• ThereseB90

Snor överallt. Vad gör man?

Har ett problem.

Har två barn som är 6 och 9 år gamla som kletar snor överallt. Speciellt i soffa och sängen.

Vi har diskuterat detta flera gånger med barnen och även förbjudit saker.

Men då jag är emot att förbjuda känns det inte rätt.

Hur ska man få dem att sluta?

När vi flyttade nyss var hela baksidan plus väggen bakom full med snor och vi har precis skaffat ny soffa och att det inte skulle få ske i nya lägenheten på den nya soffa. Två veckor har gått och nu har vi hittat nya snorkletar .

Vi är hjälplösa!

• Svar på tråden Snor överallt. Vad gör man?
  • viseversa

Men fy vilka äckliga ungar. Allvarligt det beteendet är fan inte ok. Jag har 4 barn och inte ens 2åringen gör så!! Säg ifrån på skarpen. Se till att dom själva får tvätta bort det. Ni ska inte ta bort något. Det ska DOM göra. Och dom ska göra det bra också. Får se om dom fortsätter att äckla sig sen.! Bläää!!!

• MajaVira

Vad har ni sagt till barnen? Av ditt inlägg verkar det som om ni bara bett dem sluta några gånger, men inte genomfört några regler eller konsekvenser.

Barnen är så pass stora att de borde veta att detta absolut inte är okej! Prata med barnen om att nu är det allvar och att de MÅSTE sluta. Berätta att detta är verkligen jätteäckligt och att det inte är acceptabelt.

Till att börja med ska de inte får sitta i soffan alls, ställ fram köksstolar eller pallar som de får sitta på.

Sedan får ni tänka igenom vilka regler ni ska ha. Börja hårt (plocka bort ALLT roligt) och sedan börja tillåta igen när barnen sköter sig? Eller börja "snällt" och plocka undan saker allt eftersom? Det viktiga är att ni genomför det ni börjat.

Jag skulle börjat med att ta bort allt roligt. Eftersom de gör detta båda två, då gäller alla konsekvenser båda två också.

Om du har svårt att förbjuda saker, packa undan tv-spel, dvd-spelare, datorer, surfplattor etc. Då finns de inte ens tillgängliga och behöver förbjudas. Sköter de sig får de tillbaka en sak. Sköter de sig inte, ja då ryker de saker som redan plockats fram. Biobesök, badhus, lekland - även det ryker vid behov. Förstör de soffan - hejdå veckopeng etc.

• ThereseB90

Vi har plockat bort allt det roliga så som tv och dator för tillfället. Och vi bestämde förra gången att leksaker kommer plockas bort.

Vi har gjort detta förut vilket inte hjälpt och nu har vi ett annat dilemma.

Dessa två barn som gör det är mina bonus barn och på lördag kommer min dotter hit som också är 9 men aldrig betett sig såhär.

Vi bor rätt trångt och kan ju inte förbjuds min dotter för något hon inte gjort.

Men tacksam för era svar!

Då behöver jag eller min pojkvän känna sig jätte hemska för att ta bort saker!

• Anonym (P)

Det är oftast bättre med konsekvenser som har med själva grejen att göra. Med andra ord tror jag mer på att de som kletat själva får städa bort det (ni får förstås visa hur man gör för det vet de kanske inte). Hellre det än att ta bort TV mm som inte alls är relaterade till kletet. Då behöver inte barnet som sköter sig bli straffad heller. Hur går det för er?

Svar på tråden Snor överallt. Vad gör man?