Hjälp med skoluppgift
Jag håller på och läser till USK, och läser just nu medicin 1 på distans och jag behöver hjälp med en fråga.
Såhär står det i uppgiften, en fallbeskrivning:
Du gör din APL inom hemsjukvården. Din handledare och du ska besöka Karl 68 år. Han har diabetes som han tar insulinsprutor för dagligen. Ni besöker två gånger i veckan för omläggning av ett sår på foten som är svårläkt.
Han har svårt att se och hans syster har flyttat in hos honom för att hjälpa honom.
Under veckan fick ni reda på att hans syster skulle åka bort i tre dagar men att hon gjort iordning mat åt Karl. När ni kommer hem till Karl och ringer på, svarar ingen. Dörren står på glänt och ni går in i köket.
Där står Karl i bara kalsongerna och är allmänt förvirrad. Han svarar lite sluddrigt på tilltal, hans läppar är torra och han har mörka ringar under ögonen. Han är varm och känns febrig när du tar i honom.
Ni hjälper honom att lägga sig i sängen och tar hans blodtryck. Det är lågt och pulsen känns lite svag och lite snabb. Han ber att få vatten och dricker snabbt två glas, men kräks upp allt igen kort därefter. Kalle ber dig att du ska ge honom en extra dos av hans insulin för då blir han nog bra igen.
och då är frågan vad som har hänt Karl, jag trodde först att han hade drabbats av högt blodsocker, men det stämmer inte vad kan det då vara? Jag har en fundering om det kan vara en tia attack/stroke, har ni några funderingar? Men om det är en tia attack eller stroke så har jag en ytterligare fråga, dom frågar om hur jag bemöter begäran av Karl att han vill ha sin insulinspruta, jag ska förklara om han ska få det eller inte och i så fall varför.
Skulle bli superglad om någon kunde hjälpa mig, står fast på denna uppgiften nu.