• Jeanette93

Hjälp med skoluppgift

Jag håller på och läser till USK, och läser just nu medicin 1 på distans och jag behöver hjälp med en fråga.

Såhär står det i uppgiften, en fallbeskrivning:

Du gör din APL inom hemsjukvården. Din handledare och du ska besöka Karl 68 år. Han har diabetes som han tar insulinsprutor för dagligen. Ni besöker två gånger i veckan för omläggning av ett sår på foten som är svårläkt.

Han har svårt att se och hans syster har flyttat in hos honom för att hjälpa honom.

Under veckan fick ni reda på att hans syster skulle åka bort i tre dagar men att hon gjort iordning mat åt Karl. När ni kommer hem till Karl och ringer på, svarar ingen. Dörren står på glänt och ni går in i köket.

Där står Karl i bara kalsongerna och är allmänt förvirrad. Han svarar lite sluddrigt på tilltal, hans läppar är torra och han har mörka ringar under ögonen. Han är varm och känns febrig när du tar i honom.

Ni hjälper honom att lägga sig i sängen och tar hans blodtryck. Det är lågt och pulsen känns lite svag och lite snabb. Han ber att få vatten och dricker snabbt två glas, men kräks upp allt igen kort därefter. Kalle ber dig att du ska ge honom en extra dos av hans insulin för då blir han nog bra igen.

och då är frågan vad som har hänt Karl, jag trodde först att han hade drabbats av högt blodsocker, men det stämmer inte vad kan det då vara? Jag har en fundering om det kan vara en tia attack/stroke, har ni några funderingar? Men om det är en tia attack eller stroke så har jag en ytterligare fråga, dom frågar om hur jag bemöter begäran av Karl att han vill ha sin insulinspruta, jag ska förklara om han ska få det eller inte och i så fall varför.

Skulle bli superglad om någon kunde hjälpa mig, står fast på denna uppgiften nu.

• Svar på tråden Hjälp med skoluppgift
  • Venna

Hur känner du rent spontant att du skulle göra?

Om du är det minsta osäker på om du ska ge insulin eller inte så finns bara två saker du kan göra. Antingen kolla hans blodsocker, om du har en mätare med dig eller om han har en hemma. Eller så ringer du ansvarig sjuksköterska.

Karl kan ha drabbats av en mängd olika saker, som just i det här läget inte är relevanta, eftersom de frågar just specifikt om hans diabetes och insulin. Dessutom så har en eventuell stroke/TIA ingen direkt koppling till om du ska ge insulin eller inte.

Den enda viktiga för dig som undersköterska är att aldrig ge insulin utan att ha en ordination samt att vara helt säker på om du ska ge insulin eller inte, vilket du enbart kan veta genom att kontrollera hans blodsocker. Och även om du har kontrollerat det i det skicket han är i nu så skulle jag inte rekommendera att själv laborera med dosen av insulin. Så mitt svar får bli= Ring ansvarig sjuksköterska.

• Jeanette93
    Venna skrev 2015-07-13 23:49:46 följande:

Hur känner du rent spontant att du skulle göra?

Om du är det minsta osäker på om du ska ge insulin eller inte så finns bara två saker du kan göra. Antingen kolla hans blodsocker, om du har en mätare med dig eller om han har en hemma. Eller så ringer du ansvarig sjuksköterska.

Karl kan ha drabbats av en mängd olika saker, som just i det här läget inte är relevanta, eftersom de frågar just specifikt om hans diabetes och insulin. Dessutom så har en eventuell stroke/TIA ingen direkt koppling till om du ska ge insulin eller inte.

Den enda viktiga för dig som undersköterska är att aldrig ge insulin utan att ha en ordination samt att vara helt säker på om du ska ge insulin eller inte, vilket du enbart kan veta genom att kontrollera hans blodsocker. Och även om du har kontrollerat det i det skicket han är i nu så skulle jag inte rekommendera att själv laborera med dosen av insulin. Så mitt svar får bli= Ring ansvarig sjuksköterska.

Tack så mycket för ett bra svar, men till den första frågan, tror du också att det är en stroke/tia attack han har drabbats av? Det är det ända jag kan komma fram till...
  • Klexane

Svettig, förvirrad, kräkning, desorientert, lågt blodtryck och snabb puls får mig att tänka på lågt blodsocker.

Du ska ta blodsockret och ringa ansvarig sjuksköterska.

Alt ge något med socker efter du kollat blodsockret.

men absolut inte ge insulin innan kontroll av blodsocker. (Dessutom får en undersköterska eller praktikant inte ge insulin utan delegering)

Tia eller stroke låter inte troligt.

• Jeanette93
    Klexane skrev 2015-07-15 00:38:06 följande:

Svettig, förvirrad, kräkning, desorientert, lågt blodtryck och snabb puls får mig att tänka på lågt blodsocker.

Du ska ta blodsockret och ringa ansvarig sjuksköterska.

Alt ge något med socker efter du kollat blodsockret.

men absolut inte ge insulin innan kontroll av blodsocker. (Dessutom får en undersköterska eller praktikant inte ge insulin utan delegering)

Tia eller stroke låter inte troligt.

Jag skrev lågt blodsocker först, för jag tyckte också att de lät troligt, men de var fel...
  • FrökenPi

Jag började fundera på om det kanske kan vara vätskebrist? Det beskrivs att han är törstig och snabbt dricker två glas som han kräks upp igen. Vid vätskebrist ska man tillföra vätskan långsamt, ibland via drop. Vätskebrist kan ge ökad kroppstemperatur/feber och lägre blodtryck.
    Nu har ni redan varit inne på att kolla blodsockret, men hade kollat på det också för säkerhets skull.

Lycka till med arbetet!

• Venna

Visst kan det vara en stroke eller TIA, men det känns inte troligt. Det är inget annat du funderar kring när det gäller Karl? Förutom att ge honom insulin så gör du ju annat där också. Lägger om hans sår, eller hur? En bra vägledning till varför han mår som han gör kan ju vara att inspektera hans sår. Han känns varm, har snabb puls och lågt blodtryck. Det skulle mycket väl kunna vara en rejäl infektion. Jag vill helst inte ge dig alla svar, utan vill egentligen att du ska fundera i flera olika led själv ????

Vid infektion stiger dessutom ofta blodsockret, så som sagt...kontrollera hans blodsocker, ta tempen och kolla upp hur såret ser ut!

• anonym09093

Hej! Hoppas innerligt på att få ett svar trots att tråden är gammal. Jag har nämligen exakt samma uppgift just nu om Karl och ska svara på frågorna "Vad har hänt Karl?" "Vilka kontroller ska jag göra?" och "Vilka åtgärder ska jag göra?". Jag står verkligen helt still och kan inte alls komma fram till något svar. 

Min första tanke var givetvis att Karl har lågt blodsocker men enligt tråden verkar det vara fel. Är det någon som har gjort uppgiften eller har svar på frågorna? Behöver verkligen hjälp. Tack på förhand!!! :)

Svar på tråden Hjälp med skoluppgift