Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång
Min son kommer förmodligen bli beviljad aktivitetsersättning för att slutföra sin gymnasieutbildning. Nu undrar jag om någon vet hur mycket skatt man ska betala på en ersättning på ca 8000 kr.
Min son kommer förmodligen bli beviljad aktivitetsersättning för att slutföra sin gymnasieutbildning. Nu undrar jag om någon vet hur mycket skatt man ska betala på en ersättning på ca 8000 kr.
Vissa har det bra! Hade klasskamrater med adhd/add som bodde hemma och hade det bra med pengar ifrån FK, samt gratis gymkort medans man själv behövde ta studielån.
Han kommer att få ut 6500 cirka efter skatt! Och har rätt till gratis gymkort utöver det. Han får ut pengarna den 18:e varje månad också.
Att han behöver gå längre tid på gymnasiet än normalt beror på att han var tvungen att läsa in grundskolekompetensen först.
Att han inte blev godkänd i alla ämnen (läs knappt något) berodde på att han var med om en svår trafikolycka (rattfull förare och min son på cykel) som gjorde att han hamnade i koma under lång tid. När han vaknade kunde han varken gå eller tala.
Det tog väldigt lång tid för honom att återhämta sig så pass att han kunde återvända till skolan. Han är fortfarande inte återställd och det yrke han hade tänkt sig innan olyckan är tyvärr omöjligt för honom nu.
Han har alltså fått ge upp sin dröm, kan inte utöva de fritidsaktiviteter han gjorde förr, kommer att ta studenten två år senare än sina kompisar, kan inte hänga med kompisarna på alla de aktiviteter han vill och har dessutom återkommande smärtor.
Så jag vet inte om jag tycker att han har det så bra men du har ju rätt till din åsikt. Tack i alla för ditt svar.
Jag förstår, Jag blev själv våldtagen av den enda person som jag trodde fans där för mig i första ring på gymnasiet, mådde skit hela gymnasiet och orkade inte gå till skolan alla dagar, det var förhör, rättegång med mera. Fick inget sjukintyg för läkaren ansåg att jag borde gått vidare. Så jag fick CSN indraget, även fast skolan fått uppgifter ifrån polisen. Jag mådde skit, fick återbetala CSN, och blev tvungen att plugga upp mina betyg.
Tänkte mer att han har det bra som slipper lån!!
Jag beklagar verkligen det du varit med om. Starkt av dig att komma igen efter allt det hemska. Jag tycker också att det är väldigt konstigt att du inte fått mer hjälp och stöd, både rent praktiskt men också ekonomiskt.
När det gäller min son så ska ersättningen gå till hans försörjning så man kan ju egentligen säga att de går till mig. De är istället för att han ska jobba och försörja sig själv vilket är det normala efter att man fyllt nitton. Naturligtvis kommer han att få behålla en del som fickpengar men det mesta ska vara till boende ("hyra" till mig), mat, kläder...