• Floffeen

spökåldern?

Hej, nu verkar min kära 5 månaders valp kommit in i spökåldern.
    Först undrar jag om de inte är lite tidigt?

hur jag skall takla det.

jag tycker att han skall få undersöka de han är rädd för.'
    ge honom tid, visa honom , låta han nosa och sen kunna passera de han är rädd för ett par gånger utan problem och då få beröm.

MEN en gammal tanta på klubben tycker jag ska "visa vem som bestämmer"
    genom att säga nu går vi och få med hunden förbi de läskiga direkt istället
    och säga till honom när han skäller och morrar på saker.

vilket gjorde mig väldigt tevksam.
    hon har hållt på med hundar sen 70 talet typ och jag sen 2000
    och har mycket med erfarenhet.

vad är egentligen bäst?

tänkte om han börjar skälla/morra mot främmande?
    rasen är och skall ju vara reserverad mot främmande.

så jag blir lite osäker på hur jag skall hantera de.

• Svar på tråden spökåldern?
  • Dexter dot com
    Floffeen skrev 2015-07-15 13:29:53 följande:

Hej, nu verkar min kära 5 månaders valp kommit in i spökåldern.
    Först undrar jag om de inte är lite tidigt?

hur jag skall takla det.

jag tycker att han skall få undersöka de han är rädd för.'
    ge honom tid, visa honom , låta han nosa och sen kunna passera de han är rädd för ett par gånger utan problem och då få beröm.

MEN en gammal tanta på klubben tycker jag ska "visa vem som bestämmer"
    genom att säga nu går vi och få med hunden förbi de läskiga direkt istället
    och säga till honom när han skäller och morrar på saker.

vilket gjorde mig väldigt tevksam.
    hon har hållt på med hundar sen 70 talet typ och jag sen 2000
    och har mycket med erfarenhet.

vad är egentligen bäst?

tänkte om han börjar skälla/morra mot främmande?
    rasen är och skall ju vara reserverad mot främmande.

så jag blir lite osäker på hur jag skall hantera de.

Jag tycker du tänker helt rätt! Låt valpen undersöka saker i sin takt och bygga upp sig mod i lugn och ro. Att tvinga en hund tjänar man absolut inget på och definitivt inte en ung valp.
    Gamla tanter och gubbar hänger ofta kvar i föråldrade dominanstänk, hårda metoder och är övertygade om att visar man inte vem som bestämmer så kommer hunden ta över huset Flört. Många vägrar släppa metoderna som tyvärr var populära men väldigt otrevliga på 70-80talet.

Avled och gör mötet med främmande till något positivt om han visar att han inte vill hälsa på främmande människor dvs han slipper hälsa och får en gotte på sidan om av dig. Reserverade hundar är ju ointresserade av främmande människor så gör hunden trygg genom att han vet att du alltid "skyddar" honom från folk som ska fram och hälsa och klappa.
  • Floffeen

kanon , då fortsätter jag som jag gör :)

änsålänge älskar han alla , särskilt barn.

har väl skällt på grannen någongång men såfort hon börjar prata med honom
    så blir han helt knäpp (lycklig och kör någon uppvisnings dans)

• Dexter dot com
    Floffeen skrev 2015-07-16 10:28:20 följande:

kanon , då fortsätter jag som jag gör :)

änsålänge älskar han alla , särskilt barn.

har väl skällt på grannen någongång men såfort hon börjar prata med honom
    så blir han helt knäpp (lycklig och kör någon uppvisnings dans)

Jag upplever att reservation oftast kommer senare upp i åldern och även om rasen sägs säga vara reserverad är det ju inte alltid den egenskapen slår igenom hos just din hund. Personligen gillar jag reserverade hundar och tycker det är skönt att dom inte vill fram till kreti & pleti för att få lite uppmärksamhet. När folk kommer på besök undrar dom om jag inte har hund- Jodå, svarar jag men hon väljer att ligga i sovrummet och kommer när det passar henne :)

Vad det gäller träningmetoder går jag alltid på magkänsla, vad som passar mig och min hund och inte vad kursledare eller andra absolut tycker är rätt. När jag var nybliven hundägare lyssnade jag tyvärr på en instruktör som absolut tyckte hunden skulle sättas på plats och att man minsann skulle visa vem som bestämde. Det tog mig år att bygga upp förtroendet hos min schäfer efter den kursen. Den personen kör samma metoder fortfarande och håller till på samma klubb och som oerfaren hundägare tror man ju att äldst vet bäst vilket inte är fallet.
  • ett förslag bara

Din idé är bäst helt klart! Man vill ju bygga upp ett självförtroende hos hunden och tillit gentemot dig. Det har hänt mycket sen 70-talet många bra förändringar sen dess som den gamla generationen vägrar ta åt sig. Lyssna inte på andra utan följ dina instinkter, det brukar gå bäst då. Får man problem ska man inte vara rädd för att söka hjälp men sök hos någon som har liknande värderingar som du har.

Svar på tråden spökåldern?