nu för har just lämnat odling!

Jag är livrädd att föda för tidigt å plågas av dessa tankar varje dag!

Sd kommer bara av minsta lilla å även vid vila!!

Ibland gör dom nästan ont å magen blir som öm efter ???? ändå gör läkarna inget å vill inte skriva ut bricanyl!!

Någon som varit med om detta ä d gått bra!? Ska in å kolla tappen igeb om 10 dagar men ja e skraj varje dag att fl ska starta ????

Nån som kan lugna mig?

• Svar på tråden Massa sammandragningar v23-24
  • Menstruella

Jag började känna av en massa sammandragningar kring vecka 20-21. Blev orolig för att dom kom så tätt trots att jag typ bara låg och vilade (som värst upp till 8-10 st på en timme) så jag har varit inne till förlossningen samt lämnat odlingar flera gånger men där såg allt bra ut som för dig. Fått förklaringen att vissa helt enkelt har känslig livmoder som lättare triggas igång men det ska inte vara någon fara. Är nu i vecka 35 och bebisen visar inga tecken på att vara på väg ut än, sammandragningarna har lugnat sig lite senaste veckorna :)

• Sous

Hade så i min graviditet 2012. Hade kontinuerligt sammandragningar typ var 5-6 minut från v 26-27 någonting. Oftast dygnet runt. De gjorde inte ont, men det kändes ju obehagligt. Magen blev ju stenhård. Fick Bricanyl och blev till slut sjukskriven, gick ju inte att sova... Men sonen höll sig på plats till v 39 så det gick bra ändå. Fick inte heller någon vettig förklaring till varför.

• Tj83

Okej d är kanske bara gilla läget! Skönt att d gått bra för er???? man är väl extra nojig med första Barnet ????

• Tj83

Ursäkta frågetecknens dom kommer då ja gör emojisarna! Funkar visst inte på fl:)

• Sous
    Tj83 skrev 2015-07-13 15:45:08 följande:

Okej d är kanske bara gilla läget! Skönt att d gått bra för er???? man är väl extra nojig med första Barnet ????

Så länge tappen inte påverkas så är det ok. Men var inte rädd för att be om kontroller. Bricanyl är inget att sträva efter om man absolut inte behöver. Biverkningarna var nästan lika illa som sammandragningarna, jag darrade som en Parkinson-patient och hade fruktansvärd hjärtklappning. Det ska nog gå bra för dig! Minns att det fanns en tråd, typ Vi som har täta sammandragningar tidigt eller något åt det hållet när det var aktuellt för mig.
  • Lisen84

Hej.

Jag är i v 23 och har haft mkt SD sedan v 20. Kollat tappen på gynakuten för 1 v sedan då jag hade som mensvärk som inte ville släppa men dom hittade ingen förklaring till SD. Det känns obehagligt och jag är rädd för att gå tillbaka till ett stressigt jobb nu efter semester :(

Ska till spec. gyn nästa vecka så får se vad dom säger om det. Har varit sjukskriven 75% tills nu pga hyperemesis.

Min syster hade en del SD vid sina båda graviditeter, de började vid ca v 20 men hon blev igångsatt i v 42 med båda så det måste nog inte betyda förtidig födsel :)

• Tj83

D jag funderar över är ctg, dom gjorde ingen på mig å sa att d är för tidigt:/ verkar som att vissa får göra d!

Be om sjukskrivning om sd e jobbiga! Jag e sjukskriven 100 och har varit d ett tag

Just nu är hela magen öm å spänd å min oro ger sig inte!

Känna som om dom inte bryr sig så hårt då man e så tidigt i grav!

Ja har fått tjata Mig till kontroller:(

Svar på tråden Massa sammandragningar v23-24