• hondendärtjejen

Vett och etikett vid lek hemma hos andra.

Har en sexåring och vi bor i ett lägenhets område där det är många barn som går i samma förskola/kommer börja i samma klass nu till hösten. Nu har dom börjat leka hemma hos varandra själva och "springer ut och in" hos varandra. Ska man som förälder bjuda in sig själv och vara med? Eller ska man låta barnen vara och låta kompisens föräldrar sköta det när dom kommer och knackar på och vill leka?

Jag är inte en så social person och har lite svårt med koder ibland. Det är ett gäng föräldrar som hänger ihop ofta där alla barn känner varandra och jag är lite "utanför" så jag vet inte vad jag ska vara i allt!

• Svar på tråden Vett och etikett vid lek hemma hos andra.
  • Annelie 76

Sexåringar fixar väl leken själv men jag tror inte det är fel om du åtminstone presenterar dig för föräldrarna så de har lite koll på vad du är för en.

• jenny99

Nej du behöver inte vara med.Men gärna hälsa på föräldrarna om ni ses och byta några ord.Har jag alltid gjort.Det är för att det ska falla naturligt att veta min framtida tonårings vänners föräldrar.

• En blå giraff

Om du träffar på kompisens föräldrar så hälsa på dem och tala om att du är mamma till XX. Jag brukar säga att de får skicka hem mitt barn om de tycker det blir lek för länge eller dylikt. Och att barnen gärna kan leka här också. För övrigt ska man inte behöva lägga sig i. Jag brukar be att få mobilnumret till föräldern så kan man skicka ett SMS om man vill att barnet ska komma hem eller det är annat man undrar.

• hondendärtjejen
    Annelie 76 skrev 2015-07-13 18:53:24 följande:

Sexåringar fixar väl leken själv men jag tror inte det är fel om du åtminstone presenterar dig för föräldrarna så de har lite koll på vad du är för en.

jenny99 skrev 2015-07-13 18:55:03 följande:

Nej du behöver inte vara med.Men gärna hälsa på föräldrarna om ni ses och byta några ord.Har jag alltid gjort.Det är för att det ska falla naturligt att veta min framtida tonårings vänners föräldrar.

Jag känner dom föräldrarna till barnen som grabben leker med, än så länge . Brukar säga hej och presentera mig när det är nya kompisar och föräldrar. Men då ska jag inte skämmas när han går hem till kompisarna bara sådär iallafall
  • Gladskit

Om du skulle vilja så kan du ju ta chansen nu att bli lite mer social med de andra föräldrarna, via barnen.
    Annars brukar vi göra så när vår son kommer och vill leka med "nya" barn att vi följer med hem till dem, presenterar oss och byter telefonnummer så att man kan smsa varandra när det är dags att komma hem eller om det skulle hända något.
    Och om barnen vill leka en annan dag kan man ringa eller smsa och fråga om det passar.

Svar på tråden Vett och etikett vid lek hemma hos andra.