• DenNamnbitne

Namn som förtjänar en återkomst - Dags för namnrenässans - Gossar

Här har jag samlat lite namn på gossar som inte är vanliga att ge på spädbarn idag. Således kanske somliga inte ser en bebis i namnet vid första anblick. Vill man för övrigt ge ett barn ett bebisnamn föreslår jag: Bubbis, Pluttan och Sötis! 

Nåväl, det har gått en tid sedan dessa namns storhetstid och jag hävdar bestämt att det är dags att väcka upp dem på nytt. De är alldeles för vackra, ståtliga och utomordentliga för att ratas. Jag gillar dem alla och det gör säkert även en del av er, men nu kommer frågan, vilket av namnen gillar ni mest? (Har ni så pass konstig namnsmak att ni inte gillar nåt får ni väl välja det namn som väcker minst avsky).

När kommer namnens renässans tro, några kvalificerade analyser kanske finns på lager?

Jäntnamn kommer så småningom

De vackra namnens riddare
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Namn som förtjänar en återkomst - Dags för namnrenässans - Gossar
  • Daniel12

Tycker det är löjligt att folk slutade döpa sina barn till Adolf bara p.g.a. Hitler. Det är ett bra namn annars ju.

Lars och Lennart borde definitivt få en renässans. Jag litar mer på en person med de namnen än på en person som heter Liam, Cewin eller Nova.

• DenNamnbitne
    Daniel12 skrev 2015-07-22 12:24:59 följande:

Tycker det är löjligt att folk slutade döpa sina barn till Adolf bara p.g.a. Hitler. Det är ett bra namn annars ju.

Lars och Lennart borde definitivt få en renässans. Jag litar mer på en person med de namnen än på en person som heter Liam, Cewin eller Nova.

Tycker jag också, folk är rätt löjliga tyvärr!

Jo det är karaktärsnamn helt klart Skrattande
  • DenNamnbitne
    spöke skrev 2015-07-27 17:17:27 följande:

Åh, svåååårt! Gillar många av namnen på listan, men till sist föll min röst på Sigvard. Det låter väldigt stiligt, tycker jag.

Bra val, väldigt stiligt namn!
  • Josephine96

Verkligen inte min smak av namn, men Sigvard är rätt fint. Hade en släkting som hette det. Fridolf är inte så tokigt heller.

• DenNamnbitne
    mariatheresia skrev 2015-12-18 13:12:56 följande:

Vi funderar på Gunnar men det finns inte med

Det skulle jag också göra om jag väntade barn, å så fint det är! Det är emellertid redan smygande på uppgång och den här listan tar upp ytterligare lite ovanligare namn.
  • gisela85

Många vackra namn på den här listan, svårt att välja... jag tror dock jag väljer Elof, det är annorlunda på nåt sätt, jag funderade på det ett tag när jag fick min första son men det låter inte bra med mitt efternamn.

Adolf, Birger, Herbert, Rudolf, Sigfrid, Sigvard, Sten, Torsten och Valfrid är också jättevackra!

Några namn som inte stod med på listan som jag också tycker om är Alrik, Arnold, Bernhard, Bror, Ernst, Enar, Evald, Evert, Fritz, Fritiof, Gottfrid, Gösta, Göte, Hilding, Helge, Hilmer, Ragnar, Rune, Reinhold, Sigurd och Yngve - jag hoppas de alla återigen blir populära.

Svar på tråden Namn som förtjänar en återkomst - Dags för namnrenässans - Gossar