• Hanna 535

Katt har spytt konstant senaste dygnet

Det började vid 00.00-tiden inatt då han spydde upp en hel hög av enbart den mat han ätit + någon pöl av bara genomskinligt. Därefter, säkert varannan timme ungefär, har han spytt gulbrunt genomskinligt och ibland även med lite skum i. Han är kastrerad och innekatt på 1 år.

Han åt lite imorse, men jag tog bort maten då jag hört att de bör svälta i 12 timmar. Han har vatten tillgängligt och har gått och druckit från det, men ca 30 minuter senare spytt upp det igen. Sedan första gången inatt har han spytt säkert 10 gånger och då två gånger per gång, om ni förstår vad jag menar.

En av gångerna han spydde hade han bitar av ett löv i det som kom upp. Den enda växten vi har tillgänglig som jag även sett att han ätit från är Spansk peppar som jag läste idag är giftig för katter.

Jag har varit i kontakt med vet fyra gånger idag plus även ringt till giftcentralen för att höra hur farlig Spansk peppar är för katt, men de hade inte nog mycket uppgifter om det. Fick en jourtid hos veterinären som jag avbokade då han nu mot eftermiddagen började bli piggare och kunde busa lite och så. Jag tänkte att jag avvaktar till imorgon.

Nu undrar jag bara: Finns det någon som har liknande erfarenheter? Tror ni att han återställer sig själv? När bör jag börja ge mat igen, och ska jag då ge bara kokt kyckling / kokt vit fisk / ris? Vilket är bäst av de tre?

Finns det något annat jag själv kan göra för att hjälpa honom att återställa sig?

Han verkar inte ha särskilt ont. Han jämrade sig när han spydde imorse, men han har inte gjort det något mer efter det. Jag är jätteorolig för min lilla älskling.

• Svar på tråden Katt har spytt konstant senaste dygnet
  • Tihi

Ta katten till veterinären om du älskar den så mycket som du säger.

• Hanna 535
    Tihi skrev 2015-07-13 18:59:56 följande:

Ta katten till veterinären om du älskar den så mycket som du säger.

Veterinären sa själv "du behöver bara komma hit om han blir sämre". Då han började må bättre tänkte jag att vi avvaktar till imorgon och far då om det inte blivit ännu bättre.
  • Mantrasina

Vad som är skonkost för hundar är inte samma sak som för katter. Ris vet jag ska vara bra för hundar men inte för katter, kolla upp det noggrant!

Hoppas att katten piggar på sig. Det är ju i mina lekmannaögon lite oroväckande att han kräks upp det han försöker dricka. Katter blir ju väldigt fort uttorkade och väldigt sjuka, så ajg skulle ändå ta katten till veterinären hellre för tidigt än för sent!

• Aylae

Min kisse hade samma grej, hon blev väldigt uttorkad och veterinären gav henne vätska genom en spruta. Jag hade tagit med kissen till veterinären bums!

• Ramborg

Om veterinären gett råd om när du behöver åka dit så följ det rådet med gott samvete.

Jag skulle sett till att katten fick i sig vätska. Vätskeersättning med doseringsspruta så man ser hur mycket man får i den, om den inte dricker självmant.

Kokt vit fisk känns väl skonsamt för en liten katt? Men jag vet inte.

Hoppas den mår bättre snart!

42.
  • Hanna 535

Vi tog han till veterinären inatt då han inte fått i sig någon vätska på ett dygn i och med att han spydde upp det han drack på en gång. Vi hade ingen doseringsspruta heller att använda.

Han fick stanna över natten och de har både röntgat, kollat levern och njurarna och skulle nu föra igenom en sån där vätska för att se om något satt fast i tarmarna eller magen.

Jour + övernattning + allt möjligt. Shit, det här kommer bli dyrt, men vad gör man inte för sin lilla bäbis? Så länge han blir återställd kan jag betala hur mycket som helst. Vi får förhoppningsvis hämta honom nu i eftermiddag.

• Hanna 535

Måste bara tillägga också: Tur att han är försäkrad!! Det är många som inte försäkrar sina katter när de inte är raskatter. Min är blandning mellan huskatt och bondkatt, men jag bestämde mig för att försäkra honom och det är jag väldigt glad för nu.

Så, försäkra era katter för guds skull. Det blir riktigt riktigt dyrt annars. Ta högsta försäkringen för det skiljer inte många kronor i månaden, men kan skilja väldigt mycket när och om det väl händer någonting.

• Hanna 535

Blandning mellan huskatt och Norsk Skogskatt menade jag.... Huskatt och Bondkatt är väl i princip samma sak?

Svar på tråden Katt har spytt konstant senaste dygnet